תעלומת התעלומות - מי רצח את ארלוזורוב - ממשיכה להטריד את היישוב מאז שנרצח ב־1933. לאורך 85 שנים מאז הרצח, התעוררו סביב הפרשייה סערות פוליטיות, תיאוריות קונספירציה והאשמות הדדיות, שהגיעו עד סף מלחמת אחים, ופורסמו אינספור מחקרים היסטוריים, ספרים וכתבות בעיתונים שלא חדלו לדוש בפרשה. ב־1983 יזם מנחם בגין, ראש הממשלה דאז, הקמת ועדת חקירה, בתקווה להסיר את הכתם שדבק בתנועה הרביזיוניסטית בהנהגתו. אבל פתרון אין, ועכשיו עולה המחזמר "מי רצח את ארלוזורוב?".



"מדובר בשילוב של מופע תיאטרון, מחזמר ואירוע בן שעה וחצי, המתפרס על פני ארבע קומותיו של מוזיאון בית העיר (בניין עיריית תל אביב הישן), ועוסק בתעלומת הרצח, המערבב אמת היסטורית, פנטזיה ומציאות", מספרת איילת ביתן שלונסקי, מנהלת מתחם ביאליק והאוצרת הראשית.



את הפרויקט השאפתני, המושתת על עבודת תחקיר ממושכת ומקיפה של התחקירן אילן שיזף, מובילה קבוצת "תיאטרון מסתורין", המונה 12 שחקנים, זמרים ורקדנים, בשילוב קטעי וידאו ולייב, כשהקהל מוזמן לקחת חלק פעיל באירוע ואף לשחק בעצמו. כך יהפכו ארבע קומות מוזיאון בית העיר לאתר צילומים של סרט־מחזמר על הרצח, כשכל חלל משמש סט שבו מצטלם חלק אחר של תעלומת הרצח: בית הקפה על חוף הים, בית חולים, חדר חקירות, בית משפט ועוד. בנוסף, תוצג תערוכה ייחודית שהקימה הקבוצה.



תזכורת היסטורית: לד"ר חיים ארלוזורוב, ראש המחלקה המדינית בסוכנות היהודית, ניבאו עתיד מזהיר בהנהגה המדינית של המדינה שבדרך. אלא שבליל שבת, 16 ביוני 1933, כשטייל על חוף הים בתל אביב עם סימה אשתו (השנייה), נורה על ידי אלמונים ומת אחרי כמה שעות על שולחן הניתוחים בבית החולים הדסה. החשד המיידי נפל על אנשי התנועה הרביזיוניסטית, שארלוזורוב היה שנוא נפשם. בעקבות הרצח עצרה המשטרה הבריטית את אברהם סטבסקי, צבי רוזנבלט ואבא אחימאיר מ"ברית הבריונים".





במהלך משפטם של שלושת החשודים הרביזיוניסטים, נעצרו עוד שני חשודים ערבים, עיסא דרוויש ועבדול מג'יד שהודה ברצח, אך בהמשך חזר בו מהודאתו וטען שסטבסטקי ורוזנבלט הבטיחו להם אלף לירות, בתמורה להודאה ברצח. לאורך השנים והחקירות חלו הסתעפויות בפרשה, אבל תעלומת הרצח לא נפתרה מעולם.



"שמנו את היד על קבוצת 'תיאטרון מסתורין', שחקנים מוכשרים, רציניים וצעירים מירושלים", אומרת ביתן שלונסקי. "במהלך הסיור במתחם לקראת הפרויקט, התבדחו הבמאית יוליה גינס והמחזאי רז וינר, ואמרו: 'טוב, אולי נעלה מופע שבו נפצח את רצח ארלוזורוב?'. בהמשך, בסיעור מוחות שערכנו, הנושא שב ועלה. אותי זה הדליק. המוזיאון מאכלס בתוכו את ההיסטוריה של תל אביב. מסע ההלוויה של ארלוזורוב לבית הקברות טרומפלדור עבר דרכנו, וכך הפכה הבדיחה להפקה אמנותית מרתקת, המבוססת על היסטוריה ופנטזיה".



המחזמר "מי רצח את ארלוזורוב?" יוצג במוזיאון בית העיר פעמיים בחודש עד אוקטובר 2018 - בסך הכל 12 הופעות. האם הוא מצליח לפצח את התעלומה? "אין לנו עניין להגיע לפתרון", אומרת ביתן שלונסקי. "ברגע שהתעלומה תיפתר, הנושא יפסיק לעניין. רצח ארלוזורוב נחשב עדיין לנושא טעון ורווי אמוציות. בהפקה שלנו אנחנו מתבססים על חומרים היסטוריים. עם זאת, לקחנו לעצמנו את החירות לעוף ממנו, ולתת מקום גם לפנטזיה. מהיום שבו פורסם שבית העיר מתכונן להעלות מחזמר בנושא, אנחנו מקבלים טלפונים ופניות מאנשים שמציעים לנו עוד ועוד רסיסי מידע, וכל אחד סותר את המידע של רעהו. אין לנו מידע בדבר ילדיו של ארלוזורוב, אבל אחד מבני המשפחה יצר אתנו קשר, הציג את עצמו ואמר שהוא מתכוון להגיע לבכורה, ואף קנה כרטיס".



האם המחזמר ישוב ויצית את הפלגנות בנושא?
"ימים יגידו. התעלומה ותיאוריית הקונספירציה בנושא עובדות שעות נוספות. ועדיין יש חומרים מצונזרים השמורים בארכיונים הבריטיים. כשיבוא היום והמידע יתפרסם, מי יודע מה יתגלה שם".



"מי רצח את ארלוזורוב?" – בכורה, 26 באפריל (היום), 20:30, מוזיאון בית העיר, תל אביב, המופעים הבאים: 24 במאי ו־31 במאי