מאות בכירים מתחום התעופה, בהם גם טייסים רבים, התאספו הערב (רביעי) בוועידת התעופה השנתית של איגוד הטייסים. בין הנושאים שעלו בוועידה הם רפורמת השמיים הפתוחים של משרד התחבורה, האישור שניתן לחברת "אייר אינדיה" לעבור מעל ערב הסעודית בדרך לישראל והפעלת קווי תעופה אזרחית בעת חירום

מנכ"ל אל על גונן אוסישקין העריך כי נתח השוק של החברות הישראליות בשוק התעופה האזרחית בארץ יקטן. "חוסר הוודאות הפוליטי משפיע מאוד", הוא אמר והוסיף כי הוא "בעד תחרות בין חברות תעופה, אבל שתהיה תחרות שוויונית", ציין אוסישקין והזהיר מפני מתן היתרים לחברות תעופה זרות לטוס מעל ערב הסעודית.
"ישראל החליטה לתת למדינה אחרת את מפתח הכניסה לשעריה – לסעודיה, החלטה שאין לה תקדים בעולם. אני מקווה שהמדינה תטפל בכך לנוכח האינטרס הלאומי והכלכלי ועד אז שתעצור את ההיתר שניתן לאייר אינדיה ולא תיתן היתרים נוספים", דרש אוסישקין – "האינטרס הפוליטי גבר על תחרות הוגנת. אני מקווה שגם חברות תעופה ישראליות יוכלו לטוס מעל סעודיה. אם זה לא יקרה – בשנה הבאה יישבו פה פחות משתתפים".

מפקד חיל האוויר
מפקד חיל האוויר

"עוד מעט נפתח שדה תעופה חדש באילת"
מפקד חיל האוויר, אלוף עמירם נורקין, דיבר בכנס על המורכבות בחירום בנוגע לתנועה האווירית האזרחית. "קיבלתי 'אפטר' של כמה דקות לצאת מהבור כדי להגיע ולדבר בכנס" אמר נורקין על רקע המתיחות הביטחונית של הימים האחרונים. "במצבי חירום מורכבים אנחנו נדרשים לתכנן נתיבים ואפשרות להמריא ולנחות בישראל, דבר שמאתגר את חברות התעופה הזרות", הוא ציין והזכיר שבעת מבצע 'צוק איתן' הפסיקו חברות תעופה זרות את פעילותן בנתב"ג עד לסיום הלחימה ברצועת עזה.
נורקין הדגיש, כי בזמני מלחמה יעשו מאמצים לאפשר תנועה אווירית אזרחית לישראל. "אנחנו עושים מאמצים לקיים תעופה אזרחית גם בחירום. עוד מעט נפתח שדה תעופה חדש באילת. לחיות בעיר ביחד עם כיפת ברזל זה אתגר", הוא ציין עוד – "במצב חירום מורכבים אנחנו נדרשים לתכנן נתיבים ואפשרות להמריא ולנחות בישראל, דבר שמאתגר את החברות הזרות ויש צוות שעוסק בזה כל השנה. גם מבצעי העבר הראו שיש פוטנציאל לקיים תעופה אזרחית בישראל גם בחירום".