ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש (ליכוד) ערכה הבוקר (שלישי) לדיון מיוחד בתופעת הירי בחתונות במגזר הבדואי וההתפרעויות בכבישי הנגב, כפי שנחשפו בשבוע שעבר בשורה של סרטונים על "הדרום הפרוע". לדיון הוזמנו סגן מפקד המחוז הדרומי במשטרה תנ"צ אמנון אלקלעי, נציגי המשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים וראשי רשויות בנגב.
 
פיני בדש, ראש מועצת עומר, אמר בדיון כי "יש לו תחושה שגם השופטים בדרום מפחדים" מהתופעה. "נושא הירי בחתונות הוא דבר שכיח. בימי שישי זה כמו תרגילים גדודיים סביבנו. לפני שבועיים כדור חדר לסלון של בית. לפני כן חדר כדור למכונית", אמר בדש. "אנו מתלוננים אבל אין ענישה בכלל. יש לי תחושה שגם השופטים מפחדים כי הם בני אדם. חלקם גרים אצלנו. אין לי הסבר אחר לעונשים המגוחכים. התחושה שלי שיש פה מדינה בתוך מדינה. ברגע שבונים איך שרוצים ונוהגים איך שרוצים ולוקחים פרוטקשן אסור שזה יהיה כיבוי שריפות לשבוע שבועיים אלא תהליך מתמשך. לגבי איסוף נשק - אם במגזר יראו שהמשטרה נחושה באיסוף נשק היא תקבל הרבה מודיעין".

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) אמר: "אנו לא מתנהלים בנגב כריבון לא לטוב ולא לרע. יש 5,000 ילדים בדואים שלא שייכים למערכת החינוך. הם היורים והמתפרעים הבאים. כמה שוטרים שהמשטרה תציב בצירים. אם המשטרה לא תפעל בתוך הישובים בתוך מערכות החינוך בתוך מערכות המשפט לא יקרה כלום. צריכים לקרוא למדינה לנהוג כריבון. הנגב לא שטח אקסטריטוראלי. אף אחד בדימונה ובירוחם לא יורה. תושבי דימונה והסביבה פוחדים לנסוע בכבישים בגלל יידויי אבנים. מספיק שזה קורה פעם בשבוע. זאת תחושה מאוד קשה. אנו כריבון הרמנו ידיים. היתה תקופה שצעירים בדימונה היו נוסעים בשיירות לבאר שבע. זה לא ב- 48' זה עכשיו".


"פועלים נגדם בצורה חמורה"

סגן מפקד המחוז הדרומי, תנ"צ אלקלעי, אמר בדיון כי המחוז פועל בנחישות לטפל בתופעת הירי במסגרת היעדים המתועדפים ליחידות. "רוב האוכלוסייה היא נורמטיבית, מיעוטה עושה עבירות פליליות. האירוע האחרון היה יותר חריג, ואותרו חשודים שנצפו בסרטים. חלקם נעצרו ויוגשו כתבי אישום", אמר קצין המשטרה. "אנו פועלים נגדם בצורה חמורה כדי שיתנו את הדין. האיש העיקרי שהופיע בסרטון במעצר. נושא הירי במגזר הוא בין עבריינים, בסכסוכי חמולות ובחתונות. כעשרה אחוז מאירועי הירי הם בחתונות". 
 
תנ"צ אלקלעי הוסיף: "אנו פועלים במספר כיוונים. החלק הראשון זה נושא האכיפה באירועי ירי. מגיעים לאנשים שיורים בעצמם וכלפי תופעת אחזקת האמל"ח. זה בעיקר פעילות יזומה של המשטרה. בארבעת החודשים האחרונים יש עליה באירועי ירי לעומת התקופה המקבילה אשתקד. רוב ההודעות מגיעות על שמיעת ירי מהישובים הסמוכים. אנו ניגשים לאזורים שבהם בוצע ירי ומנסים לאתר ראיות לגבי הירי ומי ביצע. השנה יש עליה בכמות כתבי האישום בנושא הירי עצמו. בנושא ירי היו 10 כתבי אישום מתוך 103 תיקים.  לגבי אחזקת אמל"ח יש עליה דרמטית. יש 158 אירועי אמל"ח - עליה של 42%. הוגשו 70 כתבי אישום. מדובר באקדחים ורובים ורימונים".

ח"כ ואאל יונס (הרשימה המשותפת) שאל: "אם המוסד מצליח להביא חומר סודי מאיראן איך זה שהמשטרה לא מצליחה לאסוף נשק בלתי חוקי במגזר?". ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) אמרה בדיון: "לא מדובר באלימות אלא במקרי פשיעה שמעורבים בהם אנשים שמוכרים למשטרה בעלי רקע פלילי שהיה צריך לטפל בהם מעבר למקרה הספציפי כדי לא להפוך את זה לעניין תרבותי. ברגע שהמקרים יוצאים לצירים המרכזיים מחוץ לאוכלוסיה הבדואית אז המדינה מתעוררת ואז מכנסים ישיבות מיוחדות. צריך שינוי בצרות החשיבה ובנקודת המוצא. אם המשטרה לא מסתכלת על עצמה כנותנת שרות לכלל האזרחים כולל האוכלסיה הערבית ולא שולטת במצב שם שום דבר לא ישתנה".

ח"כ טאלב אבו ערר (הרשימה המשותפת) אמר: "האירועים שקרו הם חמורים וטוב שצולמו. ירי בחתונות קיים בתוך הישובים. בצירים המרכזיים זה לא קרה עד היום. האבא של החתן התקשר אבל עצרו את החתן. השופט מיד שחרר אותו כי המשטרה לא עשתה כלום כשהאב התקשר. ירי בחתונות וירי בכלל זה שני נושאים שונים. רבים כמוני לא עובר שבוע מתקשרים למשטרת העיירות בצומת שוקת ומדווחים על ירי בישובים. אבל המשטרה מתעלמת. הבתים של הבדואים מלאים בנשק לא חוקי. זה מסוכן לבדואים וזה מסוכן לכולם".


רעולי פנים עם נשקים שלופים

כזכור, בשבוע שעבר נחשפה ההפקרות בכבישי הדרום, כשבסרטונים שהועלו ברשתות החברתיות נראו רעולי הפנים עם נשקים שלופים באמצע היום, יורים באוויר לעיני הנהגים ההמומים בצמתים מרכזיים בנגב. רק בעקבות הסערה הציבורית שהתחוללה הוחלט במחוז הדרומי על תגבור מסיבי של סיורי משטרה בכבישי הדרום, תגבור פעולות האכיפה באותם כבישים והגברת נוכחות של שוטרים במרכזי הערים.
 
שיעור קורבנות הרצח ל-100 אלף איש במגזר הלא יהודי גבוה פי 5 ויותר בכל אחת מהשנים 2014-2016 שנבדקו לצורך הכנת המסמך. 57% מהחשודים שנגדם הוגש כתב אישום ברצח אינם יהודים. בעבירות של רכישה או החזקה של נשק שלא כדין, נשיאת או הובלת נשק שלא כדין וכן ייצור, יבוא ויצוא נשק ללא רשות – שיעורם שלא לא יהודים בתיקים הגלויים מצוי בטווח שבין 64-84%. יצוין כי בעקבות  עקבות התיעודים הקשים מכבישי הדרום, אימצו שרי הממשלה את הצעתם של השרים שקד וארדן להחמיר מאוד את הענישה על ירי בלתי חוקי.