פניית פרסה של ראש הממשלה? בנימין נתניהו מתנגד לכוונת כמה מחברי מפלגתו, ביניהם שר התיירות יריב לוין, לנסות לקדם את מה שנקרא "המודל הבריטי" בנוגע לנושא הפרדת הרשויות והיחסים בין בית המשפט העליון והכנסת. ראש הממשלה התייחס הבוקר (ראשון) להצעתו של לוין וקרא לה "קיצונית" במהלך פגישת ראשי הקואליציה, במה שאולי מסמן את רצונו להגיע לפשרה עם שר האוצר משה כחלון שמבקש לחוקק פסקת התגברות בנושא המסתננים בלבד. 



לאחר מכן, התייחס נתניהו נושא גם בישיבת הממשלה ואמר: "סיימתי עכשיו דיון חשוב עם ראשי הקואליציה והיועץ המשפטי לממשלה וצוותו בשאלת יחסי הגומלין בין הרשויות. יהיו גם ישיבות בהמשך השבוע. דיון כזה התקיים למעלה מעשור שנים ללא תוצאות ויש לנו רצון להגיע לפתרונות מאוזנים. זה דיון מאוד חשוב ואנחנו מתייחסים אליו ברוח זו".



במהלך הישיבה התייחס לנושא היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט ואמר כי יש צורך במה שהוא הגדיר כ"דיאלוג עמוק עם הרשות השופטת", בטרם קבלת החלטה כל שהיא, תוך שהוא מציין כי לראות עיניו יש צורך בהחמרה של "פסקת ההתגברות", כפי שהמליצה ועדת נאמן שעסקה בנושא.



יריב לוין, צילום: פלאש 90
יריב לוין, צילום: פלאש 90



יריב לוין: "התקבלה דעתי שאין מקום לפתרון נקודתי"





מצד שני, שר האוצר נראה נערך למלחמה ואיים כי בלעדיו נתניהו יאבד את שלטונו. בשיחה עם שר הפנים אריה דרעי אמר כחלון כי "נתניהו לא יהיה ראש ממשלה בלעדיי", והוסיף כי אם ייערכו היום בחירות "הליכוד לא יעבור את 25 המנדטים". שר התיירות לוין הגן על הצעתו ואמר בצאתו מישיבת ראשי המפלגות כי הוא "מברך על קיום ישיבה ראשונה וחשובה בפורום רחב בנושא יחסי בית המשפט והכנסת".



"בישיבה היום התקבלה באופן מוחלט דעתי שאין מקום לפסקת התגברות נקודתית לסוגיית המסתננים", אמר לוין והוסיף, "זו שגיאה מהותית אשר תביא לפסילה של חוקים ביניהם חוק ההסדרה. המטרה ליצור סדר נכון, ובמסגרת הזאת אני אעמוד על כך שאם רוצים לתת לבית המשפט העליון סמכות לפסול חוקים זה צריך להיות מלווה באישור מחדש של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וגם שינויים בהליכי בחירת השופטים".



"צריך לזכור: הריבון במדינה דמוקרטית הוא העם ולא קומץ שופטים. פסקת התגברות ודאי אפשר לחוקק, אבל צריך לחוקק אותה בצורה נכונה שתתן לכנסת את הכוח להיות הגורם שקובע, ולא פחות חשוב, אם בית המשפט רוצה סמכות, ראוי ששופטיו ייבחרו בדרך מייצגת ושחוקי היסוד יתקבלו כפי שמתקבלת חוקה במדינות אחרות. אף אחד לא מעלה על דעתו שאנחנו נשאיר כאן את המסתננים. בג״ץ מונע את הוצאתם וכולם מבינים שהגיע הזמן לעשות שינוי״, סיים את דבריו.