הקהילה היהודית ברלין מקיימת היום (רביעי) אירוע מחאה בשם "ברלינאים חובשים כיפה" נגד האנטישמיות ההולכת וגואה בגרמניה. אתמול קראו מנהיגי הקהילה לתושבי הבירה לחבוש כיפה ולהצטרף אליהם למפגן המחאה הגדול ולהביע הזדהות עם היהודים במדינה. ההפגנה באה בעקבות תקרית אנטישמית אלימה שאירעה בשבוע שעבר, בה תושב מוסלמי החל לריב עם נער יהודי חובש כיפה. 

במהלך הזעקות התערב עובר אורח, שהשניים צועקים אחד על השני, שהמילה "יהודי, יהודי", חוזרת על עצמה. מי שעוד התערב שם הם שכנים, שצעקו כי הם יזמינו משטרה, ובכך בעצם גרמו להסתלקותו. בסיום הסרטון מצביע הצעיר היהודי על החבלה אותה ספג. לאחר מכן התברר כי קורבן התקיפה, אדם ארמוש, הוא ערבי ישראלי שגר בברלין ורצה להוכיח לחבר שבטוח להסתובב עם כיפה ברחובות העיר. 

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, הגיע להפגנה ואמר במהלכה: "באתי לברלין כחלק מהמאמץ המרוכז שאנחנו עושים לגרום לאיחוד האירופאי להגדיר את חיזבאללה כארגון טרור ולעצור את הכסף המיועד לטרור. אבל ברגע ששמעתי שראש הקהילה כאן ממליץ ליהודים לא להסתובב עם כיפה ברחובות כי הם מפחדים מאנטישמים, הלכתי וקניתי את הכיפה הכי גדולה שאפשר למצוא בברלין חבשתי אותה ובאתי להפגנה נגד האנטישמיות עם מאות יהודים ולא יהודים שכולם חבשו כיפה ואמרו לאנטישמים 'תפחדו אתם מאתנו לא אנחנו מכם'".
 
הוא הוסיף: "לא ייתכן שיהודים יפחדו ללכת עם כיפה בגרמניה ב- 2018. אני לא מוכן שאנחנו נפחד והילדים שלנו יפחדו כמו שההורים והסבים שלנו פחדו. אנטישמיות תמיד הייתה ותמיד תהיה. השאלה היא מה יעשו היהודים. יש לנו מדינה, בגלל זה יש לנו צבא, בגלל זה אני יכול לצעוד היום בגרמניה ולהגיד לאנטישמים שהם יכולים לקפוץ לנו".

צילום: AFP



ח"כ לפיד בהפגנה


צילום: AFP


צילום: AFP
בין המשתתפים במפגן המחאה, שמתקיים מחוץ למרכז הקהילה היהודית, נמצאים ראשי הקהילה היהודית, פוליטיקאים גרמנים בכיריםף כולל ראש העירייה מיכאל מולר ונשיא בית הנבחרים של בליןף ראלף ויילנד, וכן מנהיגי הקהילה הנוצרית בעיר. 

דבור הפורום היהודי לדמוקרטיה ואנטישמיות, לוי סולומון, סיפר כי "נהגתי לומר לחברי היהודים ולמכרים לא לחבוש כיפה על מנת להסתיר את זהותם היהודית. שיניתי את דעתי. אנחנו חייבים להיות בולטים בציבור. יהודים ולא יהודים צריכים לחבוש כיפה. אסור לנו להשאיר את המרחב הציבורי לאסלאמיסטים ולאנטישמים". 

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, התייחסה השבוע בראיון לחדשות עשר, לאנטישמיות בארצה, ואמרה: "אנחנו עושים הכל למען ביטחון היהודים והישראלים שחיים בגרמניה, אבל העובדה שעדיין לא הצלחנו למגר את האנטישמיות לחלוטין מעיקה עלינו. יש לנו תופעות חדשות, כמו הפליטים או אנשים ממוצא ערבי, שמביאים עמם צורה שונה של אנטישמיות לגרמניה. מעיקה עלינו העובדה שגם עשרות שנים אחרי הקמת גרמניה הפדרלית, עדיין אין גן ילדים, בית ספר או בית כנסת יהודיים ללא שמירה משטרתית. אנחנו שמחים שאחרי השואה שוב יש יהודים וישראלים שחיים בגרמניה. זה מעשיר את החיים שלנו".