השאלה היא האם ניתן גם להוביל את המאבק על שימור זכר השואה וגם לנהל משטר אפרטהייד. את התשובה נתנו לאחרונה ניצולי שואה: “נסתיר פליטים בבית שלנו, כמו שהסתירו אותנו”, אמרו ובכך סימנו את קו ההפרדה בין זכר השואה כמוקד לביעור הרוע הממוסד בעולם לבין ממשלת ישראל הנוכחית. "לזכור ולא לשכוח" הוא הציווי הנכון, אבל ככל שזה נוגע לחברה הישראלית כיום, יש מקום לשנות אותו: לזכור ולהפיק את הלקח קודם כל בתוכנו.



זה לא קורה. מנהיגי ישראל עושים לא פעם שימוש בשואה כמו בתכשיר כביסה שיצרניו מבטיחים שהוא מלבין כל כתם. וכמה כבר רחוקים דברי האנטישמים על היהודים מאמירותיה של מירי רגב (“הסודנים הם סרטן בגוף שלנו”)? החוק להגנת הדם והכבוד הגרמני באמנת נירנברג נומק בכך ש”טוהר הדם הגרמני חיוני להמשך קיומו של העם הגרמני”, ואסר על יהודים להתחתן ולקיים יחסי מין עם ארים. אז מותר לשאול, להבדיל, מה בדיוק היא עמותת להב”ה שמטרתה “מניעת התבוללות בארץ הקודש”? אנשי הארגון מנהלים מצוד אחרי זוגות מעורבים, מסמנים חנויות המעסיקות ערבים ומנהלים קמפיין שנאה נגד להט”בים בלא הבדל גזע, מין או לאום. נגד ארגון להב”ה הוגשו עשרות תלונות על אלימות שהתפוגגו.



הד מהעבר. איילת שקד, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הד מהעבר. איילת שקד, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ארגונים כמו להב"ה עדיין לא יערערו מערכת החוק, עדיין



מדינת ישראל עדיין חזקה מכדי שארגונים כמו להב”ה יבעירו את מערכות החוק והצדק שלה. מילת המפתח היא “עדיין”, כי המערכת הולכת ומידרדרת. שרת המשפטים איילת שקד קבעה כי “המשפט העברי ישמש מקור השראה למחוקקים ולשופטים בישראל”. החוק הבינלאומי, על פי שקד, גם הוא לא בדיוק החוק היהודי: “הציונות לא תמשיך לכופף את ראשה בפני מערכת זכויות פרט המפורשת באופן אוניברסלי”, אמרה, כמו גם: ”המדינה תוגדר ראשית כל כמדינה יהודית, וחוק היסוד וכן כל חוק אחר יפורשו בהתאם לכך”.



כשאתה מחליף את המילה “יהודית” ב”גרמנית”, הריח מכה בך מיד כאילו הרמת מכסה של בור ביוב מצחין: “המונח דמוקרטיה יוכפף להיותה של המדינה מדינה יהודית ויהיה משני לו בחשיבותו, ואף יפורש על פיו”, אומרת שקד. היינריך פון טרייצ’קה, אחד מדוברי הרייך הגרמני לדורותיו, כתב בספרו “פוליטיקה”: “החוק הבינלאומי נהפך לביטוי ריק מתוכן... אם מחילים את עקרונותיו גם על עמים ברבריים... אם הרייך הגרמני יחיל את החוק הבינלאומי, הדבר לא ייעשה מתוך אנושיות או חוש צדק, אלא מתוך חולשה מבישה”. מצלצל למישהו מוכר?



לקראת יום השואה שיחול מחר, רצוי ללמוד את לקחה בהקשר שלנו, גם אם אנחנו לא נאצים ומדינת ישראל איננה מבצעת השמדת עם אחר; סתם כובשת ומדכאת אותו.