"אם האיראנים ינקטו פעולה נגד ישראל משטח סוריה, מי שישלמו את המחיר יהיו אסד והמשטר שלו", כך אומרים בצמרת הגבוהה של מערכת הביטחון הישראלית וצה"ל, בעקבות ההודעה האיראנית כי איראן תגיב על "הפשע" שביצעה לכאורה ישראל, בתקיפה המיוחסת לה על הבסיס האווירי T4 הסמוך לדמשק.



"גם משטר אסד וגם אסד עצמו ייעלמו מהמפה ומהעולם אם אכן ינסו האיראנים לפגוע בישראל או באינטרסים שלה משטח סוריה", אומרים בכירים במערכת הביטחון. "אנחנו ממליצים לאיראן לא לנסות את זה כי ישראל נחושה ללכת בנושא הזה עד הסוף". שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר אתמול: "לא נאפשר התבססות של איראן בסוריה, יהיה המחיר לכך אשר יהיה. להסכים לכך זה כמו להסכים שהם ישימו טבעת חנק על הצוואר שלנו, וזה לא יקרה".



בסיס חיל האוויר הסורי T-4 שהופצץ
בסיס חיל האוויר הסורי T-4 שהופצץ



אחת ההערכות - תקיפה איראנית בעזרת צבא אסד



כאמור, בנוסף לדבריו של שר הביטחון ליברמן, שנאמרו און־רקורד, מוסיפים כעת בכירי מערכת הביטחון אזהרות מפורטות יותר ובעצם מודיעים שישראל תפיל את שלטון אסד אם האיראנים יבצעו פעולות התקפיות נגד ישראל משטחה של סוריה. אחת ההערכות בישראל היא כי איראן תנסה לגמול על התקיפה שהם מייחסים לישראל במוצאי שבת מתוך השטח הסורי - אם במערכות נשק איראניות שיובאו לשם מאיראן, אם על ידי "השאלת" מערכות נשק של צבא אסד.


עם זאת, למרות הערכות שונות, בישראל לא משוכנעים כי עימות מול איראן ואסד בגזרה הצפונית ישאב לתוכו בהכרח גם את חיזבאללה וחסן נסראללה.



"אנחנו מקווים שנסראללה לא יצטרף ויישאב למערכה כזו אם תפרוץ", אמרו אתמול ל"מעריב" גורמי ביטחון בכירים. "אין לנו עניין להרחיב את הגזרה, אבל אם זה יקרה נסראללה חייב להבין שגורלו לא יהיה שונה מגורלו של אסד והוא ישלם מחירים יקרים מאוד". בישראל העריכו אתמול כי הנשיא טראמפ מתכוון לדבריו כשהוא רומז על תקיפה אמריקאית אפשרית בסוריה, בתגובה לשימוש הנוסף שעשה אסד בנשק כימי כנגד בני עמו בתחילת השבוע.



על פי גורמי ביטחון ישראליים בכירים, העובדה שאסד השתמש בנשק כימי אינה מוטלת בספק. ההערכה היא כי אכן מדובר בגז כלור, שהיה מעורבב כנראה עם כמויות קטנות של גז סארין קטלני.