לאחר תחקיר ראשוני שנערך הבוקר (שבת) בצה"ל, בשלב זה ההערכה היא ששריפה שפרצה בתוך הטנק בו נהרג הלילה חייל ושלושה נוספים נפצעו, היא שהובילה לתוצאה הקטלנית, ולא כתוצאה מהתדרדרות הטנק. על פי התחקיר, הטנק לא נפל ממצוק או התהפך והשיפוע ממנו התדרדר לא אמור להוביל היה לפגיעות קשות.

בשלב זה מסתמן מהתחקיר הראשוני הוא שמסיבה שאינה ידועה, אחד הפגזים להתלקח בתוך הטנק, מה שהוביל להפעלת מערכת כיבוי האש הפנימית - הספטרוניק שמנעה את התפשטות השריפה ותוצאות אף קטלניות יותר. עם זאת, הסיבה שהובילה למותו הטרגי של החייל עדיין אינה ברורה לחלוטין, אך ככל הנראה שיש קשר לשריפה עצמה לשאיפת גזים וגם פגיעה כתוצאה מהפעלת מערכת הספקרוניק נבחנת גם היא.

כזכור האירוע הטרג התרחש לפנות בוקר באזור נחל ניצנה בגבול המערבי עם מצרים. תחילתו בזיהוי הברחה לשטח ישראל על ידי כוחות צה"ל. במהלך הפעילות נגד אותם מבריחים, זוהה ניסיון לפגוע בתשתית חשובה שקשורה לגבול על מנת להמשיך בניסיון ההברחה. בגלל החשש לפגיעה ביטחונית הוקפצו צמד הטנקים לעמדה וכאשר אז קרה האסון באחד מהטנקים שהוקפצו.

תחקיר האירוע ימשך בימים הקרובים, ואלוף פיקוד הדרום מינה אלוף משנה שיעמוד בראש ועדת בדיקה, בנוסף וכפי שנהוג במקרים דומים, תיפתח חקירת מצ"ח לתחקיר האירוע.