צה"ל השמיד בחודשים האחרונים מנהרה גדולה בצפון רצועת עזה, כך הותר לפרסום הבוקר (ראשון). על פי הצבא, המנהרה שהושמדה הייתה מנהרת טרור של ארגון חמאס שהעבודה עליה החלה לאחר צוק איתן, והיא הייתה מנהרה איכותית ומשקעת. יש לציין כי זאת המנהרה החמישית שנחשפה בחודשים האחרונים על ידי צה"ל.



דובר צה"ל תת אלוף רונן מנליס הגיב לחשיפת המנהרה ואמר כי פני ישראל אינן להסלמה אך הוסיף כי המדינה "תסכל כל הפרת ריבונותה - בים, באוויר, ביבשה ובמתחם התת קרקעי", תוכך שהוא מציין שבמקביל נעשים מהלכים להקל על האוכלוסייה בעזה, כמו הרחבת מרחב הדיג לתושבי רצועת עזה. מנליס הוסיף עוד כי בצה"ל ידעו על המנהרה, שהיו לנה הרבה הסתעפויות בתוך הרצועה, זמן רב ועקבו אחריה, וכי השמדתה "נעשתה בעיתוי מבצעי שנוח לצה"ל".



שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס לסיכול בחשבון הטוויטר שלו, כתב: "פותחים שבוע בהישג מודיעיני ומבצעי מרשים, עם השמדתה של מנהרת טרור נוספת, הארוכה והעמוקה ביותר שנחשפה עד כה. מנהרה שבחפירתה הושקעו מיליוני דולרים, כסף שבמקום להקל על מצוקת התושבים, טבע בחול. תושבי עזה, חמאס שורף את הכסף שלכם על מנהרות לשום מקום. על כולן נשים את היד".



המנהרה שנחשפה ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל
המנהרה שנחשפה ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל




תוואי המנהרה שהושמדה בעזה
תוואי המנהרה שהושמדה בעזה



כזכור, בראיון שהעניק הרמטכ"ל גדי איזנקוט למעריב סופהשבוע במהלך חג הפסח כי במהלך כהונתו הוא הציב לעצמו יעד להשמיד את כל מנהרות הטרור ברצועת עזה עד סוף שנת 2018, וכי עד כה הושמדו מעל למחציתן, כמו כן הוא ציין כי בצה"ל השלימו תשעה קילומטרים מתוך 66 הק"מ של המכשול התת קרקעי סביב הרצועה, שאמור לסכל את איום מנהרות הטרור אחת ולתמיד.



רק לפני כחודשיים הושמדה מנהרת טרור התקפית שבונה ארגון חמאס משכונת זיתון לעבר שטח מדינת ישראל, וזאת בתגובה לפיצוץ מטען שהוביל לפציעת ארבעה חיילים סמוך לגדר המערכת בסיס הרצועה. במקביל לפיצוץ המנהרה הותקפו יעדים נוספים בהם, מתחם צבאי במרחב נצרים השייך למערכים צבאיים ייחודיים של ארגון הטרור חמאס וביניהם אתרים לייצור אמצעי לחימה. מתחם צבאי במרחב חאן-יונס השייך לארגון הטרור חמאס. סך הכל הותקפו שישה יעדי טרור השייכים לארגון הטרור חמאס".



אחרי תקיפת המנהרה בחודש פברואר נמסר מדובר צה"ל כי "צה"ל רואה בחומרה רבה את הניסיון של ארגון הטרור חמאס לביצוע הפגנות עממיות וספונטניות לכאורה שנועדו להפוך את מרחב הגדר למרחב עימות ולבצע בו פעולות טרור שיביאו לערעור היציבות במרחב הרצועה. חמאס אחראי לאירוע והשלכותיו כמו גם לכל המתרחש ברצועת עזה וממנה, מעל ומתחת לקרקע. צה"ל נחוש לאפשר בטחון לאזרחי ישראל ויעשה זאת בכל האמצעים העומדים לרשותו". 



פיצוץ אחת ממנהרות הטרור הקודמות שצה"ל איתר, ארכיון. צילום: צילום מסך
פיצוץ אחת ממנהרות הטרור הקודמות שצה"ל איתר, ארכיון. צילום: צילום מסך



המנהרות שסוכלו בשנים האחרונות ברצועת עזה
המנהרות שסוכלו בשנים האחרונות ברצועת עזה