דיון חירום התקיים היום (שבת) במועצת הביטחון של האו"ם בעקבות התקיפה של מעצמות המערב נגד משטרו של בשאר אסד בסוריה. המועצה דחתה את ההצעה הרוסית להעביר החלטה שתגנה את "התוקפנות נגד הרפובליקה הערבית הסורית על ידי ארה"ב ובעלות בריתה, תוך הפרה של החוק הבינלאומי ושל אמנת האו"ם". מנגד, שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, איימה: "לא נאפשר לאסד להמשיך להשתמש בנשק כימי, אנחנו מוכנים לפעול שוב נגדו".  



"עבר שבוע שבו דיברנו על הקורבנות בדומא, על המשטר של אסד ופטרוניו באיראן וברוסיה. הזמן לדיבורים נגמר אתמול בלילה", אמרה היילי בפתח דבריה, והוסיפה: "אנחנו כאן היום כי ארה"ב, צרפת ובריטניה פעלו לא מתוך נקמה או על מנת להעניש, אלא כדי להראות שיש מחיר לשימוש בנשק כימי".

התקיפה בסוריה. צילום: רויטרס


לדבריה, "הניסיונות של רוסיה לא יוכלו לשנות את המציאות. יש אינדיקציות רבות לכך שסוריה ביצעה שימוש בנשק כימי בשבוע שעבר. התמונות של ילדים מתים לא היו פייק ניוז. ארה"ב, צרפת ובריטניה פעלו לאחר בדיקה. בחרנו מטרות שהם בלב מערך הנשק הכימי של סוריה. הפעולות נועדו להיות כירורגיות כדי למנוע הרג של אזרחים".



ניקי היילי בדיון בוועדה. צילום: רויטרס



היא הסבירה כי "פוטין הבטיח שרוסיה לא תאפשר שימוש בנשק כימי בסוריה, אבל זה לא קרה. כשרוסיה הייתה עסוקה בלהגן על המשטר הסורי, אסד ביצע תקיפות בנשק כימי. הווטו של רוסיה העניק אור ירוק למשטר הסורי לפגוע באזרחים בנשק כימי. נשק כימי הוא איום לכל העולם. זה סוג נשק כה חמור שהקהילה הבינלאומית אוסרת שימוש בו, והמשטר הסורי חייב אותנו לנקוט פעולה בעקבות השימוש בו".



בסיום דבריה, היא הזהירה את אסד מפני תקיפה דומה, במקרה שבו יעשה שימוש בנשק כימי: "המסר שלנו ברור - ארה"ב לא תאפשר למשטר אסד להמשיך להשתמש בנשק כימי. במידה וסוריה תשתמש שוב בנשק כימי, ארה"ב תהיה דרוכה ומוכנה לפעול שוב. כשהנשיא מציב קו אדום, הוא מוודא שלא יחצו אותו". 



"יהירות אמריקאית": איראן, סוריה והחות'ים גינו את מעצמות המערב



רוסיה ובנות בריתה הביעו זעם על תקיפת מעצמות המערב בסוריה, בה נורו מעל 100 טילי שיוט לעבר מטרות שונות של צבא אסד. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי "הפעולות של מדינות המערב בסוריה בלתי מתקבלות על הדעת ושפלות".



שר ההגנה האיראני, אמיר חתאמי, גינה בחריפות את המתקפה, שאותה תיאר כ"יהירות אמריקאית". הוא הסביר כי "היהירות העולמית בראשות אמריקה הפושעת כבר הביאה להתערבות בענייניהן של מדינות מוסלמיות במשך שנים רבות, כולל הדיכוי האכזרי של העם הפלסטיני המדוכא על ידי סוכניהם".



"ארה"ב, בריטניה וצרפת חייבות לדעת כי הטילים שלהם לא יכולים ערער את יציבות הממשלה הסורי ונחישותו להגן על תושבי המדינה ולהחזיר את היציבות והביטחון בה", הוסיף חתאמי.



מטוס אמריקאי בדרך לסוריה. צילום: רויטרס
מטוס אמריקאי בדרך לסוריה. צילום: רויטרס


ההרס בסוריה. צילום: רויטרס
ההרס בסוריה. צילום: רויטרס



סייד רזא אקרמי, בכיר בלשכת ראש ממשלת איראן, הוסיף כי "אין לצפות לשום דבר מלבד שקרים וטריקים מאמריקה, צרפת ובריטניה". "סוריה הכריז כי אין לה נשק כימי", המשיך אקרמי. "אמריקה רוצה להיות מעצמת על ולכן היא נקטה בצעד הזה, אבל היא לעולם לא תיהנה מהפשע המביש הזה".



בתוך כך, גם המורדים החות'ים, שנמצאים בעימות צבאי עם סעודיה, יריבתה המרכזית של איראן בעולם המוסלמי, תקפו את מדינות המערב ואת ישראל, בעקבות אירועי אמש: "התמיכה הברורה במשטר הציוני הגזלן נועד לסייע לפושעים".



"המתקפות", לדברי המורדים התימנים, "הן הוכחה חותכת לכך שדמשק שמרה על מרחק מהמחנה האמריקאי-ציוני. אנו מביעים את תמיכתנו המלאה בסוריה, ומחשיבים את הפעולה כמתקפה נגד כל המוסלמים".