אין כמו לנסוע לעמק יזרעאל אחרי יום העצמאות ה–70 של ישראל. אם רוצים להתבונן בשורשיה של המדינה, אפשר לראות אותם כאן, בשדות החקלאיים, במפעלי התעשייה, במלח הארץ שגדל ביישובים וממשיך לגדוש את יחידות הצבא המובחרות.



אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, נמצא בתפקיד כבר 12 שנה. גם הוא מה שנקרא מטובי בנינו. בן מושב נהלל, יוצא סיירת מטכ"ל, אחיו של מוקי, אף הוא לוחם נועז בסיירת, מכוכבי מבצע אנטבה. בצר ממשיך את דרכם של חקלאי האזור.



לאייל יש ממלכה רחבה, משום שהמועצה היא אחת הגדולות בארץ. משתרעת על פני שטח עצום של 350 אלף דונם, שמתוכם 250 אלף הם שטחים חקלאיים.



באזורים המאוכלסים של המועצה נמצאים 15 קיבוצים, 14 מושבים, שבעה יישובים קהילתיים ושני יישובים בדואיים. בסך הכל 41 אלף תושבים. "אני גובל ב–26 רשויות, זה שיא ארצי", בצר צחק כשנפגשנו.



***



ניהול שטח עצום הוא לא דבר פשוט. נכנסנו ללשכתו אחרי שעזבו אותה נציגי מושב בלפוריה, שביקשו סיוע לגני ילדים ומעונות יום. מגיעות משפחות חדשות, צריך לספק את צורכיהן, וקצב המענה של המדינה איטי מדי.



בצר יודע שהוא תמיד יכול להרים טלפון לאנשי מפעל הפיס ולהתייעץ איתם, ולאו דווקא בגלל הקרבה המשפחתית ליו"ר, האלוף במיל' עוזי דיין. מתברר שזוהר, אשתו של בצר, היא בת דודה של דיין הנקראת על שם אביו של עוזי, שנפל לפני 70 שנה בקרב רמת יוחנן.



בצר אומר שלמרות החיבור המשמעותי, אין לו פרוטקציות כשמדובר בקבלת החלטות. "בגלל מספר היישובים הגדול תמיד יש לנו חוסר במבני ציבור", הוא הסביר, "אבל מפעל הפיס עובד על פי כללים מסודרים של אמות המידה - וזה הדבר נכון. לא צריך להתחנן ולהתחנף. הכל ברור. עוזי, חייבים לציין, הוסיף דבר שהיה חסר בעבר - הוריד את האגו והסכים שאולמות ספורט ייבנו מכספים משותפים של הפיס והטוטו. זה לא היה לפניו, והיה קשה לבנות ללא שיתוף הפעולה. כעת, בזכות הכספים האלה, חנכתי אולם ספורט ביישוב הקהילתי הושעיה. עוזי בירך וגם ראשי הטוטו. יש יעילות".



לא אולם אחד בצר הצליח להקים בתחומי המועצה אלא ארבעה. עלות מבנה כזה, לדבריו, היא כ–12 מיליון שקל, שאותם לא יכול היה לגייס בכוחות עצמו. אולם נוסף מתוכנן ביישוב הקהילתי אחוזת ברק.



עמק יזרעאל. אריאל בשור
עמק יזרעאל. אריאל בשור



"המועצה היא ענקית", בצר מדגיש. "זה לא כמו עפולה, שאם אתה בונה בה אולם ספורט אחד, פתרת את הבעיה. בקדנציה שלי בניתי בעזרת הפיס אולמות בשמשית, ביפעת, בהושעיה ועכשיו אני בונה בעדי, כשיש דרישה גם בצד המזרחי. הרי מה הבעיה בשטח כל כך גדול? אתה בונה להם ואחרים שואלים: 'מה איתנו?'. הכלל הוא שאנחנו מקימים אולמות בבתי ספר שישמשו את התלמידים במשך שעות הלימודים, ואחר הצהריים את הקהילה".



מפעל הפיס אפשר לבצר לתכנן פרויקטים כדי לתת מענה ליישובים המתפתחים. במועצה האזורית עמק יזרעאל יש בשנים האחרונות ביקוש עצום למגורים. כל שנה המועצה גדלה באלף תושבים. הצפי הוא שב–2030 יחיו בה 53 אלף איש.



חלק מהיישובים כבר כמעט הגיעו לקצה גבול יכולת האכלוס. לכן בצר נמצא כעת במו"מ עם משרד השיכון לגבי הקמת יישוב חדש בהר בהרן, לא רחוק מכפר החורש. "הביקוש האדיר מעלה לצערי את מחירי הדיור", מספר בצר. "הבנים שלנו משתוקקים להישאר בעמק, ונעשה כל מאמץ שזה מה שיקרה".



