לקראת שיא אירועי מאי, שצפויים להתרחש באמצע החודש הקרוב, העובדה שסוף השבוע האחרון הסתיים ללא מפגינים הרוגים פלסטינים בגדר ברצועת עזה אינה מקרית ומבטאת מגמת למידה והפקת לקחים בצה"ל - וגם שינוי מסוים במדיניות הפעלת האש. לאחר השבועות הראשונים, שבהם היו הרוגים רבים, הפנימו בצה"ל כי מעבר לשאלות ערכיות ונזק הסברתי בינלאומי, מספר נפגעים גבוה משרת את חמאס ביכולת לשמר את האירועים האלימים לאורך זמן ברציפות, להטריד את כוחות צה"ל על הגדר ולערער את היציבות ותחושת הביטחון של תושבי עוטף עזה. התוצאה של סוף השבוע האחרון מבטאת כבר פעולה שתכליתה לא להיכנס לתוך מלכודות חמאס.



חדירת הפלסטינים בדרום הרצועה, באירוע שתועד ושודר באל־ג'זירה, מבטאת היטב את השינוי בגישה הצה"לית. התצפיות זיהו את הצעירים מתקרבים לגדר, כאשר באזור לא היה סיור צבאי. אפשר להעריך שניתן היה להפעיל אמצעים אחרים - כמו טנקים, ארטילריה או ירי מהאוויר - כדי למנוע את החדירה והפגיעה בגדר. אזור החדירה נמצא במרחק רב מיישוב ישראלי ולא נשקפה סכנה לאזרחים, ולכן הדחיפות הייתה שונה הפעם. בסופו של דבר הפלסטינים חדרו לשטח הישראלי, גרמו נזק לגדר, ותוך דקה לאחר שהבחינו כי כוחות צה"ל מגיעים לנקודה ברחו חזרה.

הצתת מעבר כרם שלום מצדו הפלסטיני. צילום: דובר צה"ל


עכשיו, באופן תודעתי כמובן, חמאס מנסה להרוויח מהאירוע הזה נקודות. מבחינת הציבור בישראל, חדירה לשטח המדינה תיראה תמיד לא טוב, אבל צריך כאמור לבחון זאת בראייה רחבה של השגת תכלית ומטרות אסטרטגיות. לא כל חדירה לשטח הישראלי היא מחדל. לפעמים קבלת החלטה לפעול באופן מושכל גם כאשר התמונות עלולות להיות מופנות כלפיך מבית או מחוץ היא ההחלטה הנכונה. לעתים החלטה שלא ללחוץ על ההדק היא ההחלטה הקשה שדורשת אומץ. לעתים, בראייה ארוכת טווח, מדובר בהחלטה שתשדר עוצמה לאורך זמן. בעזה ישדרו את תמונות החדירה לשטח הישראלי עוד פעמים רבות בחודש הזה. לתוך החגיגה הזו אנחנו בישראל לא חייבים להצטרף. בכל מקרה, כדאי שנשים בפרופורציות את ההנחה שאירוע כזה פוגע בהרתעה הישראלית. מדובר באירוע טקטי - לא פחות ולא יותר.



גם אירוע הפגיעה במסוף בכרם שלום היה חריג ומשמעותי: הזעם והכאוס הופנו לעבר מעבר הסחורות היחיד שפועל באופן רציף לספק סחורות לרצועת עזה. אפשר להניח שאם חמאס היה מעוניין, הוא היה יכול למנוע את האירוע, שמבטא למעשה מחאה ואנרכיה מוחלטת. מדובר אומנם באירוע סמלי, אך נראה שהוא מכוון גם כלפי הרשות הפלסטינית, שאדישה לחלוטין למתרחש ברצועה. מי שפועל בצורה כזו משדר למעשה כי אין לו הרבה מה להפסיד, מה שמעלה את האפשרות כי גם בתום אירועי תהלוכת השיבה הסיכוי להסלמה ביטחונית בדרום ימשיך להיות גבוה.



את נקודת האור בזירה הפלסטינית שואבת ישראל מהערים ביהודה ושומרון, שלפחות כרגע אינן עומדות באופן מוחלט בציפיותיו של ארגון חמאס ולא מצטרפות לעימותים עם כוחות צה"ל. מדובר בכישלון מהדהד של חמאס, ובתקווה ישראלית שהשקט הזה יימשך גם במהלך החודש הקרוב והמתוח.