תנועה רבה נרשמה היום (ראשון) מסביב להר הרצל בירושלים, שם החזרות לטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות נמצאות בשיאן. אולם בתוך ההמולה, ניגוד בולט הורגש כשרבים שהגיעו ללוות למנוחות בבית העלמין הצבאי את סמל אליהו דרורי, בן 20, מבית שמש, שנהרג בהתהפכות הטנק בדרום במהלך סוף השבוע.
 
מאות מלווים הגיע לבית העלמין, בהם חברים רבים של אליהו ובני משפחתו. "אני אדבר אל אח האוהב, אל אח אהוב, אל אח שלא הספיק לומר שהוא אוהב, אל אח שלא הספיק לשמוע שהוא אהוב", ספד לו אחיו עובדיה. "ראש חודש היום ואני מספיד, אבקש סליחה על מה שעשיתי ועל כל מה שלא עשיתי. ראיתי את השאיפות שיש לך, את האידיאלים שלך, לתרום לעם ישראל, בכל מיני תחומים ובייחוד בתחום הצבאי, בפיקוד, בנהיגה בטנק. כולי תקווה שנשמע מעתה רק בשורות טובות. אלי, נשמתך צרורה בצרור החיים".
 
"אליהו, המדינה שלך, הקהילה שלך, החברים שלך ומה שנותר ממשפחתך - כולם אוהבים אותך כל כך, ואתה אהבת את כולם כל כך", אמר אביו בכאב. "אני מבקש מחילה ממך, על כל פעם שלא קיבלת מה שהיה ראוי לך. תמיד רצית לעלות גבוה בסולם ובסוף מסרת את נשמתך על קידוש השם. נתגעגע אליך כל כך. לך . לחיוך שלך. אנשים תמיד רצו להיות איתך כל כך כי הראית להם שאתה רוצה להיות איתם. אנו מודים ל-ה' על כל רגע בכל שעה בכל יום הכל חודש בכל שנה שנתן לנו להיות איתך".

משפחתו של סמל אליהו דרורי. צילום: מרק ישראל סלם
 
חברו הקרוב, עקיבא שטרן אמר כי "הרבה אנשים דיברו על כמה הוא האציל אור כלפי חוץ אבל הוא היה איש של אמת, כל כך חיובי". לדבריו, הדבר הבולט שאפיין אותו הוא "הצדק הגדול, הוא תמיד ידע להגיד לי מה הדרך הנכונה. כל כך הרבה בינה והבנה, ראש על הכתפיים. תמיד ידעתי שאם אבוא אליו עם בעיה לדבר, אצא רגוע יותר. הזיכרון שלו יישאר אתנו לנצח, וכלום כבר לא יהיה אותו דבר".
 
מפקד גדוד 73 בו שירת דרורי, סא"ל אלעד צורי, ספד גם כן: "אלי, בהגיעך לפלוגה אופיינת כלוחם דומיננטי ומשפיע, חבריך מספריך על האדיבות האותנטית שלך, על היותך גשר חברתי במחלקה. היית מהמפקדים הגדולים ביותר, למדת כל משימה באשר היא. אך תקוה זו תמה טרם עת. אמש פגשנו במשפחתך, ונוכחנו למקור העוצמה שלך. אנו מחויבים לאותה רוח".
 
הוא הוסיף: "משפחת דרורי, אין בפי מלים שיכולות לנחם אתכם בשעה זו. יומיים לפני יום הזיכרון הצטרפתם למשפחת השכול. אלי, אני מצדיע לך כלוחם, נוח על משכבך בשלום, יהי זכרך ברוך". הרב מיכאל ימר, ראש ישיבת שעלבים בה למד דרורי: "אליהו, קשה להגיד עליך דברי פרידה, אך קשה גם שלא להגיד". הוא סיפר על פגישתם הראשונה. "אני זוכר שכאשר נכנסת לישיבה בפעם הראשונה נוכחתי בחן הגדול בך. מאז עברו שנתיים וחצי והמשכת להתפתח כל הזמן, בתחום של בין אדם למקום ובין אדם לחברו. איזו אהבה הייתה לך לאדם".
הרב אלי עמאר, ראש הישיבה שבה למד דרורי, הסביר: "אליהו, קשה להגיד עליך דברי פקידה, אך קשה גם שלא להגיד". הוא סיפר על פגישתם הראשונה. "אני זוכר שכאשר נכנסת לישיבה בפעם הראשונה נוכחתי בחן הגדול בך. מאז עברו שנתיים וחצי והמשכת להתפתח כל הזמן, בבין אדם למקום ובין אדם לחברו. איזו אהבה הייתה לך לאדם".
רב הקהילה, הרב דוד גיניש, ספד: "אפשר להסתובב ולעשות חסדים, אבל אומרים שאדם שמחייך לכל אחד, יש לו יותר תרומה. הגמרא אומרת שלו יש השפעה גדולה יותר בעולם. לאליהו היה את חיוך כובש, והוא חייך לכל אדם וניסה לעשות את כל מה שיכל לעשות בצורה הטובה ביותר. תמיד השתדל למלא את רצון הוריו. הוא היה נותן סבר פנים יפות גם למי שלא היה חברו".

צילום: מרק ישראל סלם

כזכור, התקרית התרחשה במהלך הלילה שבין שישי לשבת כאשר בעקבות זיהוי תצפיות, התבצע שיבוש הברחה על ידי גדוד הקרקל בחלקו הצפוני של הגבול עם מצרים.
זמן מה לאחר שיבוש ההברחה, ועל מנת לנסות לבצע הברחה בשנית, החלו המבריחים לחבל בתשתיות ביטחוניות. כתוצאה מכך, הוקפצו כוחות למרחב הגבול. בין הכוחות שהוקפצו, הוקפץ גם הטנק מגדוד 74 בו שהה רב"ט דרורי. בדרכו לעמדה, סטה הטנק מהציר והתדרדר ממדרון בגובה של כארבעה מטרים.
לאחר ההתדרדרות התלקחה שריפה בתוך הטנק, והופעלה מערכת כיבוי האש של הטנק. כתוצאה מהאירוע נהרג חייל צה"ל ונפצעו שלושה חיילים נוספים בדרגות פציעה שונות.
בעקבות האירוע הנחו מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר, ומפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק, על הקמת צוות תחקיר בראשות ראש תחום חיל שריון, אלוף-משנה יאיר אור, במקביל לחקירת מצ״ח המתקיימת בנושא והמשך התחקיר הפיקודי. מצה"ל נמסר כי "האירוע ייבדק וייחקר לעומקו, והלקחים ממנו יופקו בהתאמה למסקנות. צה"ל משתתף בצער משפחת ההרוג וימשיך ללוותה ואת משפחות הפצועים".