בינתיים יש ברחבי המועצה המוני צעירים ביישובים הוותיקים. מתוך 41 אלף תושבים, 13 אלף הם תלמידים, וצריך למצוא להם מענה לא רק לשעות בית הספר. במועצה אמורים להחליט בשבועות הקרובים על ארבעה יישובים שבהם ייבנו מועדוני נוער לטובת אותם צעירים. מועדון אחד כבר נבנה, בקיבוץ חנתון, אף הוא מכספי מפעל הפיס.



המבנים שמפעל הפיס מסייע בבנייתם עוזרים להשאיר את הצעירים ביישוב, משום שאחת הבעיות הגדולות בעמק מתרכזת בנושא הניידות. אין מה לעשות, מי שגר באזור צריך להתמודד עם המרחקים בין היישובים. הצורך בהסעות, הפקקים הגדולים.



גם כאן בצר נעזר לא פעם במפעל הפיס: לא רק בבניית מבנים אלא גם ברכישת אוטובוסים צהובים, שמסיעים את תושבי המועצה מדי יום. "מפעל הפיס נותן לך סל קניות שאפשר לצבוע אותו איך שרוצים", הוא מספר. "אתה יכול לרכוש מחשבים, לבנות מועדוני נוער, אולמות, וגם אוטובוסים, כמו שאנחנו צריכים כאן. יש לך גמישות, אבל במסגרת אמות המידה".



בגלל מצוקת הניידות, לבצר יש תוכניות מעניינות לגבי העתיד הקרוב: הידוק החיבור בין היישובים על ידי שבילים כפריים להליכה ורכיבה על אופניים, וגם אירועים תרבותיים שיאחדו את התושבים. בשנים האחרונות יש לא מעט אירועי תרבות ברחבי המועצה שמושכים אליהם קהל רב, ולא רק מיישובי הסביבה. ב–11 במאי ייפתח ברחבי המועצה פסטיבל חלב ודבש שחוגג 18 שנות פעילות. הפסטיבל יתמקד בתחומי האומנות, החקלאות והתיירות ויעמוד הפעם בסימן 70 שנה למדינה. כמו במיזמים רבים אחרים, גם בזה תומך מפעל הפיס.



בצר מודה שהפיס נוכח כמעט בכל מקום. באחד מימי שישי האחרונים נערך בקיבוץ יפעת "קולולם", מיזם חברתי מקסים לשירת המונים. אלפיים איש תפסו את מקומם תוך שעה מרגע פתיחת ההרשמה. שוב היה זה הפיס שעמד מאחור. "זה היה אירוע מרהיב", התמוגג ראש המועצה.



אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל. צלם : אריאל בשור
אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל. צלם : אריאל בשור



***



אלה ימים שבהם העמק מלבלב. סיום האביב, הקיץ עומד בפתח. בצר יודע שיש לו הרבה משימות. התשתיות בקיבוצים הוותיקים, למשל, כבר קורסות וחייבות החלפה. ועדיין מרחף מעל האיום שבו התושבים נלחמים כבר תקופה ארוכה - הקמת נמל תעופה אזרחי בבסיס רמת דוד. "זו מלחמת עולם. הנמל לא יוקם כאן, אבל זה לוקח מאיתנו הרבה אנרגיה", הוא מודה.



בצר מעוניין להמשיך כראש מועצה קדנציה נוספת. בבחירות האחרונות זכה בתמיכה של 81% מהקולות, והוא משוכנע שעבודתו באזור לא הסתיימה.



כשחולשים על שטחים כאלה צריך לא מעט עזרה, גם בפרטים הקטנים, בעבודה עם תושבים. מועצה אזורית עמק יזרעאל אומנם מדורגת במקום השמיני בסולם הסוציו–אקונומי, אבל לדברי בצר הדירוג מטעה. יש בשטח השיפוט יישובים במצב כלכלי מעולה, אבל גם כאלה שזקוקים לעזרה. גם כאן מפעל הפיס בא לסייע. זו השנה השלישית שבה המועצה והפיס משתפים פעולה במפעל מלגות משותף. 30 סטודנטים מקבלים מלגה שנתית של 10,000 שקל ובתמורה תורמים מזמנם לקהילה. מדובר בסיוע לקשישים בודדים ולילדים שאגף הרווחה מפנה אליהם את הסטודנטים. מדובר בהצלחה גדולה של הפרויקט.



מועצה אזורית עמק יזרעאל היא אחת הגדולות בארץ. כדי להתמודד עם קשיים היא חייבת סיוע מידידים, והפיס תמיד עומד מאחור כגב איתן. ציוד, ריהוט, שדרוג המחשוב בבתי הספר. בצר לא הפסיק להתפעל מהחיבור. "הייתי לא מזמן באסיפה שקיים מפעל הפיס עם ראשי רשויות", סיפר ראש המועצה. "בניגוד למקומות אחרים שבהם שומעים לפעמים תלונות וטענות, פה היו רק מילים טובות".