משרד ההגנה של רוסיה הודיע כי יעביר בעתיד הקרוב מערכות הגנה אוויריות חדישות לסוריה, כך דווח היום (רביעי) בסוכנות הידיעות RIA. ממשרד ההגנה במוסקבה נמסר עוד כי הוא ילמד את "טיל הטומהוק" שנתפס על ידי הצבא הסורי במהלך התקיפה המערבית על מנת לשפר את הטילים של רוסיה. בתוך כך, המודיעין האמריקאי עוקב אחר סדרת טיסות תובלה מאיראן לסוריה, שעל פי החשד הובילו מערכות נשק לכוחות איראניים או למשטרו של בשאר אל אסד, כך דיווחה הבוקר רשת CNN. בכיר בממשל האמריקאי אישר כי הטיסות התרחשו וכי ישראל וארצות הברית מודאגות כי המשלוח יכלול נשק שעלול לאיים על ישראל.  



כזכור, מומחים ישראלים וגורמי ביטחון לשעבר, בהם אלוף במילואים (במיל') עמוס ידלין, אשר כיהן כראש אגף המודיעין (אמ"ן) וכיום מתפקד כראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, טוענים כי ישראל תנסה לפוצץ מערכות טילי קרקע-אוויר רוסיות מדגם S-300, במקרה שבו יועברו לסוריה, כך פורסם לפני כשבוע ב"בלומברג". ידלין, אחד הטייסים שלקחו חלק במבצע הריסת הכור הגרעיני בעיראק ב-1981, טען גם כי פריסת מערכת ההגנה הרוסית נגד טילים בסוריה "תקרה בקרוב". 
"כמו שאני מכיר את חיל האוויר, כבר נעשו תכניות ראויות להתמודדות עם האיום הזה. אחרי שאתה מסיר את האיום, וזה בדיוק מה שנעשה, נחזור לנקודת ההתחלה", הסביר ראש אמ"ן לשעבר. 

 ולדימיר פוטין ובשאר אסד. צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין ובשאר אסד. צילום: רויטרס


העיתון הרוסי "קומרסנט" פרסם השבוע שרוסיה עומדת לספק טילי S-300 נגד מטוסים לסוריה בקרוב מאוד. הטילים האלה בעבר היו על תקן משנים את מאזן הכוחות במזרח התיכון וישראל חששה מאוד שיסופקו לסוריה. הרוסים מאמינים שהצבת הטילים תרגיע את האיזור ולא תרשה לארה"ב, ישראל ובעלות הברית להתקיף. כך או אחרת ייקח הרבה זמן לאמן את הסורים להפעלת הטילים ורק הרוסים יוכלו כנראה להפעיל את  המערכות דבר שיכול ליצור חיכוך ישיר בין ישראל ורוסיה. לדברי העיתון, הטילים יהיו ברשות הרוסים בסוריה ולכן אם ישראל תנסה להשמידם הדבר יגרום לתוצאות קטסטרופליות לכל הצדדים. 
 
ב-2010 רוסיה רצתה לספק לסוריה טילי SAM, אבל לבקשת ישראל הכוונה הזאת בוטלה. לפי העיתון הטילים יסופקו במהירות האפשרית כדי לבטל את העליונות האווירית הישראלית. לפי מומחים בסוריה התגובה של ישראל עשויה להיות תוקפנית מאוד והתקפה על המקום אליו יישלחו הטילים. לפי העיתון כל מיתקני S-300 יסופקו בקרוב לרבות תחנות מכ"ם, משאיות תובלה, עמדות בקרה ומשגרים.