נכדי בן ה־2.5 חש לא בטוב כבר כמה חודשים. הוא מאוד מצונן, ורופא הילדים שפגש אותו טוען שעליו לעבור ניתוח להוצאת שקדים. האם לדעתך לעבור ניתוח בגיל כה צעיר זה דבר הכרחי או שיש אפשרויות אחרות?


“השקדים הם זוג איברי לימפה אשר נמצאים בגרון ויוצרים את המחסום הראשון המונע מחיידקים להיכנס לגופנו. הפה שלנו הוא אף פעם לא נקי, יש שיגידו כי חלל הפה הוא האזור הכי מזוהם בגוף, ולכן הנוכחות של השקדים מאוד חשובה, אבל חשוב להדגיש כי אם השקדים עוברים כמה דלקות גרון, התפקוד שלהם הופך להיות פחות אפקטיבי והם עלולים להזיק, ועל כן בוחרים להסיר אותם. אפשר לחיות מצוין גם ללא שקדים: כשהייתי ילד קטן עברתי כריתת שקדים וזה ניתוח קל ביותר, אבל כמו כל דבר בחיים, אם לא צריך לעשות אותו, הוא מיותר. ניתוח להסרת שקדים הוא ניתוח שנעשה דווקא בגילים צעירים יותר. אם היית אומרת לי שיש לו גודש בגרון, שקדים נפוחים, ובנוסף הוא סובל מצינון, הייתי ממליץ על ניתוח בגיל כזה בלי בעיה, אבל אם מדובר רק בצינון, כדאי לבחון אפשרות של פנייה לרופא המתמחה באלרגיות אצל ילדים (אלרגולוג). יש סיכוי שהוא ימליץ על לקיחת תרופות אנטי־היסטמיניות לתקופה - מדובר בתרופות שמטפלות באלרגיות ושעשויות לסייע להבין אם אלרגיה היא המקור לצינון הממושך. דרך נוספת שבעזרתה תוכלו לבדוק אם מדובר באלרגיה היא באמצעות התבוננות על הנזלת שלו - באם מדובר בנזלת מימית ושקופה אין כל ספק שזו אלרגיה, ואני לא רואה שום היגיון בטיפול בנזלת אלרגנית באמצעות הוצאת שקדים".



בני בן ה־18 סובל כבר תקופה ארוכה מכאבי בטן קשים מאוד, שלא מאפשרים לו לשבת בנוחות. הוא ילד בריא, לא נוטל כדורים מלבד תקופה שבה קיבל אנטיביוטיקה בכמות גבוה, ובהמשך נטל כדורים למניעת פצעי בגרות הנקראים רואקוטן. האם יש קשר בין הדברים, וכיצד לדעתך אוכל לעזור לו?


“לכולנו יש חיידקים שנמצאים באופן תקין במערכת העיכול ומסייעים לתפקודה. חיידקים אלה עלולים להיהרס על ידי אנטיביוטיקה. אני משער שזה מה שקרה לבן שלך, ושבעזרת נטילת חיידקים פרוביוטיים הוא יצליח להחזיר לעצמו את האיזון במערכת העיכול. מעבר לזה, חשוב לדעת כי רואקוטן מייבש את העור החיצוני שלנו, אבל עלול לייבש גם את המעי, ולכן ממליצים לא פעם לשתות הרבה מים בעת שנוטלים אותו. עוד נקודה שחשוב לבדוק היא האפשרות שבנך סובל ממעי רגיז או מרגישות למזון. ההבדל בין אלרגיה לרגישות מאוד ברור: תגובה אלרגית למשהו מופיעה מיד כשנחשפים אליו, בעוד שרגישות למזון מסוים עלולה להופיע גם שעות או ימים לאחר שנחשפתם אליו. כדי להבין אם מדובר ברגישות למזון אפשר לפנות לרופא המשפחה ולבקש הפניה לבדיקות”.



בני בת 59, ובבדיקת צפיפות העצם אבחנו כי אני סובלת מאוסטיאופורוזיס. בהוראת הרופאה התחלתי ליטול אחת לחודש כדור בשם ריבון, נוסף על כדורי סידן וויטמין D. שמעתי שאחת מתופעות הלוואי של נטילת סידן היא יצירת אבנים בכליות. האם זה נכון?


“הסידן מהווה מרכיב חשוב מאוד בבניית עצמות גופנו. זו הסיבה שאת נוטלת כדורי סידן יחד עם ויטמין D, ואין לך כל סיבה לדאוג מיצירת אבנים בכליות. אוסיף ואומר כי ריבון היא תרופה טובה, מאותה משפחת תרופות שבה חברות גם פוסלן ואקטונל, שגם אותן נוטלים פעם בחודש”.



לפני כחודשיים קיבלתי מכה חזקה בשוק, והכאב לא עובר עד עכשיו. אני מרגיש כאב עצבי שמגיע עד לכף הרגל. מה אתה ממליץ לי לעשות?


“בתור התחלה אני ממליץ שתפנה לבדיקת רופא שישלח אותך להדמיה או לבדיקת סי־טי. יכול להיות שמדובר בשטף דם שהתגבש ושלוחץ על עצב. מעבר לזה, הייתי ממליץ לפניות לנוירולוג. יכול להיות שבעקבות עוצמת המכה העצב נפגע ומייצר הליך שנקרא נוירומה - צמיחה של סיבים שכואבת מאוד ונותנת לחץ עצבי. כדי לפתור את הבעיה אפשר להזריק לתוך העצב חומרים שיסייעו למצב”.



 ערכה: עדן בן ארי

מתוך תוכניתו של פרופ' קרסו, בכל יום שישי ב-13:00 ב-103FM