האסון הכבד שהתרחש ביום חמישי בנחל צפית בערבה, בו קיפחו את חייהם עשרה בני נוער ממכינה קדם צבאית בתל אביב, העסיק מן הסתם את הפרשנים והתקשורת בסוף השבוע. גם בפאנל הכתבים והפרשנים בתוכנית אולפן שישי ב"החדשות" בהנחיית דני קושמרו, עסקו בנושא. חלק מהעיתונאים הביעו ביקורת קשה על המעצר של ראש המכינה ואחד ממדריכיה, ואמנון אברמוביץ' אף ביקר את שר החינוך נפתלי בנט, ואמר כי "במדינות מתוקנות הוא היה מתפטר ומראה דוגמה אישית" 



כתב המשפט גיא פלג טען כי לא הייתה עילת מעצר: "תראה דני זה מעצר מרושל לא פחות, לא מחויב וממניעים פסולים. זה ממניעים של לרצות את ההמון ואת התקשורת. אני שומע את התדרוכים של המשטרה והיו סתירות בחקירות של השניים. זה בסדר שלאנשים יש נקודת מבט אחרת על האירועים, זו לא עילה לעצור אותם". 
לדבריו, "עוצרים בישראל למיטב הבנתי כאשר יש חשד לשלום הציבור, או כאשר יש חשד לשיבוש חקירה. אני לא אומר שצריך לשחרר אותם, אבל אפשר היה להסתפק אולי במעצר בית. רצו לעשות להם תרגילי חקירה, ברור שלא ישלחו להם מדובבים לתא".



תלמידי מכינת בני ציון. צילום: אבשלום ששוני
תלמידי מכינת בני ציון. צילום: אבשלום ששוני


 
דני קושמרו פנה לערד ניר וסיפר שלשניהם יש בנים ששירתו במכינות צבאיות. ניר סיפר: "על התעודה שלהם חתומים שר הביטחון ושר החינוך. זה פרויקט לאומי, סמל סטטוס שיש אליו הרבה מאוד מועמדים. אלו מכינות שמנסות להכשיר את המכיניסטים לקבלת החלטות ולאחריות. השטח הוא כלי חינוכי בקרב המכינות, הם מלמדות למרחב פעולה, לקבל אחריות ולייצר שיקול דעת".  קושמרו הוסיף: "לי היה נדמה שבשנה אחת במכינה בני קיבל יותר מאשר שקיבל ב-12 שנות לימוד במוסדות החינוך הרגילים".
פלג הסביר כי המקרה הטרגי נפל בין הכיסאות: "המעצר שלהם זה במנותק מהאחריות הפלילית שתיקבע על ידי בית המשפט. ראינו הטחת האשמות כי המקרה הספציפי הזה נפל בין הכיסאות. כאן זה לא תלמידי מכינה, אלא כאלה שצפויים להתקבל למכינה בעודם תלמידי י"ב, הם היו צריכים לבקש אישור ממשרד החינוך ולמיטב הבנתנו לא התבקש אישור כזה". 
אברמוביץ' תקף את שר החינוך בנט בנושא ואמר: "בנט הוא שר החינוך אבל הוא עוסק באיראן, במתנחלים ובמה שקורה בעזה, הוא לא עוסק במשרד החינוך.  אין לו שום אחריות - לא ישירה ולא עקיפה לאסון אבל יש מדינות מתוקנות שבהן שר החינוך היה פועל על פי פסקת הדוגמה האישית ואומר 'אני מתפטר".