חוקרי היחידה המרכזית (ימ"ר) ארז של מחוז צפון במשמר הגבול חשפו לאחרונה רשת של ישראלים ופלסטינים, שעל פי החשד פעלה שנים בזיוף, הברחה ושיווק מיליוני ביצים בישראל, כך הותר היום (שני) לפרסום. הפרשיה המכונה במג"ב "קינדר 9049" נחקרה באופן סמוי בחודשים האחרונים, חקירה שהבשילה בשבוע שעבר לגל מעצרים רחב בישראל ובשטחי יהודה ושומרון. על פי החשד עולה, בין היתר, כי מאבטח במעבר ביטחוני ומפקח בשוק העירוני בפתח תקווה קיבלו שוחד תמורת סיוע ומידע שהעניקו לחברי הרשת. מדובר במידע על פשיטות של מג"ב ומועצת הלול על אותם עסקים שניהלו החשודים בפתח תקווה, וזאת בעקבות פנייה של מועצת הלול לפיקוח העירוני בשוק לקבל סיוע עם ההגעה לאותם עסקים. 



במקום לשמור על המידע הרגיש בסוד, העביר המפקח החשוד, לירן בו צור, שמעצרו הוארך בביהמ"ש, מידע לחברי הרשת ובכך מנע לא פעם פשיטות אצלם. על פי החשד, בתמורה כיסו חברי הרשת חוב של המפקח בגין הלוואה שלקח מאחד העסקים בשוק בסכום של 1,500 שקלים. במג"ב חוקרים האם מדובר בהלוואות נוספות שנטל המפקח, אשר כוסו בדרך דומה. 

חשיפת רשת זיוף הביצים. צילום: דוברות המשטרה


כאמור, לגל המעצרים שביצעו כוחות מג"ב בשת"פ צה"ל ומועצת הלול, קדמה חקירה שהחלה בחודש ינואר 2018 עם תפיסת משאית עמוסה בכ-75,600 ביצים מוברחות. התפיסה הובילה לחקירה שכללה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ואמצעים מתקדים העומדים כיום ברשות משמר הגבול ב"מרכז הבינה" (יחידת החקירות והמודיעין לטיפול בפשיעה החקלאית בישראל). עם התקדמות החקירה והמעבר לשלב הגלוי החלו להתגבש בפני החוקרים חשדות של הפעלת רשת לזיוף, הברחה ושיווק ביצים בישראל וכן שוחד.



החשד במשטרה הוא שהביצים המוברחות למחסני הביצים בעיר במרכז הארץ, שם היו מאוחסנות בתנאים ירודים, או ישירות לחנויות מקומיות במרכז הארץ, חלקן בבעלותו של החשוד בניהול הרשת. לאחר מכן, לכאורה, הופצו הביצים למטבחים ולעסקים בישראל.



ב-11 באפריל החל גל המעצרים הרחב עם מעצרם של שישה חשודים, ביניהם בעל ואישה תושבי מרכז הארץ החשודים כמי שעומדים בראש הרשת. יום לאחר מכן בוצע לפנות בוקר גל המעצרים השני, במסגרתו נעצרו ארבעה חשודים, ביניהם פקח בעירייה החשוד בסיוע באמצעות קבלת שוחד. כמו כן, בגל המעצרים השני נעצר גם חשוד נוסף, מאבטח במעבר ביטחוני החשוד בסיוע ושוחד. חשוד נוסף, תושב ירושלים נעצר בחשד להברחת הביצים בפועל כנהג משאית שעבד ברשת.



בגל המעצרים השלישי שהתקיים אתמול בלילה בשטחי יו"ש וברמת גן נעצרו שני חשודים נוספים, בהם תושב בית לקיא שבדרום השומרון, החשוד בזיוף הביצים תוך הטבעת חותמות של משווקים מורשים ומובילים בישראל.



הכוחות אף פשטו אתמול בבית ליקיא ובכפר הפלסטיני לאקף על שני לולים, בהם היו על פי החשד, מגדלים את התרנגולות, ועל שני מפעלים בהם על פי החשד היו מזייפים את הביצים ומחתימים אותן בחותמות של משווקים מורשים, ובתאריכים על פי הצורך, לעתים שבועות אחרי מועד השיווק המותר בחוק.



החשוד השני נעצר בחשד להברחת ביצים כנהג משאית ובעבירות נוספות. כמו כן, בפעילות מעצרים שבוצעה הלילה בעיירה הפלסטינית ענאתא נעצרו שני חשודים בהברחת ביצים בכלי רכב.



עד כה במסגרת הפרשה נתפסו כ-270,000 ביצים החשודות כמוברחות, כאשר חלקן נתפסו במהלך הובלתן, חלקן במחסנים, חלקן בחנויות וחלקן במטבחים. עד כה נעצרו כ-14 חשודים ועוכבו 13 חשודים נוספים.



עוד במהלך הפעילות נתפסו עד כה 10 כלי רכב, שתי משאיות, אופנוע, קלנועית, עשרות טלפונים ניידים, שלושה מחשבים, חשבוניות, מכונות זיוף ומעל 100,000 ש"ח במזומן.



במשמר הגבול מוסיפים כי מדובר ברשת מסועפת של עשרות חשודים שעסקו על פי החשד בהברחת ביצים בשנים האחרונות, במהלכן הבריחו מיליוני ביצים לשטחי ישראל. ביצים ללא פיקוח, ביצים שהוטלו, אוחסנו והובלו בתנאים קשים העלולים לסכן את בריאות הציבור. החקירה צפויה להימשך ביתר שאת במטרה למצות את הדין עם החשודים.