"אנחנו יכולים לדבר על דיפלומטיה וביטחון", אמר בכנס השנתי של ה"ג'רוזלם פוסט" שנערך ביום ראשון בניו יורק, ד"ר אפרים חלמיש, מומחה בינלאומי למשפט כלכלי. אך לדבריו, הפרקים "יוצאי הדופן באמת" בסיפורה של ישראל סובבים את המערכת הכלכלית שלה. חלמיש הנחה דיון של פאנל כלכלי שכלל מומחים מקהילת העסקים הישראלית, בהם גבריאל חממי - מנכ"ל BHI; יורם אלגרבלי - מנכ"ל אלעל בצפון ובמרכז אמריקה; אורי לוין - נשיא ומנכ"ל בנק דיסקונט בניו יורק וינון אלרועי - נציג משרד הכלכלה בצפון אמריקה. הפאנל סקר את 70 השנה האחרונות של כלכלת ישראל, וחבריו שיתפו את הקהל בתובנותיהם בשאלה כיצד תיראה הכלכלה הישראלית בשנה הבאה, בעשור הבא ובעוד 70 שנים. 



לדברי אלרועי, המפתח לעתידה של ישראל טמון בהשקעה ובניהול התחומים שבהם יש לה יתרון תחרותי – בתחומי הסייבר, הטכנולוגיה הפיננסית ומדעי החיים. הוא קרא לשלב בשוק התעסוקה הישראלי את אלו שאינם עובדים כעת "כדי שגם הם יוכלו לשתות מהברז הזה". "התקווה שלי, החלום שלי והאמונה שלי לגבי מדינת ישראל היא שהמדינה תמלא תפקיד גדול אף יותר בכלכלה העולמית, בבריאות העולמית ובאנושות בכלל", אמר חממי. 
 
כדי להשיג מטרה זו, חיווה לוין את דעתו, על חברות ישראליות לעשות מאמצים להצטרף לשוק הגלובלי, דבר המתחיל ממילא להתהוות בימים אלו. "אני חושב שיש טרנד שבמסגרתו חברות ישראליות יוצאות לשוק הבינלאומי", אמר לוין. "חברות ישראליות מתחילות להבין שהצלחה זה לא רק בשוק המקומי אלא בנייה של תוכנית ברמה הגלובלית. להפוך לגלובליים, יד ביד עם החדות הישראלית - זה המפתח".
 

הוא הסביר שהגישה האומרת כי יש למכור חברת הזנק בשלב מוקדם משתנה. בעשורים האחרונים, לדברי לוין, הוא מצפה לראות חברות ישראליות רבות מעתיקות את מושבן לארה"ב ומנסות להתפתח במישור הבינלאומי. לדבריו, הדבר מהווה חלק מטרנד לקראת מה שנודע בשם "השקעה משפיעה" (Impact Investing). 
 
"מה שמשתנה אצל היהודים בארה"ב הוא תזוזה מפילנתרופיה להשקעה משפיעה", הסביר. "במקום רק לתת כסף, יהודים רוצים להשקיע בדבר מה משמעותי, שמשמעותו גם השקעה בישראל, דבר שהוא גם משמעותי וגם רווחי כלכלית עבורם". לוין הוסיף שהוא מאמין שיהיה שינוי בקרב חברות ישראליות שמבצעות מחקר ופיתוח ובהן משקיעות על פי רוב חברות אמריקאיות, ואלו ינועו לעבר עידן של שיתוף פעולה מוגבר.  
 
חברת אל־על צוינה כמי שכבר נמצאת בחוד החנית של שיתוף פעולה חדשני מסוג זה. לפי אלגרבלי, מאז ומעולם חברה זו מהווה גשר המחבר בין ישראל לבין יהודי התפוצות. בימינו, אל־על משתפת פעולה עם חברות תעופה בינלאומיות כגון לופטהנזה, ג'ט בלו וחברת בואינג, כדי לספק חממה לחברות סטארט־אפ ויזמים אשר מתעניינים בבדיקת מוצרי תעופה חדשניים.

