חוק עוקף בג"ץ עובר להכרעת הכנסת. ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) פה אחד את פסקת ההתגברות, המאפשרת לכנסת לחוקק חוק המבטל את פסיקת בית המשפט העליון. על פי הצעת החוק שאושרה, שח ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) פסקת ההתגברות תדרוש רוב של 61 חברי כנסת בלבד, למרות הצעות של חברי כנסת לקבוע רוב גדול יותר, של עד 70 ח"כים. ההצבעה התקיימה בלחץ שרי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד. בנט אף איים כי אם הנושא לא יובא היום להצבעה, לאחר מספר דחיות, "הבית היהודי" לא תצביע בהצבעות בכנסת עם הקואליציה.



ההצעה עברה למרות התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה. עוד" רז נזרי, המשנה ליועמ"ש, אמר בדיון כי "עמדת היועמ"ש היא שיש להתנגד לכל ההצעות. אנחנו לא אומרים שזה לא חוקתי, כי זה תיקון לחוקי יסוד. אבל אנחנו מתנגדים לזה". הוא הסביר: "חוק יסוד החקיקה מטפל בכל המורכבות של היחסים בין הרשויות".



למרות התנגדותו של שר האוצר משה כחלון, גם נציג "כולנו" בוועדה, השר יואב גלנט, תמך בהצעת החוק. השר כחלון אמר לאחר ההצבעה כי חברי הסיעה יהיו כפופים למשמעת סיעתית ויחויבו להצביע נגד החוק. "סיעת כולנו תתנגד לחוק פסקת ההתגברות במליאת הכנסת" אמר כחלון. העברת החוק בוועדת שרים לחקיקה היא הפרה של ההסכם הקואליציוני ופגיעה בשלטון החוק. סיעת כולנו תמשיך להיאבק נגד חקיקת פסקת ההתגברות ונלחם. לא ניתן לגורמים קיצוניים להוביל את סדר יומה של מדינת ישראל. אמרנו בשבועות האחרונים שאנו מוכנים לייצר דיון רחב על הסדרת היחסים בין בית המשפט לכנסת. זהו מהלך שיש לעשות בהסדרה לאחר שנים שהנושא לא טופל, ולא בקיצוניות כפי שהתרחשה היום ובצד צדדיות כפי שפעלו היום". 



"התערבות בג"ץ חרגה מזמן מהנורמה"


בנט ושקד אמרו לאחר ההצבעה כי "הממשלה היום התחילה בבניית חומת ההפרדה בין שלוש הרשויות. התערבות בג"ץ בחקיקה ובהחלטות ממשלה חרגה מזמן מהנורמה המקובלת. פסקת ההתגברות תחזיר את אמון הציבור בבית המשפט העליון ותשיב את תפקידיהן המקוריות של הרשויות: הכנסת מחוקקת, הממשלה מבצעת, בית המשפט מפרש. אל לה לרשות להתערב בחברתה. יש לזכור כי הכנסת, כמייצגת את העם, היא הריבון כמו בכל דמוקרטיה מתוקנת".



בנט אף כתב בטוויטר כי "זהו יום גדול לדמוקרטיה הישראלית. נחזק את המשילות של הממשלה, ונעצים את אמון הציבור בבית המשפט. אני מודה לחבריי בממשלה על התמיכה בחוקים".


השר אופיר אקוניס, שהצביע בעד החוק, אמר בוועדה כי "פסקת ההתגברות היא צו השעה. האקטיביזם השיפוטי טשטש את עקרון הפרדת הרשויות בישראל ב-20 השנים האחרונות וביתר שאת בעשור האחרון. במעשיה, מבטלת הרשות השופטת את הכנסת, שהיא הריבון, ואת הממשלה. חיוניותה של פסקת ההתגברות איננה מוטלת בספק, אם רוצים לשמור על עקרונות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית. לא רק שפסקת ההתגברות איננה סכנה לדמוקרטיה - נהפוך הוא, היא רק תחזק אותה".

יוזם הצעת החוק, ח"כ סמוטריץ', אמר כי "‏התקדמנו היום שלב חשוב ומשמעותי בדרך לאיזון נכון יותר בין הכנסת והממשלה לבית המשפט העליון. העובדה שההתגברות אושרה פה אחד בוועדת השרים מלמדת על היקף התמיכה בה בקואליציה. ממשיכים בעבודה לקראת ההצבעה במליאה".

באופוזיציה זועמים: "ניתן האות לחיסול בית המשפט העליון"

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג כינתה את פסקת ההתגברות "חוק שיכשיר כל שרץ". לדבריה, ממשלת ישראל לא מעבירה את פסקת ההתגברות כדי להגן על רוח מגילת העצמאות אלא כדי להכשיר כל שרץ גזעני, הומופובי, אנטי דמוקרטי ואנטי חילוני. החוק נועד למנוע מבג"ץ לעצור כל יוזמה גזענית ואנטי דמוקרטית.   ממשלת ישראל רוצה לעקוף את בג"ץ כדי לגרש בכח פליטים, כדי לעצור מבקשי מקלט ללא משפט לזמן בלתי מוגבל וללא משפט אבל גם כדי לסגור את כל העסקים בשבת, לעגן את הפטור מגיוס בחוק, להלבין את כל המאחזים בשטחים ואת כל אלו שעוד יקומו, להפריד בין נשים לגברים בארגונים ממשלתיים, להרחיב את ועדות הקבלה לשכונות ולערים. כל אלו הם יוזמות חקיקה שכבר בקנה ומי יודע מה יהיה בהמשך, חוק סמוטריץ' להפרדה בין יולדות יהודיות וערביות, חוק סדן להחזרת חיילות לתפקידי מזכירות והכנת קפה, הפרדה באוטובוסים בין יהודים וערבים ועוד ועוד. גם נתניהו מבין שהוא צריך את בג"ץ בשביל למנוע את השטף הגזעני שיבוא אם הרסן יוסרו האיזונים והבלמים של בג"ץ״.
 
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), אמרה כי "הבית היהודי ממשיכים בכל דרך אפשרית להשתלח בכל מוסדות השלטון. היום ניתן האות לחיסול בית המשפט העליון". לדברי ח"כ אלהרר, "ממשלת ישראל ממשיכה לקדם הצעות חקיקה קיצוניות, שלא משרתות אף אחד פרט את עצמם. הצעת החוק שעברה הרגע ועדת שרים מחריבה לחלוטין את רעיון האיזונים והבלמים שקיים כאן שנים, רעיון שבבסיסו ההנחה שמישהו צריך לעצור את הממשלה כשהיא פוגעת בזכויות או במיעוטים. מי יעצור אותם עכשיו?"
"הממשלה הנוכחית הוכיחה לעם ישראל איך היא מרוכזת רק בעצמה ובספינים התקשורתיים שלה ומעבירה חוקים לא הגיוניים בקצב- מחוק ההמלצות ועד חוק המרכולים. הצעת החוק הנוכחית של ח"כ סמוטריץ' תיזכר כאן לדיראון עולם כאסמכתא לחיסול בית המשפט ובכל ביקורת שיפוטית שנועדה להגן על אזרחי ישראל. יום מבייש היום, ומביישת לא פחות שתיקתם של השותפות הקואליציוניות ובראשם מפלגת 'כולנו'".