גם היום צפויות הפרות סדר אלימות על גדר המערכת ברצועת עזה. אולם הפעם, להבדיל משני העימותים הקודמים, האירועים מלווים גם בכוננות הגבוהה בצפון, לקראת אפשרות של תגובה איראנית לתקיפה בסוריה שיוחסה לישראל במקורות זרים. בינתיים, מדיניות צה”ל בדרום לא השתנתה. הצבא מעוניין להשקיע מינימום משאבים וכוחות כתגבור לכוחות הקבועים בגזרה. אולם ככל שאירועים חריגים כמו הנחות מטענים וחבלה בגדר יימשכו, צה”ל צפוי להחריף בהדרגה את עוצמת התקיפות של יעדי חמאס בעומק הרצועה. זאת כדי להעביר מסר לראשי הארגון כי צה”ל לא מוכן להמשך ההתכתשות בהיקפים גדולים על גדר המערכת, שמסיטה את הצבא ממשימותיו המרכזיות. כבר בשבוע שעבר התאים צה”ל את היקף כוחות התגבור, והמגמה הזו תימשך גם היום.



ההערכה הזהירה במערכת הביטחון היא כי חמאס מבין שהיכולת שלו להמשיך להפיק מהאירועים בסופי השבוע הישגים במישור התודעתי הולכת ומתמעטת, וכי הוא יתקשה להמשיך להביא עשרות אלפי מפגינים מדי שבוע עד לשיא בעוד חודש. מנגד, לא ניתן להתעלם מכך שלחמאס אין כרגע כלים אחרים להסיט את תשומת הלב מהאחריות שלו למצב הקשה ברצועה. לשיטת חמאס, אירועי הגדר משרתים אותו גם בוויסות הלחצים הפנימיים בתוך הרצועה. לכן, גם אם צה”ל יחריף את התקיפות, חמאס לא צפוי לוותר בקלות על המשך תהלוכות השיבה בשבועות הקרובים.



המסר לחמאס - כללי המשחק השתנו



בשבוע האחרון צה”ל תוקף מטרות חמאס בעקבות כל מטען חבלה או פגיעה בגדר. לא ברור עדיין מה ההשפעה של תקיפות אלו. אולם מדובר במצב חדש, וגם ללא ירי רקטות לעבר ישראל, חיל האוויר תוקף כמעט מדי לילה ברצועה. אתמול הפגין צה”ל שינוי נוסף במדיניות הפעלת האש שלו ופגע באמצעות כלי טיס בחוליית חמאס שביצעה ירי באוויר, שהוביל להפעלת צבע אדום בשער הנגב. לאחר הפעלת השווא של מערכת "כיפת ברזל" לפני קצת יותר משבועיים, שנגרמה כתוצאה מירי מקלעים כבדים באוויר, חמאס הצהיר כי ימשיך לבצע ירי באוויר בניסיון לעקוף את יכולות "כיפת ברזל". בצה”ל העבירו אתמול מסר לחמאס, שכללי המשחק השתנו ושמעכשיו התגובה לביצוע ירי כזה תהיה זהה לתגובה לזיהוי חוליה שירתה רקטה לעבר ישראל.



בצה”ל, בוודאי לנוכח המתרחש בצפון, לא מעוניינים בהסלמה בדרום. אולם כאשר מטעני החבלה שמופעלים ותקיפות צה”ל בתגובה הופכים כבר כמעט לשגרה, הכיוון הכללי עדיין מושך להסלמה, גם אם היקף הפרות הסדר ילך ויקטן בשבועות הקרובים. ובסוף עדיין נותרת השאלה, מה יקרה לאחר שיסתיימו אירועי תהלוכת השיבה. וכאן נכנסות לתמונה תוכניות שנמצאות על המדף להרחבת המאמץ האזרחי ברצועה. בינתיים הן נותרות על המדף, ללא עיסוק משמעותי בהן מצד הדרג המדיני.