עימות סוער היום (רביעי) בתוכניתו של אראל סג"ל ברקע נאומו של אבו מאזן אתמול. במהלך התוכנית ב-103FM עלתה לשידור ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש והרשימה המשותפת) שטענה כי סג"ל משתלח בה ללא הרף לאחר שטענה כי הציונות מנצלת את נרטיב השואה לטובתה: "אינני הדוברת של אבו מאזן ולכן לא אנסה להסביר את דבריו אך אם הייתי היועצת שלו הייתי מונעת ממנו להתייחס לשואת היהודים. בנאומו של אבו מאזן נאמרו גם דברים מאוד חשובים לגבי העתיד המשותף של שני העמים. יש לי המון מה להגיד על הצורה בה הציונות מנצלת את הנרטיב המצער מאוד שלה אך עלינו להתמקד בדברים הגזעניים שיוצאים מתוכנו ומתוך הממשלה שלנו. בשבוע הבא אקיים כנס בכנסת בו ארכז את מכלול האמרות הגזעניות  שממשלת ישראל אמרה במו פיה".
 
"הציונות מנצלת את נרטיב השואה?" נדהם אראל סג"ל, "ההיסטוריה של התנועה הלאומית הפלסטינית רצופה בקשרים לא ראויים עם הנאצים. את טוענת דברים חריפים מאוד".
"זה לא נכון!", השיבה חברת הכנסת, "אתה נתפס לשקר הגדול ביותר שבנימין נתניהו הפיץ. אתה מכתים את כל התנועה הפלסטינית בדבריך ואנחנו נגררים לשיח מיותר כי גם לחלקים מהתנועה הציונית היו קשרים בזויים". "אף אחד מהתנועה הציונית לא הקים דיוויזיית S.S כמו חאג' אמין אל-חוסייני, אבי התנועה הלאומית הפלסטינית", ענה לה סג"ל.

סלימאן: "גדלתי בבית בו אבי התנדב לצבא שכבש את אדמתנו יחד עם הבריטים וכששאלתי אותו על כך והוא השיב לי שהוא הצטרף לכוחות המשולבים כדי להילחם נגד הנאצים כי היה עליו לבחור בין אם ללכת עם האנושות או נגדה ואני גאה בו מאוד על כך. בנאומו של אבו מאזן הוא התייחס לאיבוד התקווה של סיום הכיבוש וסיפר כיצד מול עיניו מתחסל הפתרון של שתי המדינות לשני עמים והשלום".

סג"ל הוסיף: "אבו מאזן מוכיח שהוא לא כשיר להיות יושב ראש הרשות הפלסטינית. אבו מאזן לא רמס בנאומו רק את העם היהודי אלא גם את העם הפלסטיני כשהוא קופץ מבור לבור". חברת הכנסת ענתה: "מדינת ישראל וממשלת ישראל צריכות להבין שהפתרון יגיע מהצד הפלסטיני. רק לאחר שיסתיים הכיבוש נוכל להגיע לפתרון במזרח התיכון. בינתיים אבו מאזן הוא המנהיג של העם הפלסטיני והוא רוצה את פתרון שתי המדינות ועל זה יש לדון".

"אני רוצה להזכיר לך שעזה נשלטת על ידי חמאס שתוקף את ישראל ומעוניין להשמיד אותה ולכן הוטל עליו מצור", הסביר השדרן, "מי שהשליכו בני אדם מקומה 15 כדי שיתרסקו על הקרקע היו אנשי החמאס, מי שמרעיב את אנשי עזה זה אבו מאזן. את תומכת באסד שתקף באל ירמוכ, מחנה הפליטים בסוריה, ורצח יותר מ-40 בני אדם. אני מנסה להוכיח לך שאת ומפלגתך תומכים בטרור". "אתה מציג אותי כאילו אני מגנה על כל העוולות שקרו בעולם", זעמה חברת הכנסת: "אני לא תומכת באסד. האמנתי שתשאל אותי שאלות ענייניות בראיון הזה אך אתה משסה בי האשמות לשווא ואני לא אתייחס לכך".

כזכור, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר אתמול ברמאללה כי "שנאת היהודים באירופה לא נבעה מדתם, אלא מתפקידם החברתי, מעיסוקם בבנקים ובהלוואה בריבית", זאת במה שהגדיר כ"שיעור בהיסטוריה" בכינוס המועצה הלאומית הפלסטינית. לדבריו, "היהודים הללו, אשר עברו לאירופה, היו נתונים כל 15-10 שנה לטבח בידי מדינה כלשהי, מן המאה ה-11 ועד השואה. ולמה היא התרחשה? הם אומרים 'כי אנו יהודים'". 

אבו מאזן. צילום: רויטרס
 
אבו מאזן הביא כראייה את דבריהם של "שלושה יהודים", ביניהם לא אחר מאשר של הרודן הסובייטי יוזף סטאלין (שאינו יהודי), כדי לבסס את הטענה כי שנאת היהודים באירופה נבעה מעיסוקם בבנקאות ובהלוואה בריבית.  אבו מאזן הוסיף, בהתעלמו מעלילת הדם בדמשק במאה ה-19 ומפרעות הפרהוד בעיראק ב-1941, כי "יהודים חיו בארצות הערביות במשך שנים, ובמשך 1,400 שנים לא ננקטו שם פעולות נגד היהודים בשל היותם יהודים".
 
יו"ר הרשות הפלסטינית טען כי "האמת היא שהפרויקט הציוני הוא פרויקט ניצול, שבא לשתול גוף זר בארץ". לטענתו, מאחורי הצהרת בלפור ותכנית החלוקה של האו"ם עומדת תוכנית של מדינות אירופה להציל את מעמדן הבינלאומי אל מול הסכנה שארצות המזרח התיכון וצפון אפריקה יתפסו את מקומן. מסיבה זו הן שלחו את היהודים אל "מזרח לתעלת סואץ" כדי "לשתול אותם כגוף זר בארץ", במטרה להותיר את ארצות המזרח התיכון מסוכסכות ומפגרות.
 
עריכה: איתמר זיגלמן