ישראל פנתה לרוסיה במספר ערוצים שונים והתלוננה על כך שמוסקבה אינה מונעת מכוחות פרו איראניים לפעול בסמוך לגבול עם ישראל, כך פורסם הערב (רביעי) בחדשות עשר. הטענות הועברו גם באמצעות השגריר במוסקבה גרי קורן וגם ערוצים ביטחוניים ומדיניים.



כזכור בנובמבר חתמו רוסיה וארה"ב על הסכם הפסקת אש בדרום סוריה במסגרתו הוחלט על הקמת אזור חיץ של 5-20 קילומטר מהגבול עם ישראל אליו לא יכנסו כוחות פרו איראניים, כגון חיזבאללה ומיליציות שיעיות, מה שלא נאכף על ידי הרוסים בשטח.



מוקדם יותר היום פורסם בסוכנות הידיעות RIA כי משרד ההגנה של רוסיה הודיע שיעביר בעתיד הקרוב מערכות הגנה אוויריות חדישות לסוריה. ממשרד ההגנה במוסקבה נמסר עוד כי הוא ילמד את "טיל הטומהוק" שנתפס על ידי הצבא הסורי במהלך התקיפה המערבית על מנת לשפר את הטילים של רוסיה.



בתוך כך, המודיעין האמריקאי עוקב אחר סדרת טיסות תובלה מאיראן לסוריה, שעל פי החשד הובילו מערכות נשק לכוחות איראניים או למשטרו של בשאר אל אסד, כך דיווחה הבוקר רשת CNN. בכיר בממשל האמריקאי אישר כי הטיסות התרחשו וכי ישראל וארצות הברית מודאגות כי המשלוח יכלול נשק שעלול לאיים על ישראל.  



כזכור, מומחים ישראלים וגורמי ביטחון לשעבר, בהם אלוף במילואים (במיל') עמוס ידלין, אשר כיהן כראש אגף המודיעין (אמ"ן) וכיום מתפקד כראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, טוענים כי ישראל תנסה לפוצץ מערכות טילי קרקע-אוויר רוסיות מדגם S-300, במקרה שבו יועברו לסוריה, כך פורסם לפני כשבוע ב"בלומברג". ידלין, אחד הטייסים שלקחו חלק במבצע הריסת הכור הגרעיני בעיראק ב-1981, טען גם כי פריסת מערכת ההגנה הרוסית נגד טילים בסוריה "תקרה בקרוב". 
"כמו שאני מכיר את חיל האוויר, כבר נעשו תכניות ראויות להתמודדות עם האיום הזה. אחרי שאתה מסיר את האיום, וזה בדיוק מה שנעשה, נחזור לנקודת ההתחלה", הסביר ראש אמ"ן לשעבר.