ערוץ עשר ישדר הערב (שני) פרק נוסף של  'הקברניטים', המתמקד בראשת הממשלה הראשונה והיחידה במדינת ישראל עד כה, גולדה מאיר, ומנסה לשבור את המיתוס של דמותה כאישה חזקה. "בפרק הזה נדון בהחלטות הגורליות ביותר", סיפר יוצר הסדרה רביב דרוקר לניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM, "ביניהן הישיבה המפורסמת על פרוץ מלחמת יום כיפור הכוללת חששות למלחמה עם מצרים אך גם הצעת הסכם שלום".



ניסים משעל התייחס לפרק: "זכיתי לצפות בפרק בביתי טרם שידורו. גולדה מאיר יוצאת רע מאוד בפרק הנוכחי, היא פספסה את ההזדמנות להסכם שלום והייתה צריכה לקבל הכרעות והחלטות כשמשה דיין קרס". 



דרוקר: "הגעתי לנושא בידיעה שגולדה שמרה על קור רוח בהתנהלותה במהלך מלחמת יום כיפור, ולתדהמתי גיליתי שהיא הייתה דווקא די היסטרית. היא טסה לניקסון במהלך המלחמה בבקשה לסיוע אווירי וחששה מאוד שאויבינו יגלו זאת. היא אף הסכימה לשביתת נשק כשישראל נמצאת במצב של הפסד ובניגוד לכל הדעות של בכירי הצבא ומקבלי ההחלטות".





"מנגד, שמענו במהלך התחקיר הקלטות של שיחות עם נשיא ארצות הברית בתוך החדר הסגלגל כפי שמעולם לא שמענו בעבר. ניקסון ממש התחנף לגולדה מאיר והיא מעמידה אותו במקומו, זה היה מדהים לשמוע זאת. אחד הסיפורים הכי מדהימים ויהירים ששמעתי הוא הדיון של שלמה גזית לקראת המלחמה, כשתיאר את הכנת הצבא בשחצנות וטען בביטחון מופרז שיש לדפוק את הסורים".



לסיום טען דרוקר: "אחד הלקחים שלמדתי מהסדרה הוא שנדרש לישראל ראש ממשלה שיודע לשלוט בצבא שלו, שלא מגיע עם תחושת נחיתות ויודע להיעמד מול כוכבים צבאיים חזקים. לא סתם גולדה מאיר מתויגת היום כאישה החזקה ביותר בפוליטיקה הישראלית, היא היתה הרבה יותר מרשימה ממה שזוכרים אותה, כשהיא הייתה נכנסת לחדר כולם היו נעמדים, גם אם היא רק יצאה לשירותים וחזרה, היא שלטה במדינה בפופולריות בלתי נתפסת".



עריכה: איתמר זיגלמן