כחודש אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל את מתווה המסתננים בלחץ הימין, חוזרת ישראל למגעים עם האו"ם בנושא. על פי דיווח בחדשות 10 הערב (רביעי), שני פקידים ישראלים בכירים ציינו כי בימים האחרונים פנו גורמים במטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה לנציבות האו"ם לפליטים והחלו בגישושים ראשונים לגבי האפשרות של גיבוש הסכם משופר.
הפקידים הבכירים ציינו כי לפני כשבועיים התקבל בישראל מכתב רשמי מנציבות האו"ם לפליטים בנושא ביטול ההסכם. באיגרת הודגש כי מבחינת נציבות האו"ם לפליטים ההסכם נותר על השולחן והיא מוכנה לחזור לדיאלוג בנושא אם ישראל רוצה בכך. כזכור, נתניהו ביטל את ההסכם עם האו"ם בשל הביקורת הציבורית שהוטחה כלפיו, אולם בשל קריסת הסכמי הגירוש עם רואנדה ואוגנדה והעיכוב בחקיקה נגד בג"ץ נקלעה ישראל למבוי סתום ללא כל פתרון בטווח הנראה לעין כאשר כל ארבעים אלף המסתננים נשארים בשטחה. על הרקע הזה פנו בימים האחרונים גורמים במטה לביטחון לאומי לגורמים בנציבות האו"ם לפליטים וביקשו לחדש את המגעים בנושא הסכם המסתננים כדי לבחון האם אפשר להכניס בו תיקונים.


נתניהו מודיע על הסכם המסתננים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
נתניהו מודיע על הסכם המסתננים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


ישראל תבקש - הגדלת מספר הפליטים שיועברו למערב

ישראל מעוניינת לשפר את ההסכם בשלוש נקודות: הראשונה, לצמצם את מספר המסתננים שיישארו בישראל ויקבלו מעמד ארעי. לפי ההסכם שבוטל אמורה ישראל לקלוט כ-16,250 מסתננים. השנייה, להגדיל את מספר המסתננים שיועברו למדינות שלישיות במערב. לפי ההסכם שבוטל אמורה נציבות האו"ם לפליטים להוציא מישראל 16,250 מסתננים. הנקודה השלישית, לצמצם את פרק הזמן שבמהלכו יעזבו המסתננים את ישראל ושעומד לפי ההסכם המקורי שבוטל על 5 שנים. 
במקביל, ממשיך השליח המיוחד א' במגעים עם כמה מדינות באפריקה בניסיון לגבש הסכמי גירוש במקום אלה שקרסו עם רואנדה ואוגנדה. עם זאת, ההערכה בישראל היא שלא יהיו מדינות אפריקניות שיסכימו לכך ולא יהיה מנוס אלא לחזור להסכם עם האו"ם בנוסח כלשהו. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לפרטים.

בעבר נחשף במעריב: ברשות האוכלוסין מעריכים שישראל תשוב להסכם

בעבר נחשף במעריב כי גורמים ברשות האוכלוסין העריכו כי ישראל תיאלץ לשוב להסכם הפליטים. הגורמים חשפו בשיחה עם מעריב כי ברשות הופתעו מהודעת ראש הממשלה שהוא השעיית ההסכם, ואז ביטולו.

כיום יש כ-38 אלף מסתננים מאפריקה בישראל, רובם מרוכזים בדרום תל אביב, השאר באילת ובערים נוספות מרחבי הארץ. רוב המסתננים האפריקאים בישראל הגיעו מדרום סודן ואריתריאה בין 2007 ל-2012, אז הוקמה הגדר בין ישראל למצרים, שהפחיתה את מספרם של הנכנסים לארץ לבודדים בשנה.

גורמים במשרד רה"מ מסרו בעקבות הדיווח כי "לאחר שישראל סירבה למתווה האו"ם הקודם, התקבלה פנייה נוספת מסוכנות הפליטים של האו"ם לדיאלוג. בשלב הזה אין שום התקדמות בנושא".