סקר מיוחד שנערך השבוע עבור "מעריב" על ידי מכון המחקר פאנלס פוליטיקס בראשות מנחם לזר לרגל יום העצמאות ה־70 למדינת ישראל מעלה כי רוב אזרחי המדינה גאים להיות ישראלים, סבורים שישראל היא מדינה שטוב לחיות בה ומגלים אופטימיות באשר לעתידה ולעתידם. עם זאת, אף שמרבית הציבור משוכנע כי מדינת ישראל היא עובדה קיימת, המתיחות הביטחונית בצפון עושה את שלה ועדיין רבים חוששים מאפשרות של מלחמה.



מהסקר שנערך באמצעות רשת האינטרנט בקרב 587 משתתפים, מהם 484 יהודים ו־103 ערבים, עולה כי 82% מאזרחי המדינה גאים להיות ישראלים, מתוכם 56% גאים מאוד ו־26% די גאים. מהצד השני של המתרס נמצאים 15% שמצהירים כי אינם גאים להיות ישראלים, אולי בהמשך להצהרה דומה שהשמיע השדרן קובי מידן, שהתנצל אחר כך על דבריו.



מבין אלה שאינם גאים בישראליותם - 9% "לא כל כך גאים" ועוד 6% "בכלל לא גאים". פילוח התוצאות מצביע על כך ש־93% ממצביעי הימין והמרכז גאים להיות ישראלים, לעומת רק 59% מאנשי השמאל שחשים גאווה.


התכונה האהובה ביותר - עזרה הדדית
התכונה האהובה ביותר - עזרה הדדית



בהקשר ישיר למידת הגאווה במדינה מתברר כי ישנו קונצנזוס בציבור, 81%, על כך שמדינת ישראל היא מקום שטוב לחיות בו. מתוכם, 36% אומרים כי ישראל היא מקום ש"מאוד טוב" לחיות בו ו־45% סבורים שישראל היא מקום "די טוב" לנהל בו את חייהם.



לעומתם, 16% בלבד לא רואים סיבה למסיבה ואומרים כי מדינת ישראל, בפרוס 70 שנה לעצמאותה, אינה מקום טוב לחיות בו. מתוכם 13% השיבו "לא כל כך טוב" ורק 3% קבעו נחרצות "בכלל לא טוב". פילוח התשובות מצביע על כך שככל שעולה גיל המשיבים, כך עולה שיעור הסבורים שטוב לחיות בישראל. בקרב צעירים עד גיל 29, 75% אומרים שישראל היא מקום שטוב לחיות בו, לעומת 95% מבין בני 60+.



הגאווה להיות ישראלי והקונצנזוס על כך שישראל היא מקום שטוב לחיות בו מתחברים לכך שרוב התושבים מרוצים מהחיים במדינה ומעניקים לה, בסולם של 1 עד 10, את הציון 7.2. גברים, כך מתברר, מרוצים יותר ומעניקים למדינה ציון של 7.5 לעומת ציון 7 שמעניקות הנשים. מבוגרים בני 60+ נותנים למדינה ציון 7.7, יותר מאשר צעירים שמסתפקים בציון של 6.9. עוד עולה מהסקר כי ככלל, דתיים מרוצים יותר, 7.6, לעומת חילונים, 6.9.



הבעיות הדחופות ביותר - האיום הביטחוני ויוקר המחיה. צילום: משה פרידן, מרים אלסטר, פלאש 90
הבעיות הדחופות ביותר - האיום הביטחוני ויוקר המחיה. צילום: משה פרידן, מרים אלסטר, פלאש 90



רוב מוחלט בציבור, 73%, מאמינים שישראל היא עובדה קיימת, לעומת 18% בלבד שסבורים כי קיומה של המדינה נתון בסכנה ממשית. אבל לצד הביטחון שמפגינים הישראלים בעובדת קיומה של המדינה, 52% מהציבור חוששים מכך שמלחמה עלולה לפרוץ בטווח הקרוב, ככל הנראה בצל המתיחות הגוברת בגזרה הצפונית והאיומים האיראניים לנקום בישראל. 12% מהציבור חוששים מאוד מפני פרוץ מלחמה בעתיד הקרוב ו־40% די חוששים. לעומתם, 31% לא כל כך חוששים ו־7% כלל אינם חוששים מפני התלקחות קרובה של מלחמה.



על כן לא מפתיעה העובדה שמרבית הישראלים מזהים את האיום הביטחוני מבחוץ, איראן, חמאס וחיזבאללה (34%), ואת הטרור הפלסטיני (32%) - כשתי הבעיות הדחופות ביותר שניצבות בפני מדינת ישראל כיום, כמו גם את יוקר המחיה והפערים הכלכליים (32%). רק במקום הרביעי (21%) ממקמים הישראלים את השחיתות במערכת הציבורית. לעומת זאת, יחסי דתיים־חילוניים מטרידים רק 10% מהציבור, ועוד פחות מכך, 8%, מוטרדים מיחסי יהודים־ערבים.



השסע המסוכן ביותר - בין דתיים לחילונים. צילום: משה פרידן, מרים אלסטר, פלאש 90
השסע המסוכן ביותר - בין דתיים לחילונים. צילום: משה פרידן, מרים אלסטר, פלאש 90



אבל למרות המיקום הגבוה של הבעיות הכלכליות אפשר לשאוב עידוד מכך ש־46% מהציבור אופטימים בכל הקשור לאפשרות שיפור המצב הכלכלי


והפערים החברתיים בארץ בעשור הקרוב, לעומת 43% פסימים. בהינתן כל אלה, מתברר עדיין ש־21% מהישראלים עשויים לשקול, בנסיבות מסוימות, ירידה מהארץ, לעומת 72% שאינם שוקלים ירידה.



בקרב אלה שעשויים לשקול אופציה של ירידה 47% הם אנשי שמאל ו־29% תושבי תל אביב. 82% מאלה שאינם שוקלים ירידה הם אנשי ימין, מתוכם 79% דתיים וחרדים. הסיבה העיקרית שבגללה יש מי ששוקל ירידה היא המצב הכלכלי האישי (53%), ורק לאחר מכן באות סיבות כמו הסכנה לדמוקרטיה (17%), תהליך ההתחרדות (13%), החשש ממלחמה (11%) ומצב ביטחון הפנים (6%).