בוטלה ההחלטה: הורים גאים מחויבים לעבור בדיקה גנטית להוכחת הורות. זוג חד מיני, שערך הליך פונדקאות בחו"ל יחויב לספק בדיקה גנטית למען רישום הילד על אף שבג"ץ קבע כי ניתן להשתמש בראיות נוספות. עורכת הדין ויקטוריה גלפנד, שניהלה הליכי פונדקאות רבים של זוגות להט"בים וערן שהוכר כהורה של ילד שנולד בפונדקאות התייחסו לנושא בתוכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM. "מדינת ישראל נלחמה בעקשנות נגד הכרה באבא לא גנטי של ילד שתינתן רטרואקטיבית מיום הלידה". הסבירה עורכת הדין גלפנד: "כאשר בני זוג מבצעים הליך פונדקאי בחו"ל מדינת ישראל לא מכירה בהם כהורים החוקיים של הילד למרות שביצעו הליך חוקי ודורשת מהם לנהל הליך בבית משפט לבדיקת חוקיות ההליך ובדיקת הקשר הגנטי של אחד ההורים באמצעות בדיקת רקמות"



"במקרים בהם שני גברים מבצעים הליך פונדקאות מזרע משולב של שני בני הזוג ונולדים תאומים מדינת ישראל ממשיכה להתייחס לכל אחד מההורים כאבא לילד הגנטי שלו למרות שהם אחים ונולדו מאותה אישה. זה אבסורד! המדינה מחייבת אותם לנהל הליך של אימוץ צולב. במקרים בהם אחד מבני הזוג אינו אזרח ישראלי אך חי בארץ עליו להשלים את הליך קבלת האזרחות אחרת לא יוכל להיות מוכר כהורה. מטרידה אותי העובדה שהמדינה מתמסרת להגדרת המשפחה הקלאסית כשיועץ המשפטי של הממשלה ממשרד הרווחה אמור לייצג את טובת הילד. טובת הילד היא הדבר האחרון שבא לידי ביטוי בהליך הזה".


"זה מטורף", הזדעזעה ענת דוידוב: "כששני בני זוג מאותו מין מחליטים להביא ילדים באמצעות פונדקאות אני לא מבינה מדוע לא רוצים לאפשר להם להיות מוגדר כאבות הילדים. ישראל מפגרת אחרי העולם בהרבה. היום ישנם המון סוגי משפחות- הטבע התקדם".






"שכל אחד יעשה מה הוא רוצה ולאף אחד לא באמת אכפת מהי עמדתי בנושא", טען ינון מגל: "הנורמה בטבע היא זכר ונקבה וכעת אנחנו נמצאים בבעיה בירוקרטית. המדינה צריכה לפתור זאת ולהתאים את עצמה. זה לוקח זמן וזה לא הליך פשוט". עורך הדין גלפנד התנגדה לדבריו: "על פי דבריך אם היינו פועלים רק לפי דרך הטבע כל משפחות שנעזרות בטיפולי פוריות לא היו ראויות להיות הורים במדינת ישראל. מדובר בזוג הורים שמתכננים להוליד ילדים עוד מגיל אפס".

ערן, שהוכר כהורה לילד שנולד בהליך פונדקאות, סיפר: "עברתי הליך פונדקאות וכיום לי ולבן זוגי יש זוג תאומים. מדובר הליך יקר מאוד שעולה כמו חצי דירה בתל אביב הכולל בתוכו המון רגעים רגשיים. לדעתי צריך לפתוח את הליך הפונדקאות בישראל לכל מי שחפץ בכך. כיום חוק הפונדקאות בישראל פתוח לכולם חוץ מלזוגות חד מיניים. הליך בישראל היה חוסך את העלויות אך גם את הקושי הנפשי בידיעה שאדם נאלץ לבצע הליך טראנס אטלנטי כדי להביא לעולם ילד. אם הפונדקאית תתקשר שהיא סובלת מצירים אין לך אפשרות להגיע במהרה לארצות הברית ובכך תפספס את הלידה. הילדים שלנו עדיין לא רשומים על שם שנינו אך מבחינתו הם הילדים של שנינו. הבאנו אותם לעולם כששנינו מעורבים בהליך והעובדה שהמדינה בוחנת מי שייך למי באופן גנטי היא לא רלוונטית. החלטנו להביא את הילדים שלנו יחד לעולם ואנחנו חיים כזוג נשוי אחרי השקעה מרובה".

עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן