קבלת הפנים החמה שזכו לה נשיא צרפת עמנואל מקרון ורעייתו בריג'ט בכניסתם שלשום לבית הלבן הזכירה את קבלת הפנים הידידותית שקידמה את פניהם של בנימין נתניהו ורעייתו שרה בביקורם הרשמי הראשון בבית הלבן. גם לזוג הנשיאותי הצרפתי המתינו טראמפ והגברת הראשונה מלניה, אבל היה הבדל אחד: מקרון, כצרפתי אמיתי, הצמיד שתי נשיקות ללחייו של הנשיא טראמפ, מה שנתניהו לא העז ואולי לא יודע לעשות.


אבל שלא תהיה טעות. השיחה בין טראמפ למקרון לא הייתה שיחה ידידותית ותו לא - רחוק מכך. הנושא המרכזי ששלט בשיחות בין השניים הוא עתידו וגורלו של הסכם הגרעין עם איראן. פרשנים אמריקאים בוושינגטון והצרפתים שמתלווים למקרון העריכו כי הדיון בין שני הנשיאים, שמתקיים זמן קצר לפני 15 במאי, המועד שבו צפוי טראמפ להודיע על החלטתו על עתיד ההסכם, היה קשה וטעון.

מכל ראשי המעצמות ומדינות המערב, שרובם אינם מסתירים את סלידתם מהתנהלות הנשיא האמריקאי, מקרון הוא היחידי שמטפח קשרים עם טראמפ. אבל בראיון ששודר בסוף השבוע בערוץ פוקס ניוז האהוב על טראמפ, הבהיר נשיא צרפת באופן חד־משמעי: "ההסכם עם איראן איננו מושלם, אבל מבחינת תוכנו הגרעיני אין חלופה טובה יותר. אין לי שום תוכנית ב' כחלופה".
 

מי שעוקבים בדריכות אחרי תוצאות השיחה בין טראמפ למקרון הם עמיתיו של הצרפתי באירופה, בייחוד הקנצלרית הגרמנייה אנגלה מרקל. הללו הבהירו באחרונה בכל הזדמנות כי הם יהיו מוכנים לדון עם הממשל בוושינגטון על שינויים בנוסח ההסכם עם איראן, בתנאי שלא יהיו מהותיים. שר החוץ של איראן, מוחמד זריף, כבר הקדים והצהיר כי בעיניו עתיד ההסכם הוא "הכל או לא כלום".
 
מי שבאופן מיוחד חייב לעקוב אחרי תוצאות מפגש הפסגה בין טראמפ למקרון הוא כמובן ראש ממשלת ישראל. "מדובר בעצם בתחרות בין מקרון לנתניהו על לבו של נשיא ארה"ב", אמר אתמול דיפלומט אירופי בכיר באו"ם. "אם אכן יצליח נשיא צרפת להשפיע על טראמפ, אפילו אם זה יהיה רק דחיית הכרעתו על עתיד הסכם הגרעין, זאת תהיה מכה מדינית קשה לנתניהו. אפילו מכה כפולה – כי היא תבוא מידיד גדול כמו טראמפ ומראש מדינה מערבית מרכזית ידידותית כמו מקרון".