יו"ר קק"ל: "על יהדות התפוצה להמשיך את קשריה עם ישראל גם ב-־70 השנים הבאות"
 
ב־117 השנים האחרונות קק"ל (הקרן הקיימת לישראל) עוזרת להפוך את החלום הציוני למציאות. כך אמר יו"ר הקרן דני עטר בנאום שהועבר בווידאו למשתתפים בכנס השנתי של "ג'רוזלם פוסט" בניו יורק השבוע. עטר ציין את הישגיה הרבים של קק"ל, ובראשם הפיכתה של ישראל משממה צחיחה למדינה ירוקה ופורחת. 
 
לדבריו, קק"ל עזרה בבניית קהילות חדשות, ביצירת מקורות מים, בשתילת דונמים של עצים ובסלילת שבילי אופניים. למרות כל ההצלחה של מדינת הסטארט־אפ, הוסיף עטר, העבודה של כל אלו שהתחייבו לתמוך כלכלית ובכל דרך אחרת בישראל, טרם הושלמה. הוא הדגיש כי השותפות בין יהדות התפוצות לישראל צריכה להמשיך בהגשמת החלום הציוני. 
 
ציונות, במאה הזאת, אמר עטר, מתרכזת בשתי חזיתות. בישראל קק"ל עוזרת לטפח את הפריפריה ומטרתה להעלות את מספר התושבים החיים בערי הפריפריה ל־50 אלף לפחות. החזית השנייה היא לתמוך בקהילות היהודיות ברחבי העולם. לדברי עטר, שתיים מהבעיות המאתגרות ביותר העומדות לפני העם היהודי כיום הן ההתבוללות והפער המחריף בין היהודים בישראל ליהודי  התפוצות.

קק"ל, לדבריו, משתמשת בכוחה כדי להעניק בחזרה לאלו שעזרו לבנות את ישראל לאורך השנים: "החל מימיה הראשונים ירושלים הייתה עיר רבגונית, המשתפת את כל החלקים, בעלת דתות רבות", הדגים עטר. "אנו אומה אחת וכולנו חלק מאותו אריג... יש לנו את האחריות לחזק את הקשר בין ישראל ליהודים ברחבי העולם". יו"ר קק"ל הדגיש כי אף שישראל חוגגת 70 שנה של עצמאות עדיין "אנו לא יכולים לנוח על זרי הדפנה".
יו"ר קק"ל, דני עטר. צילום: סיון פרג'
יו"ר קק"ל, דני עטר. צילום: סיון פרג'



קבוצת ה"ג'רוזלם פוסט" העניקה פרס ל"אסותא" אשדוד
 
בית החולים הציבורי אסותא אשדוד ופרופ' שוקי שמר, יו"ר מועצת המנהלים אסותא מרכזים רפואיים, זכו לפרס מ"ג'רוזלם פוסט" בעקבות פתיחת בית החולים הציבורי הראשון בישראל מזה 40 שנה. הפרס ניתן לשמר על ידי שר הבינוי יואב גלנט ומנכ"לית קבוצת "ג'רוזלם פוסט" רונית חסין־הוכמן בכנס השנתי של העיתון שנערך בניו יורק.
 
בנאום התודה שלו הזכיר שמר כי רק לפני שנה עמד בפני אותו קהל וחלק בפניו את תוכניותיו לפתוח את המוסד: "היום אני כאן לחלוק עמכם את הצלחתנו הגדולה. הצורך הגדול בטיפול מיידי בבית חולים באשדוד מוכיח עצמו מדי יום", אמר חתן הפרס והודה לשר האוצר לשעבר, יובל שטייניץ, שקידם את המטרה לפתוח את בית החולים.

בהמשך שיתף שמר את הקהל בתוכניות הנהלת בית החולים לבנות מתקנים רפואיים מתחת לפני הקרקע שיכללו 500 מיטות וישמשו את הציבור במקרה שיתרחש משבר מרכזי כפי שאירע, למשל, ב־2014, במהלך מבצע צוק איתן, עת כ־230 רקטות נפלו על העיר. שמר הודה גם לראש הממשלה בנימין נתניהו על תמיכתו בהקמת בית החולים, והוסיף כי ישראל נמצאת בראש תחום הרפואה העולמי, כמעט בכל הענפים.