"בשנים האחרונות מרגישים שינוי ניכר. אם פעם התביישנו לדבר על זה, היום התקשורת עוסקת בזה, ונשים קמות ואומרות: No More. זה מרגש וחשוב", אומרת השחקנית אוולין הגואל (57), המשתתפת בפרויקט המוזיקלי "מתות קדושות", שיזמה הפקת "אישה אישה אישה" של המוזיקאיות־אמניות ויזמיות יפעת נץ, רונית יניצקי ודורי קוטאי, בשיתוף עמותת "לא לאלימות נגד נשים" - המפעילה מקלטים לנשים מוכות.



המיזם המוזיקלי המיוחד מקבץ 13 שחקניות וזמרות שמבצעות שירים של מוזיקאיות ומשוררות שהלכו לעולמן והשפיעו עליהן ביותר. כך זכו שיריהן של אהובה עוזרי, עפרה חזה, שושנה דמארי, ענבל פרלמוטר, ויטני יוסטון, ג'ניס ג'ופלין, נינה סימון, מרלן דיטריך ועוד, לביצועים חדשים ובלתי שגרתיים בפי השחקניות והזמרות. נץ היא זו שגם הפיקה מוזיקלית והייתה שותפה לעיבודים עם מורן מייזלס. כל ההכנסות של המופע קודש לעמותות.



"עדיין יש מקום לשיפור ועדיין יש נשים שנמצאות במקום חלש, אבל אני מודה שאנחנו במצב הרבה יותר טוב מפעם, והשאיפה היא להביא את זה למקום הכי שווה והכי בריא לחברה שלנו", מבהירה הגואל.



הרגשת פעם חלשה?
"יש מקומות שאני מרגישה בהם חלשה יותר ממקומות אחרים - אבל אלו מקומות שאני מלכתחילה לא רוצה להיות חזקה בהם. יש מקומות שאני עדיין עדינה ועגולה וממולי עומד הגבר היציב, אבל אולי זה כי אני רומנטיקנית חסרת תקנה. יש מקומות שגבר צריך להוביל, אבל שוב, זה בקטע של קבלת האחר ושוויון הדדי. אני עדיין אישה - לא הייתי רוצה להיות חזקה מדי, ולא להיות הגבר בבית. אני עדיין עם החצאיות והעקבים".





אמא זו אמא


הגואל, שחושפת במיזם את כישוריה כזמרת, הייתה הראשונה שפתחה את הפרויקט בסינגל "אמי אמי" הקלאסי, שנכתב, הולחן והוקלט לפני 20 שנה על ידי אהובה עוזרי ז"ל. "אהובה, מבחינתי, היא יוצרת ומוזיקאית אחת בדורה", היא אומרת. "אין ולא תהיה אחת כמותה בעיני בקונספט שלה. כשפנו אלי לפרויקט המבורך הזה, השם הראשון שעלה לי בראש היה אהובה עוזרי; בשבילי היא מופת לאישה שהיא גיבורה ישראלית, חברתית, עדכנית ובועטת. זמרות כאלה צריך לזכור לעד. צריך להנציח ולהזכיר אותן ואת החותם שהן השאירו, ואני בעניין של להנציח את אלו שאינן, וגם לדבר על אלו שעדיין קיימות, ויש לכבדן ולתת להן את המקום שלהן".



מדוע בחרת דווקא ב"אמי אמי" מבין כל הקלאסיקות של עוזרי?
"אמא זו אמא. זה חלב אם. זה הדבר הכי חשוב לכל אדם. בשיר הספציפי הזה אני נעצבת מאוד, כי הוא מדבר על חייל שעבר הלם קרב בעקבות אובדן חברו ומבטא את תחושותיו ותפילותיו לראות את האור שיציל אותו; הוא פונה לאדם הכי קרוב ויקר לו מכל: אמו. השיר הזה אהוב עלי מאוד, ובכל פעם מחדש הוא מצמרר אותי עד כלות נשמתי".



אוולין הגואל. צלם : עדי עזרוני
אוולין הגואל. צלם : עדי עזרוני



איך היה להיכנס לאולפן ולהקליט שיר?
"זו התנסות חדשה עבורי. הגעתי לפרויקט הזה בראש פתוח ובעיקר סמכתי מאוד על יפעת נץ, שעשתה עיבוד נהדר וזרמה עם הראש שלי. לקחתי את השיר למקום האישי שלי, ולכן פתחתי אותו במרוקאית, שזו השפה מהבית, כדי להכניס את הנשמה שלי לתוך השיר. החוויה הייתה מרגשת ונעימה מאוד, והעבודה שיפעת וכל הצוות עשו יצאה פשוט מדהימה".



יש סיכוי לאפיזודה מוזיקלית נוספת?
"הכל פתוח".



חוץ מהגואל, ב"מתות קדושות" משתתפות חן אמסלם (שביצעה את "שני שושנים" של שושנה דמארי, הסינגל השני שיצא), ריקי גל, מיכל בת־אדם, דליה שימקו, שני קליין, דנה ברגר, עינת ויצמן, עפרה ויינגרטן, אסי לוי, מירב שירום, אורנה פיטוסי ומסקי שיברו.



"מדובר במופע הצדעה לנשים הגדולות במוזיקה בארץ ובחו"ל", אומרת הגואל. "הופענו לראשונה ב'אברהם הוסטל', וזו הייתה הצלחה. בימים אלו אנחנו מתכוננות למופע הגדול, מבחינתנו, בזאפה תל אביב, ומוכנות להפיץ את הכוח הנשי לקהל הרחב".




כשהיא לא שרה למען מטרות נעלות, הגואל מככבת על המסכים בתוכנית "אקטואליות" ("רשת"), וכמובן ממשיכה לקבל תגובות על הסדרה הסופר מצליחה "שנות ה־80", אף שהיא לא משודרת כרגע. "'שנות ה־80' היא סדרה שהצליחה בגלל הממתק של הנוסטלגיה", היא מנסה להסביר את סוד ההצלחה. "זו סדרה שגם אשכנזים וגם מזרחים רואים אותה. היא לא באה להכביד על אף אחד בעניין העדתי, זו סוג של נשימה לתוך הלחץ האדיר שיש במדינה שלנו. הסדרה מספקת הומור קליל וקצת אוויר".

את משחקת שם מזרחית גאה ולא מתנצלת. היו שנים שזה לא היה מובן מאליו על המסך. מה השתנה?
"מקומה של האישה המזרחית על המסך היום הרבה יותר טוב מפעם. פעם לקחו אשכנזים שישחקו מרוקאים. היום די קשה בלי המזרחים. אנחנו מובילים בכל מיני תחומים, ואני שמחה על ההתקדמות והקבלה האלה. קח את המזרחים בכל תחומי התרבות: אנחנו מובילים. אנחנו נמצאים במקום שמעריכים אותנו, ותופסים אותנו כחלק מהישראליות, וקשה לוותר עלינו. אני נמצאת בדיוק במקום הזה".

"מתות קדושות". 2 במאי (רביעי), 22:00, זאפה תל אביב