עשרים ושלושה אלף ושש מאות ארבעים וחמישה אנשים. זהו הנתון הבלתי נתפס של מספר חללי מערכות ישראל משנת 1860 ועד היום. ערב יום הזיכרון פרסם משרד הביטחון את הנתונים הרשמים של החללים שנפלו על הגנת המדינה. עוד עולה מהנתונים הקשים כי מיום הזיכרון בשנה שעברה ועד היום התווספו 71 חללים למניין הנופלים. נתון נוסף שפרסם משרד הביטחון מתייחס לעובדה כי בשנה החולפת נפטרו 30 נכי צה"ל כתוצאה מנכותם והוכרו כחללי צה"ל.



עוד נמסר כי אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, האחראי על אירועי יום הזיכרון, נערך השנה להגעתם של יותר ממיליון וחצי בני אדם ל־52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. בתוך כך, על פי הנתונים שנמסרו מהמוסד לביטוח לאומי, מספר האזרחים שנהרגו בפעולות איבה מיום הכרזת המדינה ועד היום הוא 3,134. מספר זה כולל גם 122 אזרחים זרים שנהרגו בפיגועים בארץ ו־100 ישראלים שנרצחו בפיגועים בחו"ל. עוד עולה כי מיום העצמאות הקודם ועד היום נהרגו 12 אזרחים, והאחרון שבהם היה עדיאל קולמן ז"ל (32), שנדקר למוות בירושלים בדרכו לכותל המערבי ב־13 במרץ האחרון.



קורבן הטרור האחרון, עדיאל קולמן. צילום באדיבות המשפחה
קורבן הטרור האחרון, עדיאל קולמן. צילום באדיבות המשפחה



"מתמודדים יום-יום, שעה-שעה עם הכאב"



עוד נמסר כי פיגועי האיבה הותירו 3,175 יתומים ש־114 מתוכם התייתמו משני ההורים, 822 אלמנים ואלמנות ו־926 הורים שכולים. מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, הוסיף כי "נפגעי פעולות האיבה ובני משפחות הנספים מתמודדים יום־יום, שעה־שעה, עם פגיעות גופניות ונפשיות קשות, ואנחנו משתדלים להעניק להם את התמיכה הראויה ביותר". על פי הנתונים, אשתקד, אגף נפגעי איבה בביטוח הלאומי העניק 500 מיליון שקל, קצבאות ותגמולים, לאלפי נפגעי איבה ולמשפחות הנספים.



זאת ועוד, אתר ההנצחה באינטרנט "לעד" מביא את סיפור חייהם ומותם של 4,146  חללים שנספו בפעולות איבה מאז ימי ראשית הציונות (משנת 1860) ועד היום. באתר ניתן להדליק נר "יזכור", לכתוב הקדשה אישית לנספים ולהעלות את הסיפורים המרגשים לרשתות החברתיות. במסגרת פעילויות לקראת יום הזיכרון, חניכי תנועות הנוער מבקרים בבתי העלמין ברחבי הארץ, מניחים דגל ומדליקים נר זיכרון על קברי חללי פעולות האיבה.