שלושה גורמים אמריקאים מסרו היום (שלישי) לרשת NBC כי בתקיפה האווירית המיוחסת לישראל בסוריה בתחילת השבוע, נהרגו 24 חיילים איראנים וכלי נשק מדויקים שהועברו מאיראן. לדבריהם, זהו הסימן האחרון לכך שישראל ואיראן מתקרבות למלחמה ממשית. הגורמים אמרו לרשת האמריקאית כי מטוסי F15 ישראלים תקפו בעיר חמה שבסוריה, אחרי שאיראן העבירה נשק לבסיס שבו נמצאת חטיבה 47 של איראן, בהם טילי קרקע אוויר. הם ציינו כי באירוע נהרגו 24 חיילים איראנים, בהם מספר קצינים, נפצעו 36 חיילים נוספים. 
גורמי הממשל הוסיפו כי "ישראל חוששת יותר ויותר מהשפעת איראן בסוריה". לדברי הגורמים, בעוד שרוסיה מנהלת את המלחמה האווירית על עתיד סוריה, איראן מנהלת את המלחמה הקרקעית באזור, וצבאה נמצא בכל הבסיסים הרוסים והסורים באזור. בשבועיים האחרונים איראן הגדילה את משלוחי המטענים הצבאיים לסוריה, הכוללים בין היתר נשק ואספקה שוטפת, כמו נשק קל, תחמושת וטילי קרקע-אוויר. לדברי הבכירים האמריקאים, מטרת המשלוחים היא חיזוק כוחות הקרקע האיראנים, לצד פגיעה בישראל. הם ציינו כי "ישראל מתכוננת לפעולה צבאית, ומחפשת סיוע ותמיכה של גורמים אמריקאים".

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר במהלך טקס החלפת מתאם פעולות הממשלה בשטחים כי "‎המדינות טומנות ראש בחול, ומתעלמות מהמציאות שאיראן מנסה לערער היציבות בכל המזרח התיכון". לדבריו, ישראל לא יכולה להתעלם מאיומי איראן, שחדשות לבקרים בכיריה מבטיחים למחוק את מדינת היהודים. נעשה כל מה שאנו צריכים לעשות".

תמונות ראשונות של ההרס מהתקיפה בסוריה. צילום: רשתות ערביות


כזכור, בתקיפה בסוריה הושמדו 200 טילים ונהרגו 16 בני אדם, בהם 11 אזרחים איראנים, כך על פי דיווח בניו יורק טיימס, בו צוטט גורם בברית המשולשת של סוריה, איראן וחיזבאללה. אותו גורם, יחד עם אחרים, צופה שאיראן תגיב לתקיפות על הכוחות של בסוריה אחרי הבחירות לפרלמנט בלבנון ביום ראשון הקרוב, בהם מתמודדים גם מועמדים של חיזבאללה. 

הדיווח מגיע על רקע האיומים של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, להגיב בחריפות על התקיפה בין חמה לחומס. לפי אתר "אל מנאר" המזוהה עם חיזבאללה, חמינאי אמר כי "תם עידן תקיפות ה'פגע וברח', ומעכשיו תקיפות יענו בתקיפות. האויבים הבינו שהם לא ישיגו דבר באמצעות מלחמה". 
 
המנהיג האיראני אף איים על ארה"ב, כשבועיים לפני שהנשיא טראמפ אמור לקבל את ההחלטה הגורלית האם ארצו תישאר בהסכם הגרעין בין איראן והמעצמות. "נכון להיום, משרד האוצר האמריקאי הוא חדר המלחמה המופנית נגדינו, ולכן חובה עלינו להקדיש תשומת לב לכלכלה שלנו", אמר חמינאי. 


עלי חמינאי. צילום: רויטרס


בתחילת החודש הותקף על ידי "מטוסים עלומים", בסיס T-4 שנמצא בחומס שבסוריה. גורמי ממשל אמריקאים טענו כי קיבלו גורמים בירושלים יידעו אותם על התקיפה, בטרם זו התבצעה. מדובר בבסיס חיל האוויר הסורי שבשליטת צבא אסד, ועל פי מקורות באופוזיציה הסורית, בתקיפה נהרגו 14 בני אדם, בהם גם איראנים. בסיס T-4 הוא בסיס חיל האוויר הסורי, שמוצבים בו גם חיילים איראנים, וממנו המריא המל"ט האיראני שיורט בשטח ישראל בתחילת חודש פברואר, ולאחר מכן הופצץ הבסיס.
 
צבא רוסיה הפנה הבוקר אצבע מאשימה לעבר ישראל בעקבות תקיפת בסיס חיל האוויר הסורי T-4 באזור חומס. בהודעה שפרסם הצבא נאמר כי שני מטוסים ישראלים שיגרו שמונה טילים לעבר הבסיס הסורי, וכי מערכת ההגנה האווירית הסורית יירטה חמישה מהם מקור בצבא סוריה הוסיף לסוכנות הידיעות סנא כי מטוסי F-15 שפעלו בשמי לבנון ביצעו את התקיפה.
 
לאחר התקיפה, דיווחה התקשורת הרוסית על שיחה בין מוסקבה וירושלים, בה דרש הקרמלין תשובה בדבר התקיפה שהתפרשה, לדבריהם, "כאקט של תוקפנות". על פי מומחים רוסים, התקיפה הישראלית בסוריה התרחשה בתיאום עם הממשל בוושינגטון: "ישראל פעלה בצורה פחדנית", טענו המומחים, "בצורה התואמת את ההתנהגות האמריקנית שעושה הכל על מנת להימנע מעימות עם הרוסים". שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר כי "יש לדרוש כי תיפתח חקירה שתברר מי אחראי על התקיפה האווירית בחומס".