לאחר התקיפה של מעצמות המערב נגד שמונה מטרות מרכזיות של משטרו של בשאר אסד בסוריה, דיווחו הערב (שבת) פעילי אופוזיציה בסוריה כי מספר בני אדם נהרגו לאחר ש‏מטוסי קרב "עלומים" הפציצו בסיס בו פעלו מיליציות איראניות, מיליציה אפגנית ופעילי חיזבאללה, באזור ג'בל עזאן שבדרום חלב. 


לדברי הגורמים, במקום נצפו להבות לאחר שכלי הטיס פגעו במחסנים האיראנים בבסיס, המשמש לייצור טילים והכנת חביות נפץ. במקביל, בתקשורת הטורקית דווח על פיצוצים שהתרחשו בארבעה אתרים, בהם בסיס איראני שממוקם באזור שבשליטת המשטר בדיר א-זור.

לפי דיווחים סותרים, לעומת זאת, מטוסי קרב ישראלים, שחגו בשמי סוריה, הם אלו שביצעו, לכאורה, את התקיפה, שכללה "ארבע גיחות של מטוסי קרב, נגד הבסיס האיראני בסוריה". 
התקיפה בסוריה. צילום: רויטרס


ואולם, תומכי משטרו של אסד הכחישו את הדיווחים, בעוד שאחרים טענו כי בבסיס התרחשה "תאונה פנימית" שלא גרמה לפצועים. באופן דומה, ‏⁧‫ארגון חיזבאללה הצהיר כי "‬⁩אין שחר לפרסום אודות מתקפה ישראלית של הבסיס בהר עזאן או בדרום סוריה".
במהלך התקיפה ששיגרו הלילה במשותף ארצות הברית, צרפת ובריטניה נורו 100 טילי שיוט מיום סוף ומהים התיכון לעבר מטרות של אסד, בהן מרכזי מחקר ושדה תעופה.

משרד ההגנה האמריקאי קבע כי התקיפות "החזירו את מערך הנשק הכימי הסורי שנים אחורה". יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל ג'וזף דנפורד, ציין כי הצבא הסורי ירה במהלך התקיפות 40 טילי נ"מ שנפלו על אדמת סוריה.

 

"אין לנו שום אינדיקציה לכך שהטילים שלנו יורטו. כל מטוסינו חזרו בבטחה לבסיסים, וכולם שיגרו טילים שפגעו במטרות. התקיפה הזו הייתה חזקה פי שתיים בעוצמתה מהאחרונה שהתרחשה בסוריה", אמר דנפורד.

מוקדם יותר הכריז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על התקיפה המערבית בסוריה בתגובה למתקפה הכימית בדומא, ואמר כי מדובר ב"הסלמה משמעותית" של מאמצי המשטר להכאיב לבני עמו - וכי יש להעניש את אסד על כך. "אלה לא פעולותיו של אדם: אלה פשעים של מפלצת", אמר טראמפ.

הוא הבהיר כי וושינגטון לא מעוניינת במערכה ארוכה אלא במאמץ להרתיע את אסד משימוש בנשק כימי נגד עמו. "אמריקה לא מעוניינת בנוכחות ללא הגבלה בסוריה", אמר הנשיא. "המזרח התיכון הוא אזור בעייתי. ננסה להפוך אותו לטוב יותר, אך הוא אזור בעייתי". טראמפ אמר כי ארצו "תשמר" את הלחץ על סוריה עד שהמשטר "יפסיק את השימוש בנשק כימי אסור".

בעקבות האירועים התקיים הערב דיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם. המועצה דחתה את ההצעה הרוסית להעביר החלטה שתגנה את "התוקפנות נגד הרפובליקה הערבית הסורית על ידי ארה"ב ובעלות בריתה, תוך הפרה של החוק הבינלאומי ושל אמנת האו"ם". מנגד, שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, איימה: "לא נאפשר לאסד להמשיך להשתמש בנשק כימי, אנחנו מוכנים לפעול שוב נגדו".