אירועי "יום כדור הארץ" החלו אתמול ברחבי העולם. בישראל הם יימשכו כל השבוע ובשיאו ייערך בתל אביב "מצעד האקלים" ביום שישי. עוד קודם לכן מארגן "ויצו ישראל" בשיתוף עיריית תל אביב את האירוע "שנייה בסטייל", יריד המשלב בין אופנה למודעות סביבתית וחברתית שיתקיים בדיזנגוף סנטר ביום רביעי עד שישי. ביריד יוכלו המבקרים לרכוש פריטי יד שנייה, בהם גם פריטים שמעולם לא השתמשו בהם, ולתקן ולרענן פריטי לבוש, וכך להימנע מקניית בגדים חדשים שלא לצורך. הרווחים ממכירת הבגדים ינותבו לפרויקטים למען נשים ומשפחות בסיכון.



מיכל לוי ארבל, כתבת אופנה שחצתה את הקווים, מעבירה כיום סדנאות וכותבת על צרכנות ידידותית לסביבה. השבוע היא תיקח חלק ביריד עם רשת "הביגודית" של "ויצו ישראל", שמחד מציעה למכירה פריטי יד שנייה ומאידך מעבירה בגדים לנשים וילדים בסיכון. "הסיקור שלי היה מוכוון צריכה אבל ככל שרשתות האופנה המהירה חדרו לישראל כך החלו גם יחסי הציבור להיות אגרסיביים במובן של "זה כל כך זול שאם נמאס מהבגד אפשר לזרוק ולקנות חדש". היום אני מעודדת האטה בצריכה וקניית בגדי יד שנייה, לא בניתוק מהתרבות הקפיטליסטית שבה אנשים רוצים לקנות הרבה, בזול ולהיות "טרנדיים" מספרת לוי ארבל.



"מחקר שפורסם רק לאחרונה באירופה העלה שאחרי שלושה שימושים אנשים רבים חדלים ללבוש פריטים חדשים ואחרי שלוש שנים בממוצע הבגד ייזרק" מדגישה לוי־ארבל, "המודעות הצרכנית, במיוחד של הורים שמנסים לחסוך בקניות, כורעת תחת הנטל של המחיר הזול והצורך הפסיכולוגי לקנות חדש, אבל מילת המפתח היא הפחתה בצריכה ולא ויתור".



מחקרים שונים הראו לאחרונה שאנו לובשים הרבה פחות ממה שאנו צורכים, כאשר אחד המחקרים שצוטטו ב"וול סטריט ג'ורנל" מצא שרוב הזמן אנחנו לובשים רק 20% מהבגדים שלנו. תעשיית הבגדים בעולם היא מהמזהמות ביותר - 94 מיליון טונות של בגדים נזרקים מדי שנה, בעיקר בעולם המערבי, כש־85% מפסולת מהבגדים מגיעה למטמנות האשפה, שם לוקח לבגד בין עשרות ועד מאות שנים להתכלות, והכימיקלים ממנו חודרים לקרקע ומזהמים אותה ואת מקורות המים.