קצב האירועים הביטחוניים של החודשיים האחרונים הוא יוצא דופן לשנים האחרונות. בקצב מסחרר עובר סדר היום מצפון לדרום, לעתים אפילו מספר פעמים ביום: תהלוכות בעזה, איומי טרור ומתיחות גדולה בצפון - צה"ל בכוננות גבוהה במיוחד, שצפויה להמשך גם בתקופה הקרובה. חשיפת מנהרת הטרור הגדולה באזור ג'בליה והשמדתה ממחישות עוד יותר את האחריות הגדולה שמוטלת בעת הזו על כתפיהם של מפקד פיקוד הדרום אלוף אייל זמיר ומפקד אוגדת עזה תת־אלוף יהודה פוקס.



ברור שהאיום המרכזי שצה"ל צריך להיות ערוך אליו הוא האיום הצפוני, ושעימות בעזה והסלמה בדרום אינם משרתים את האינטרס הביטחוני הישראלי. פיגוע גדול של חמאס או של אחד מארגוני הטרור האחרים ברצועה עשוי לטרוף את הקלפים ולגרור את ישראל, בעיתוי שאינו נוח לה, לעימות בתוך הרצועה. נכון לשלב זה נראה כי בפיקוד הדרום משכילים להכיל את האיומים השונים בתבונה רבה. בניית המכשול לאורך 65 ק"מ, במקביל לחשיפת והשמדת מנהרה חמישית שחדרה לשטח ישראל, לצד תהלוכות ההמונים והפרות סדר שהתפתחו בחודש האחרון, הם אתגרים מורכבים ביותר.

חשיפת המעבדה לאיתור המנהרות. צילום: דובר צה"ל


חמאס, כך עושה רושם, מנסה לנהל עם צה"ל מלחמת התשה על מרחב הגדר. עד עכשיו יכולים באוגדת עזה לרשום לא מעט הישגים. זאת לאחר ביקורת מוצדקת על רצף אירועים מוצלח פחות בתקופה שלפני תחילת התהלוכות מעזה. ככל שבפיקוד הדרום מצליחים להכיל את האירועים, המטה הכללי פנוי לעסוק באיום המרכזי בצפון.



שעון החול של חמאס לנצל את נשק המנהרות לטובת פיגוע ראווה בישראל הולך ואוזל. בעזה מזהים את בניית המכשול שאינה נפסקת לרגע. למרות זאת, הם ממשיכים בניסיונות לחפור מנהרות לכיוון ישראל. המסקנה המתבקשת היא שבחמאס ממשיכים להשקיע משאבים רבים בחפירת מנהרות, על מנת להכין פיגוע מדף (פיגועי חדירה), שעוד מעט יפוג תוקפו. מי שפועל כך, מתכנן כנראה להשתמש במוצר הרבה לפני שתוקפו יפוג.



בשלב זה קשה לדעת אם תוואי המנהרה עובר באקראי או בכוונת מכוון בסמוך מאוד לאחד מחמשת מוקדי ההפגנות בעזה. עם זאת, אחד התרחישים המרכזיים שבפיקוד הדרום לוקחים בחשבון הוא שיבוצע ניסיון להחדיר מחבלים דרך מנהרה בחסותן של הפרות הסדר ושל ניסיון המוני לחצות את הגדר, ואלו ינסו לבצע פיגוע כנגד חיילים או באחד מיישובי עוטף עזה.



אפשר להניח שחמאס ינסה לבצע פיגוע בסדר גודל כזה מתוך הבנה שהדבר יוביל למלחמה מול ישראל. כרגע לפחות נראה שחמאס אינו מכוון לכך, אבל דברים עשויים להשתנות מהר ברצועה, ומיצוי ההישגים מהפרות הסדר על הגדר עשוי להוביל לקו יותר לוחמתי מצד ראשי הארגון. מלבד זאת, חשוב לזכור שכבר למדנו שהיכולת בישראל לנתח את כוונות חמאס, מוגבלת.



באשר להפרות הסדר על הגדר, למרות מגמת הירידה בהיקף המשתתפים, בצה"ל נזהרים מלסכם את האירוע. לצד המנהרות, המטענים, פיגועי ירי וניסיונות לחדור לישראל, גם לתהלוכות יש תפקיד בעימות שמתפתח שוב בין חמאס לישראל על מרחב הגדר. בצה"ל נערכים לכך שב־15 במאי, יום הנכבה הפלסטיני, יתרחש אירוע השיא.



בינתיים בולמים כוחות צה"ל על הגדר פיגועים, ובמאמץ מודיעיני משותף נחשפות גם המנהרות, ובכך לפחות בשלב זה גם מהאזרחים ברצועת עזה נמנע סבב אלימות נוסף.