חשיפה: שמונה חודשים לפני תום הקדנציה הראשונה של רנ"צ רוני אלשיך כמפכ"ל המשטרה, עולה כבר עתה כי השר לביטחון פנים לא יאריך את כהונתו בשנה נוספת. כבר בשבועות הקרובים יחל בחיפוש אחר מועמד ראוי מתוך הארגון, כך נודע היום (ראשון) למעריב אונליין.



רנ"צ אלשיך נכנס לתפקידו בדצמבר 2015 וע"פ המתוכנן תסתיים כהונתו בדצמבר 2018. בחלק מהמקרים זכה המפכ"ל המכהן להארכת הכהונה לתקופה של שנה, אולם מסתמן כי הנוהל המוכר לא יחול במקרה של אלשיך, שבינו לבין השר ארדן נתגלו במהלך הכהונה לא מעט מחלוקות.


מלשכת ארדן נמסר בתגובה: "לפרסום אין שום אחיזה במציאות. השר לביטחון הפנים ארדן הבהיר פעמים רבות שהוא אינו עוסק כלל בשלב זה בסוגיית משך כהונת מפכ״ל המשטרה ולא נתקבלה שום החלטה בנושא זה".

מערכת יחסים עם עליות ומורדות 

מערכת היחסים בין ארדן לאלשיך ידעה עליות ומורדות בשנתיים וחצי האחרונות. יודעי דבר טענו כי בתחילה, כשנעשתה פנייה לאלשיך כדי שיקבל את התפקיד, הוא דחה אותה בעדינות, כיוון שראה עצמו מועמד לראשות השב"כ. במקביל החל ארדן בחיפושים אחרי מפכ"ל, כאשר בנצי סאו מילא באופן זמני את התפקיד במקומו של יוחנן דנינו שפרש. סאו פיקד על המשטרה בזמן פיגועי הבודדים ברחבי הארץ ובעיקר בירושלים. 
 
השר לביטחון פנים מצא את גל הירש כמועמד לתפקיד, אולם אז נחשפו פרטים על חקירה שמתנהלת נגדו ונגד חברה בבעלותו, מה שגרם להסרת מועמדותו. בפנייה נוספת לאלשיך, נרמז לו כי ראש הממשלה יראה בו כמועמד ראוי לתפקיד ראש השב"כ בעתיד, והוא קיבל את ההצעה להתמנות למפכ"ל. עד כאן מערכת היחסים בין המפכ"ל לשר הממונה עליו הייתה מצוינת, אולם כבר בראשית הכהונה החלו החקירות נגד ראש הממשלה ומערכת היחסים בין אלשיך לארדן ונתניהו ספגה זעזועים. 

החקירות השפיעו. ארדן, נתניהו ואלשיך. צילום: קובי גדעון, לע"מ
החקירות השפיעו. ארדן, נתניהו ואלשיך. צילום: קובי גדעון, לע"מ
 
בין היתר נטען נגד המפכ"ל כי הוא נותן יד חופשית לניצב רוני ריטמן, ראש להב 433 דאז להעמיק בחקירות כנגד ראש הממשלה, לטענתם ללא הצדקה. מאוחר יותר עלתה טענה בגין הדלפות מאותן חקירות, והמשיכה בגיבוי שניתן לניצב ריטמן מול קצינה שהתלוננה נגדו על הטרדה מינית, גיבוי שהוביל להחלטה של ארדן לפיה ניצב ריטמן לא יקבל מינוי לתקיד בכיר עם יציאתו מלהב, והמשיך במינוי יועץ תקשורת, ליאור חורב, מהלך נגדו יצא ארדן בגלוי. 
 
בנוסף, התווספה למערכת היחסים העמדה החד-משמעית של המשטרה לסכם את חקירות ראש הממשלה עם המלצות, כשארדן מצידו מצטרף לחבריו בקואליציה בניסיון לאשר חוק שימנע את המלצות המשטרה, לבסוף, זכור הראיון שנתן המפכ"ל בתוכנית  בעובדה, ראיון שהוביל לביקורת ציבורית קשה עליו. 

בקטע מתוך התוכנית "אנשים" שתשודר הערב ב"קשת 12", ארדן התייחס לנושא המפכ"ל הבא ואמר: "יש עוד זמן לעסוק בכך, ובעיקר אני חושב שהאווירה היום לא תאפשר דיון ענייני ומקצועי בשאלה הזו". הוא הדגיש כי "יש לנו הרבה פעמים חילוקי דעות, ולא כל דבר אנחנו רואים עין בעין. אני חושב שהוא עושה עבודה טובה ומוביל את המשטרה בכיוונים הנכונים". 
 
בתוך כך, בניגוד לדיווחים לפיהם נשקלת מועמדותו של מועמד למפכ"לות שאינו משתייך לגוף האכיפה, אמר: "אין לי בראש רעיון לגבי המפכ"ל הבא במשטרה, אבל אני יכול לומר דבר אחד, על בסיס הדיונים עם המפכ"ל, והוא זה שהמפכ"ל הבא, לא משנה מתי הוא ימונה, יבוא מתוך הסגל הפיקודי של משטרת ישראל".



ארדן גם תקף באופן חסר תקדים את התנהלות חקירת המשטרה את האירועים באום אל חיראן בשנה שעברה, במהלכם נדרס למוות השוטר ארז עמדי וכן מצא את מותו תושב המקום יעקוב אל קיעאן, שנורה על ידי השוטרים. בראיון ארדן בחריפות את מח"ש ואומר כי "המחלקה לחקירות שוטרים בסיפור הזה התנהלה בצורה שערורייתית. היא קבעה את התוצאה מראש - אינני יודע למה והאם היו שם שיקולים פוליטיים". 


ארדן הוסיף: "היא הדליפה דרך העיתונאים דברים שיצרו דעת קהל כאילו בוודאות לא היה שם פיגוע כשיש נתונים שאם הם היו יוצאים החוצה אולי הם היו מאזנים את דעת הקהל וגם את מה שהתקשורת מדווחת ולא כולם היו מניחים כאילו היה שם פיגוע".
 
למה מח"ש הוציאו את הדברים כך?
"כשנכנסתי לתפקידי היו פרשיות מאוד מביכות כנגד ניצבים במשטרה - מה שיצר עימות רצוף בין בכירי המשטרה לבכירי מח"ש, ואולי הדם הרע הזה השפיע על איכות החקירה באום אל חיראן. בתחושות שלי, יש הסתברות גדולה שזה היה פיגוע דריסה".