מפכ"ל משטרת מלזיה מוחמד פוזי הארון הכחיש היום (ראשון) ידיעות שנפוצו ברשת כי משטרת מלזיה עצרה חשוד מרכזי בפרשת חיסולו של המהנדס הפלסטיני פאדי אל בטאש אתמול במדינה. "עד כה לא בוצע כל מעצר הקשור למקרה. התמונה בה נראה אדם נעצר ושהופצה ברשתות החברתיות לקוחה ממקרה אחר, ואינה קשורה כלל למקרה הירי הזה. ההאשמות לפיהן אל בטש היה מומחה לייצור טילים וכטב"מים אף הן אינן נכונות, שכן ככל שידוע לי הוא עסק בהנדסת חשמל". בתשובה לשאלה, אמר הארון כי משטרת מלזיה חוקרת האם גורמים זרים וארגון מודיעין מדינתי מעורבים במקרה. 

כמו כן, הכחיש המפכ"ל האשמה נוספת שאף היא נפוצה ברשתות החברתיות, לפיה לקח למשטרה יותר מ-50 דקות להגיע לזירה, ואמר כי כוחות המשטרה הגיעו תוך 10 דקות. בתוך כך, השגריר הפלסטיני במלזיה, אנוואר אל-אגא, אומר כי העברת גופת אל בטש לעזה תידחה ביום או יומיים, עד שיושלם התיאום בין מלזיה למצרים בעניין פתיחת מעבר רפיח.

תמונתו של אל בטש ברצועת עזה. צילום: AFP


אתמול הממשל במלזיה התייחס להתנקשות בחייו של המהנדס הפלסטיני מחמאס שבוצעה בשבת לפנות בוקר במדינה המזרח־אסיאתית. ד"ר פאדי אל־בטש, בן 35, נורה למוות ליד ביתו בשכונת גומבאק בצפון הבירה קואלה לומפור, כשהיה בדרכו לתפילה במסגד במרחק 300 מטר מביתו. סגן ראש ממשלת מלזיה אחמד זאהד חמידי אמר כי "אנו לא פוסלים מעורבות של סוכני מודיעין זרים ברצח אל־בטש, שמתגורר בארצנו זה עשר שנים. ביקשתי מהמשטרה חקירה מקיפה ומעורבות של האינטרפול". עוד הוסיף חמידי: "הנרצח היה בין היתר מומחה בייצור טילים, בעל קשרים ל'ארגון מודיעין מדינתי' ופעיל בעמותות פרו־פלסטיניות. המרצה, תושב קבוע של מלזיה, נהיה ככל הנראה נטל עבור מדינה עוינת לפלסטין", ציין. הבכיר המלזי טען כי חקירה ראשונית העלתה שאל־בטש היה אמור לטוס לטורקיה בשבת אחר הצהריים כדי לעמוד בראש כנס בינלאומי בסוגיית האנרגיה.
 
על פי מפקד המשטרה המקומית גנרל דאטוק סרי־מזלאן לאזם, אל־בטש נורה על ידי שני אנשים רכובים על אופנוע מדגם BMW בשש בבוקר. "הוא הלך ליד בית הדירות שלו כשהתוקפים ירו בו לפחות עשרה כדורים. הוא מת במקום". מפקד המשטרה נשאל אם בהתנקשות מעורבים אנשי "המדינה האסלאמית" והשיב כי מעורבותו של דאעש נחקרת.
 
על פי הקלטת מצלמות, שני גברים בעלי חזות אירופית המתינו כ־20 דקות ליציאתו של אל־בטש מבניין הדירות בסטפאק, פרבר צפון־מזרחי של קואלה לומפור, שבו התגורר עם אשתו ושלושת ילדיהם. בהודעה של המשפחה נאמר: "אנו מאשימים את המוסד הישראלי בהתנקשות בחיי בננו החוקר במדעי האנרגיה". המשפחה דרשה מהרשויות במלזיה לחקור מיד את ההתנקשות בחייו ולהביא למעצר החשודים לפני שיצליחו להימלט מהמדינה.

זירת ההתנקשות. צילום: AFP

 

חמאס הודיע כי מדובר באחד מאנשיו. בהודעת הארגון הואשמה ישראל בחיסול ונאמר כי אל־בטש ייחד עצמו ביצירתיות המדעית שלו ותרם תרומה חשובה לתחומו בהשתתפות בכנסים בינלאומיים. בסוכת האבלים שהוקמה על ידי חמאס במחנה הפליטים ג'בליה בצפון רצועת עזה ניתן להבחין גם בהספד של הזרוע הצבאית של הארגון. עוד דווח כי אל־בטש היה מרצה להנדסת חשמל באוניברסיטה פרטית בבירת מלזיה. את הדוקטורט שלו הוא קיבל מאוניברסיטת מלאיה המקומית, הנחשבת לאחת הטובות במדינה.  מנהיג חמאס איסמעיל הנייה אמר אמש: "האויב מעביר את המערכה לחו"ל אבל העם הפלסטיני יעמוד מול אתגרים אלו".
 
אל־בטש הוא יליד ג'בליה ועל פי משפחתו עבד ברשות האנרגיה ברצועה. לדברי המשפחה, "פאדי אמור היה להגיע ביום ראשון לטורקיה כדי לעמוד בראש כנס בינלאומי בתחום האנרגיה". במקביל אמר אתמול שר החינוך נפתלי בנט כי אסור שגופתו של אל־בטש תובא לקבורה בעזה בטרם ישוחררו לידי ישראל גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול המוחזקות בידי חמאס. במשפחת גולדין העבירו דרישה דומה לזו של בנט למתאם השבויים והנעדרים, ירון בלום, למתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, ולמזכירו הצבאי של ראש הממשלה, תא״ל אליעזר טולדנו.