התקיפה הלילה של ארצות הברית, בריטניה וצרפת בסוריה, היא מסר חשוב לעולם וכמובן גם לנו כישראלים. גם לעמידה של דונלד טראמפ במילתו, כי יתקוף בתגובה לשימוש בנשק כימי, ישנה חשיבות רבה. העולם התעורר מאוחר, לאחר חודשים ארוכים של שתיקה מביכה וחוסר פעולה של מדינות המערב נוכח עדויות ומודיעין ברור ומוצק, על שימוש ופיתוח של נשק כימי מצדו של אסד. 
מי שידע לתקוף הלילה אתרים לפיתוח נשק כימי, ככל הנראה הכיר את אותם יעדים, גם הרבה זמן לאחור. תקיפה באמצעות 110 טילי שיוט של יעדים שונים, היא עדיין אינה פעולה צבאית נרחבת, שארצות הברית כנראה אינה מעוניינת בה, אבל עצם ביצוע התקיפה הוא עניין שאין לזלזל בו, במיוחד במציאות של מורכבות מדינית סבוכה ועימות קשה וחריף של ארצות הברית עם רוסיה. 

גם אם מדובר בפעולה מוגבלת, ארצות הברית בתקופת משטר אובמה לא נהגה כך, גם שהתנאים המדיניים היו פשוטים יותר מאשר היום. הפעולה הצבאית האמריקאית נועדה להעביר מסר ולאותת גם לרוסים שלא יפרשו לא נכון את היציאה האמריקאית מסוריה. עם זאת, מדובר בפעולה שמבחינה צבאית התכלית שלה מוגבלת כפעולת ענישה ולא במעשה שישנה את המצב בסוריה מבחינה אסטרטגית. 
המסר המוביל של נשיא ארצות הברית היה וימשיך להיות שאמריקה ראשונה. מבחינתו המחויבות המרכזית שלו היא קודם כל למצב הכללי בארצות הברית ולשיפורו. בעניין הזה, חשוב שנבין גם בישראל, שלצד התמיכה האמיצה מצד המשטר בעולם והתמיכה הכספית והביטחונית, המזרח התיכון רחוק מלהיות במוקד העניין והעיסוק של המשטר האמריקאי.

גם התקיפה הלילה לא אמורה לשנות את המצב - גלי ההדף שלה יעברו, ובמידה וזה יתרחש ללא תגובה מצד הרוסים, ישראל תשוב מהר מאוד לעסוק בעצמה בבעיות הקשורות להתבססות איראן בסוריה.

את העבודה הזו ארצות הברית לא תעשה בשביל ישראל, והבעיה המרכזית כרגע, שבמצב המתוח שנוצר גם מול הרוסים, חופש הפעולה של ישראל לפעול בסוריה הופך למורכב הרבה יותר לאחר התקיפה האמריקאית. 

כאשר מטוסי הקרב וספינות הטילים האמריקאים יעזבו בסופו של דבר את האזור, ישראל תשוב לדילמה, כיצד להתמודד עם העימות הישיר שהתפתח לנו על אדמת סוריה. בקצב האירועים המטורף, ההודעה של דובר צה"ל מאתמול כי המל"ט האיראני שהופל לפני כחודשיים נשא עליו חמור נפץ והיה בדרכו לביצוע פיגוע, כבר נראית כעבר רחוק. התקיפה הלילית חשובה גם לישראל, אבל היא רחוקה מלהיות הסיפור המרכזי מבחינת המשמעות הביטחונית.
אפשר להניח שעיתוי פרסומה של ההודעה לא היה מקרי ונדמה שברקע העימות של ארצות הברית מול רוסיה, מתנהל קרב על מרחב הלגיטימציה בין ישראל ואיראן, במידה ותהיה הסלמה בעימות בין המדינות. התקיפה הלילה בסוריה והחשבון האיראני הפתוח עם ישראל, מבטיחים שבכל התקופה הקרובה רמת הכוננות בצפון תשמר כגבוהה מאוד .