ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, המציין 70 שנה להיווסדו, חשף לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה מכתב נדיר שכתב הצייר היהודי מארק שאגאל לראש הממשלה דוד בן־גוריון ב־14 במאי 1948, יום הקמת המדינה. המכתב, שכתוב במקור ביידיש, הוצג לשופט בית המשפט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין בעת ביקור שערך לפני כחודש בארכיון צה"ל. רובינשטיין ראה את המכתב והציע לתרגם אותו לעברית.



שאגאל, כאומן ניצול שואה, כתב לבן־גוריון: "אני, כבן ואומן מן הגטו, שולח לך דרישת שלום חמה, לך, הלוחם והמייסד של הרפובליקה היהודית החדשה". שאגאל הביע את רצונו להתמסר למען עתיד המדינה החדשה: "אני עצמי, אף שאינני צעיר, נכון להתמסר לרשותך, ואת חייו של בני דוד, בן השנתיים, הייתי רוצה למסור לעתיד הארץ".



שאגאל סיים בתקווה כי כל האומנים ואנשי התרבות יסייעו לבנות את הארץ ובכך גם לתקן את העוול שנעשה ליהודים בגלות. "מקווה אני כי כל האנשים ההגונים, האינטלקטואלים והאומנים מכל הארצות יסייעו לבנות את הארץ המקראית החדשה ולהגן עליה בכל האמצעים, ובכך גם לתקן את חטאה של האנושות כלפי היהודים לאורך אלפיים שנות גלותם".



המכתב שכתב שאגאל



רובינשטיין סיפר כי בעת שתרגם את המכתב הוא הרגיש תחושה של חמימות. "שאגאל היה אחד האומנים הגדולים של המאה הקודמת, יהודי רוסי שבא לצרפת והיה ברובד העליון של האומנות ולימים, כשעלה לארץ, תרם הרבה למדינת ישראל". עוד הוסיף רובינשטיין: "רואים במכתב את גודל המסירות וההקרבה שמארק שאגאל היה מוכן לעשות למען מדינת ישראל, רואים שהוא מדבר על התנ"ך וההיסטוריה של העם היהודי - הגלות והשואה, ואפשר ממש לראות את הזיקה היהודית שלו".



מארק שאגאל ודוד בן־גוריון היו בני אותו גיל לערך; שאגאל נולד ב־1887 בליוזנה, עיירה חב"דית ליד ויטבסק, ובן־גוריון נולד ב־1886 בעיירה פלונסק שבפולין.