מומחים ישראלים וגורמי ביטחון לשעבר, בהם אלוף במילואים (במיל') עמוס ידלין, אשר שכיהן כראש אגף המודיעין (אמ"ן) וכיום מתפקד כראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, טוענים כי ישראל תנסה לפוצץ את מערכות ההגנה הרוסיות נגד טילי קרקע-אוויר S-300, במקרה שבו יועברו לסוריה, כך פורסם הערב (חמישי) ב"בלומברג". ידלין, אחד הטייסים שלקחו חלק במבצע הריסת הכור הגרעיני בעיראק ב-1981, טען גם כי פריסת מערכת ההגנה הרוסית נגד טילים בסוריה "תקרה בקרוב".



"כמו שאני מכיר את חיל האוויר, כבר נעשו תכניות ראויות להתמודדות עם האיום הזה. אחרי שאתה מסיר את האיום, וזה בדיוק מה שנעשה, נחזור לנקודת ההתחלה", הסביר ראש אמ"ן לשעבר.



בהתחשב בתגובה האפשרית של ישראל, טוענים מספר מומחים רוסים, שצוטטו בכתבה, כי הגיוני יותר מצד מוסקבה להשתמש בפריסת מערכת S-300 כקלף מיקוח.



"אספקת הנשק תגביר את המתיחות באזור ותגרום לחיכוך גדול עם ישראל", אומרת אלנה ספינה, מומחית למזרח התיכון במכון הרוסי למחקרים אסטרטגיים, המייעצת לקרמלין. "אפשר לספק לסוריה מערכות הגנה אווירית אחרות שלא יעוררו תגובה כזו".



ידלין. צילום: פלאש 90
ידלין. צילום: פלאש 90



ג'רמי ביני, עורך מדור המזרח התיכון ואפריקה במגזין "ג'יין", הוסיף: "לסוריה יש כבר מערכות הגנה אווירית טובות וקצרות טווח. הם יוכלו ליצור מטרית הגנת אווירית מקיפה למדי ורב שכבתית מעל ארצם".



ויקטור מורחובסקי, אלוף משנה לשעבר בצבא הרוסי, שכיום מייעץ לממשלתו של פוטין, סיכם: "אין מערכת הגנה אווירית בלתי מנוצחת בדיוק כמו שאין מטוס בלתי מנוצח".



כזכור, לאחר תקיפת מעצמות המערב בסוריה, לפני כשישה ימים, הצהיר ראש המטה הכללי של הצבא הרוסי, הגנרל סרגיי רודסקוי, כי רוסיה תשקול העברת מערכת הגנה אווירית מסוג S-300 לסוריה כדי שלא לאפשר לארצות הברת "להמשיך ולפגוע ביציבות האזור".