סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בוחן שינויים במערך הטיפול בחולי סרטן צעירים, שאינם ילדים. ביום שני נפגש סגן השר עם עשרות צעירים המחלימים מהמחלה. בסיומה של הפגישה ולאחר ששמע השר את תלונותיהם של הצעירים, בעיקר בנוגע להיעדר מידע מספק על זכויותיהם, אפליה שממנה הם סובלים בתחום התעסוקה ותחושות דיכאון, הוחלט לערב בסוגיה את עמותת מרכז טל.

העמותה שמה לה ליעד מרכזי את קידום ההכרה בקטגוריה של חולי הסרטן הצעירים, "תוך התאמת המערכת התומכת בכל המישורים". על פי החלטת סגן השר, העמותה תגיש מתווה הצעה למועצה הלאומית לאונקולוגיה כדי לבחון שינויים אפשריים במצב הקיים, הן בטווח הקרוב והן בטווח הרחוק, לטובת חולי סרטן צעירים. כפי שסוכם, לאחר שמתווה ההצעה יגובש ויוגש, תחליט המועצה ביחד עם אנשי המקצוע על מימוש המתווה.

במפגש ביום שני השתתפו בין היתר גם פרופ׳ אירית בן־אהרון, אונקולוגית בכירה במרכז דוידוף וראש כוח המשימה לצעירים חולי סרטן בארגון האירופי EORTC, ונציגי מרכז טל. לליצמן הוצגו נתונים לא פשוטים, שלפיהם 50% מהחולים הצעירים – בגילים 18־44 - לא עודכנו על הזכויות שלהם לפי חוק, 83% מחולי הסרטן בקבוצת הגיל המדוברת נבלמו בהתקדמות התעסוקתית שלהם וכ־70% מהצעירים חוו דיכאון תוך כדי ואחרי ההחלמה.

במהלך המפגש גוללו הצעירים רשימת קשיים ואתגרים שעמם הם מתמודדים, בפרט כחולי סרטן צעירים, כאשר המחלה תופסת אותם כשהם בנקודות הזינוק לחיים, בהן קריירה, בניית מערכת יחסים, הורות צעירה ועוד.

"מדי שנה מאובחנים בישראל כ־3,800 צעירים חולי סרטן. המערכת המטפלת אינה תומכת בצרכים הייחודיים שלהם, ולכן חייבים להתאים את המענה והתמיכה לחולי הסרטן הצעירים", אומרת שירה סגל קופרמן, מנכ"לית מרכז טל.