נשיא המדינה ראובן ריבלין מתעתד לצאת מחר לאתיופיה לביקור רשמי בהזמנת הנשיא המקומי מולטו טשומה, אולם בקהילת שארית יהודי אתיופיה באדיס אבבה הבירה התאכזבו לשמוע כי הנשיא הישראלי לא יגיע לבניין הקהילה שלהם בגלל התנגדות משרד החוץ בירושלים, ובמקום זה יוזמנו עשרה נציגים מהקהילה לפגוש אותו במלון שבו ישהה.
 
מטה המאבק למען העלאת יהודי אתיופיה פרסם ביום שישי הודעה שבה תקף את משרד החוץ על ההחלטה: "הגיעה לאוזנינו הידיעה כי משרד החוץ מתנגד לביקור הנשיא ריבלין בקהילה היהודית במהלך נסיעתו לאתיופיה בנושא 'תיקון עולם'. זהו המשך ישיר למדיניות השלילית רבת השנים של המשרד ביחס לקהילת שארית יהודי אתיופיה וביקורים של נציגים בכירים ישראלים בה". ראשי המטה ציינו לטובה את שרת המשפטים איילת שקד, שלמרות ההתנגדות של משרד החוץ הגיעה לביקור היסטורי בקהילה ביום ראשון האחרון, בניגוד לנשיא ריבלין, שיפגוש כמה ממנהיגי הקהילה במלון שלו בלבד.
 
גם שר החקלאות אורי אריאל, שביקר באתיופיה לפני כמה חודשים, לא הגיע לבניין הקהילה אלא נפגש עם נציגיה במלונו. התירוץ הרשמי לאי הביקור בבניין הקהילה היה "סיבות ביטחוניות". כאמור, השרה שקד ביקרה בשבוע שעבר בבניין הקהילה והתקבלה בחום רב. השרה התעלמה מהלחץ שהפעיל משרד החוץ וערכה ביקור היסטורי וראשון רשמי של אישיות ישראלית בכירה בבניין הקהילה. גם שגרירי ישראל באתיופיה לדורותיהם מדירים את רגליהם מהמבנה, בהוראת משרד החוץ.

איילת שקד עם המתנה מהקהילה היהודית באתיופיה. צילום: מטה המאבק למען יהודי אתיופיה
איילת שקד עם המתנה מהקהילה היהודית באתיופיה. צילום: מטה המאבק למען יהודי אתיופיה

 

כבר לפני כחודש נשלחה לנשיא הזמנה רשמית לביקור במבנה הקהילה מיו"ר הקהילה היהודית באדיס אבבה מלסה סדיסטו. נוסף לכך, נשיא בית המשפט העליון לשעבר השופט בדימוס מאיר שמגר שלח לנשיא ריבלין מכתב בנושא, שבו כתב: "אני פונה אליך למצוא זמן לבקר את הממתינים לעלייה, באדיס אבבה לפחות. הם מצפים בכליון עיניים לביקורך".
 
מהמטה למאבק העלאת יהודי אתיופיה נמסר בתגובה: "אנו מוקירים את הנשיא ריבלין על כל פועלו למען העדה האתיופית, אך באותה נשימה מאוד מאוכזבים על המלצתו של משרד החוץ שלא לבקר בקהילה היהודית, כמו שנהוג בכל ביקור בתפוצות". בתגובה לשאלה היכן יפגוש ריבלין את נציגי הקהילה היהודית באתיופיה נמסר מבית הנשיא: "לא נסגר המיקום הסופי באדיס אבבה". במשרד החוץ נמנעו מלהגיב לידיעה.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה לכתבה: "יש מקום לקיים הפגישה עם ראשי הקהילה של אחרוני בני הקהילות הממתינים בגונדר ו אדיס אבבה וזו תתקיים במלון בו ישהה הנשיא וזאת על דעת כל הנוגעים בדבר".