תובעים בפרקליטות בגרמניה האשימו חייל אס. אס. לשעבר, בן 94, בסיוע לרצח והשמדה המוניים במחנה ההשמדה הנאצי אושוויץ-בירקנאו. האיש, שזהותו טרם פורסמה, היה בן 19 כאשר על פי החשד סייע בין חודש דצמבר 1942 לחודש ינואר 1943 לרצח של כ-13,335 יהודים. החשוד, יליד סרביה, הכחיש שידע כי מתרחש במחנה רצח המוני.



מחנה הריכוז אושוויץ-בירקנאו היה הגדול מבין מחנות הריכוז וההשמדה שהוקמו על אדמת פולין והוא שימש מחנה עבודה וריכוז ובמקביל היה מחנה מוות. אושוויץ-בירקנאו נבחר להיות המחנה המרכזי לביצוע מלאכת ההשמדה של העם היהודי ונבנו בו כמה תאי גזים ומשרפות. ההשמדה בוצעה באמצעות גז ציקלון B שנוסה לפני כן על שבויי מלחמה סובייטיים. במחנה כאמור נרצחו יותר מ-1,100,000 יהודים, 70,000 פולנים, 25,000 רומה וסינטי (צוענים), כ-15,000 שבויי מלחמה סובייטים ועוד בני ארצות שונות.



פסיקת בית המשפט נגד ג'ון דמיאניוק משנת 2011 קבעה כי לתביעה בגרמניה עומדת האפשרות להאשים פושעי מלחמה נאצים שעודם חיים בביצוע רצח המוני. בעבר, בתי משפט גרמניים העמידו לדין רק פושעי מלחמה נאצים שהוכח כי השתתפו ישירות בזוועות.

אם יחליט בית המשפט במנהיים שבמערב גרמניה לדון בעניינו של חייל האס אס לשעבר הוא יישפט כנער, מאחר וביצע לכאורה את הזוועות במחנה ההשמדה כשהיה בן 19. הוא הואשם ב"תמיכה בפעולות המחנה ובפעולות ההשמדה". בחודשיים בהם פעל הובאו 15 "משלוחים" של יהודים ברכבת למחנה ההשמדה בדרום פולין הכבושה. התביעה הניחה שלפחות 13,335 מהאנשים האלה סווגו כבלתי כשירים לעבודה ונרצחו בתאי הגזים במחנה אושוויץ-בירקנאו".

יצוין כי פחות מ-50 מתוך כ-6,500 נאצים שומרי אושוויץ ששרדו את המלחמה הנוראית הורשעו עד היום.

בחודש שעבר מת אוסקר גרונינג, שכונה רואה החשבון של אושוויץ, בגיל 96. ב-2015 הוא נידון לארבע שנות מאסר, אך בשל מצבו הרפואי הוא מעולם לא נכנס לכלא ומת טרם שריצה את עונשו. בחודש יוני האחרון נפטר גם ריינהולד הנינג, חייל נוסף שהורשע בגין רצח יהודים באושוויץ-בירקנאו, גם הוא, לפני שהספיק לרצות את עונשו.