"תופעת פולי מרדכי" תגיע לסיומה מחר, כשבטקס החלפת מתאמי הפעולות בשטחים יסיים אלוף מרדכי שירות של עשרות שנים במדים, בהן קרוב לחמש שנים כמתאם הפעולות בשטחים. שנים שבהן הפך אחד האישים הישראלים המוכרים ביותר בעולם הערבי בכלל ובקרב הפלסטינים בפרט. האקט האחרון של מרדכי בתפקיד היה ביום שישי האחרון, כשלקח בחשאי את השגריר הבריטי בישראל דיוויד קוורי לצפות מקרוב בגדר המערכת מעל סוללות העפר הסמוכות לה מול עזה במהומות יום השישי.



מרדכי הציע לשגריר להצטרף אליו ולהיות אורח שלו במהלך ההפגנה האחרונה ביום שישי, לאחר שהדיפלומט מתח ביקורת חריפה על מדיניותה של ישראל בבלימת ההפגנות, על השימוש בירי ובצלפים ועל המספר הרב של הפצועים וההרוגים. קוורי לבש שכפ"ץ וחבש קסדה ואף תועד בסרטון וידיאו שצילם הג'יהאד האסאלמי, ליד האלוף מרדכי.



אנשי הג'יהאד לא זיהו את הדיפלומט הבכיר. השגריר לא שינה את דעתו בעקבות הביקור בנוגע לשימוש באש חיה, אבל בשיחות שקיים בשטח אפשר היה להסיק שהבין את מורכבות המצב.



צעדת השיבה ברצועת עזה. צילום: רויטרס
צעדת השיבה ברצועת עזה. צילום: רויטרס



מחליפו של מרדכי מומחה, אך התפקיד יפורק ויחולק



את אלוף מרדכי יחליף בתפקיד קמיל אבו־רוקון, קצין צה"ל ממוצא דרוזי שיועלה לדרגת אלוף. אבו־רוקון עשה את כל הקריירה שלו במסגרת תיאום הפעולות בשטחים ונחשב לאחד המומחים הבקיאים ביותר בתחום. עם זאת, לקראת ההחלפה החליט שר הביטחון אביגדור ליברמן "לפרק" את התפקיד ולחלקו מחדש בין נושאי תפקידים שונים.



בתקופתו של מרדכי הפך מתאם הפעולות בשטחים אימפריה של ממש, והוא תפקד הן כנציג הישראלי מול הקהילייה הבינלאומית בכל הקשור לנושא הפלסטיני הסבוך, והן כנציג הישראלי מול העולם הערבי, בעיקר כלפי המדינות שאינן מקיימות עם ישראל יחסים דיפלומטיים. כעת יוצאו הסמכויות הללו ממשרד מתאם הפעולות בשטחים, והוא ישוב למתכונת הקודמת שלו. את הפונקציות הללו של פעילות בינלאומית ופעילות מול העולם הערבי יקבל לידיו בכיר במוסד שיעבוד תחת שר הביטחון ישירות, בתיאום עם המתאם.



עזיבתו של מרדכי תותיר חלל גם בכל הקשור לתקשורת מול העולם הערבי. בשנים האחרונות הפך מרדכי למגה־סלב בעולם הערבי. הופעותיו זכו לצפיות רבות, ושמו שגור בכל בית בשטחים ובמדינות ערב רבות. אתר האינטרנט שהקים מתאם הפעולות בשטחים ("אל מונאסק") הפך לאחד הנצפים בזירה, הפוסטים של מרדכי הופכים לוויראליים ואפילו המפגינים רעולי הפנים על הגדר בעזה מרבים להתפלמס איתו ולגדף אותו בנמרצות רבה. את החלל הזה שישאיר פולי אחריו עוד לא ברור מי ימלא. 



תא"ל במיל' כמיל אבו רוקון
תא"ל במיל' כמיל אבו רוקון