האם מציאתה של גופה במאוזולאום הרוס בטהרן, עומדת לשנות את מסלולו של המזרח התיכון? ביום שני בבוקר הודיע ראש אגף המורשת בעיריית טהראן, שבמסגרת הרחבת המדרשה הגבוהה ללימודי דת במתחם בצפון טהראן, התגלתה גופה חנוטה שעשויה להיות גופתו של המלך הגולה המנוח רֶזָא פאלאווי, הידוע גם כרזא שאה.



תחילת הסיפור בשנת 1941, אז הדיחו בריטניה ורוסיה את השאה רזא פאלאווי מכס המלכות, הגלו אותו לדרום אפריקה, והמליכו במקומו את בנו מחמד פהלוי, שהיה הרבה יותר נוח להן. רזא שאה מת ביוהנסבורג, גופתו הועברה למצרים – מתישהו היא גם נחנטה, לא ברור איפה – ומשם, ב-1950, הועברה לאיראן ונקברה בטקס מוסלמי עם 200 אלף אבלים, במאוזולאום מפואר שבנה לו בנו מחמד שאה.



אך גבם סופו של בנו היה דומה, בינואר 1979 יצא מחמד רזא שאה מאיראן ולא חזר אליה. בפברואר באותה שנה חזר חומייני לאיראן מגלות של 10 שנים, ו-10 ימים אחר כך הוכרז על ניצחון המהפכה. במשאל עם שהתקיים זמן קצר אחר כך בחר העם ברפובליקה אסלאמית ברוב של 98%. ביום השנה ליציאת השאה מאיראן, החליט חומייני להרוס את מתחם הקבר ועוד כמה קברים של בכירים במשטר השאה, כדי למנוע מהם להפוך למקום עלייה לרגל ולא להשאיר לתומכי המשטר הישן מקום סמלי להביע את הערכתם לשאה. אחרי שהרסו את המאוזוליאום, חומייני וחלחאלי אמרו שלא מצאו את גופת השאה, והופצה שמועה שבנו הגולה הבריח אותה למצרים לפני שברח, ואח"כ ללוס אנג'לס, שמועה שהוכחשה על ידי משפחתו. 



המומייה והשאה רֶזָא פַּהְלַוִי
המומייה והשאה רֶזָא פַּהְלַוִי



"הם פוחדים מהגופה שלך"



אך כאמור, במהלך חפירות במקום בו עמד המאוזולאום התגלתה גופה חנוטה שעשויה להיות גופתו של המלך הגולה. הגילוי הרעיש את הרשתות החברתיות ברפובליקה האסלאמית. ההלצה הנפוצה היא שייתנו למומיה לנהל את המדינה, היא בטח תעשה עבודה יותר טובה מאלה שמנהלים אותה כרגע. תגובות נרגשות יותר אמרו שרזא שאה שמע את שוועתנו והתגלה שוב. האשטאג שהפך נפוץ בטוויטר נקרא "הם פוחדים מהגופה שלך", ואם לא ברור מי מפחד, אחד המצייצים כתב: "עזבו כל מה שראיתם בסרט "המומיה". המומיה הזאת יכולה להחליש את המשטר".



למה הם פוחדים? מתברר שחלחאלי שיקר, אולי בידיעת חומייני. את זה אפשר להצדיק איכשהו במסגרת ההלכה השיעית המתירה לשקר במקרים של פיקוח נפש. חילול הגופה וביזוי המת בצורה כזאת הם מנוגדים לחוקי האסלאם, אבל ממילא שני האייתוללות כבר מתו מזמן. "הם", כלומר השלטון, מפחדים מהגופה כי בערך כל דבר שיעשו עכשיו עם הגופה יהיה לרעתם. אם יעלימו אותה, הציבור לא יעבור על כך בשתיקה. נכדו של רזא שאה, יורש העצר רזא פהלוי, פרסם מכתב הקורא לאזרחי איראן להתכנס בהתכנסויות שלוות ושקטות, ולקרוא לשלטונות להביא את סבו לקבורה באיראן לפי רצון המשפחה. המקורות הרשמיים מסרו שאם יתברר שזה אכן ה שאה, גופתו תועבר למוזיאון הלאומי. בשני המקרים האחרונים, הדבר עלול ליצור מעין מקום עלייה לרגל למתנגדי משטר, שזה בדיוק מה שחומייני רצה למנוע כשהרס את הקבר. כי בניגוד ל-1980, כיום אנשים מתגעגעים לשאה וצועקים אפילו בהפגנות קריאות געגועים אליו ואיחולי שלווה לנשמתו.



נכון ליום שלישי בערב, המכון לרפואה משפטית בטהראן לא קיבל שום מומיה לבדיקה.



ד"ר תמר עילם גינדין, צילום: ישראל הדרי
ד"ר תמר עילם גינדין, צילום: ישראל הדרי



הכותבת היא ד"ר תמר עילם גינדין, מרצה במרכז האקדמי שלם בירושלים, חוקרת במרכז עזרי באוניברסיטת חיפה, בעלת הפודקאסטים איראניום מועשר ואיראן בקטן, ומחברת מספר ספרים בנושא איראן