בסוף השבוע האחרון פרסם ארגון הבריאות העולמי דוח מפורט על מצב זיהום האוויר בעולם, ממנו עולים בין היתר נתונים לא מחמיאים לגבי זיהום האוויר בישראל החורג במאות אחוזים מהמלצות הארגון. מבדיקה שערך ארגון "גרינפיס" במסד הנתונים של הדוח ושאנחנו מביאים כאן לראשונה, עולה ששיעור זיהום האוויר בישראל הוא עדיין מהגבוהים במדינות ה-OECD, הן מדינות העולם המפותחות. רק שלוש מדינות מבין 35 מדינות הארגון מדורגות אחרי ישראל נכון ל-2017 בריכוז החלקיקים המסוכנים לבריאות האדם באוויר רק שלוש מדינות: פולין, צ'ילה ומקסיקו.



חלקיקי האוויר המזוהם הקטנים ביותר שמודד ארגון הבריאות העולמי, בעלי קוטר של 2.5 מיקרומטר ופחות, הם המזהמים המסוכנים ביותר לבריאות הציבור משום שהם חודרים לא רק לכלי הנשימה, אלא גם לכלי הדם, שם הם גורמים לאוטם שריר הלב ולשבץ מוחי. מדירוג המדינות הכולל על פי מדידת חלקיקים אלו באוויר, עולה כי בישראל איכות האוויר היא מהנמוכות גם ביחס לעולם בכלל. בראש טבלת המדינות בעלות איכות האוויר הטובה ביותר, לא מפתיע למצוא את פינלנד, אסטוניה, שוודיה, קנדה, נורווגיה ואיסלנד. מי שעוד מקדימות אותנו באיכות האוויר הן ארה"ב, שבשל השטחים הפתוחים הנרחבים שבה ממוצע ריכוז החלקיקים המסוכנים שלה נמוך, אבל גם מדינות המתמודדות עם מצוקת שטחים לתעשייה וצפיפות תחבורה באופן דומה כמו פורטוגל, ספרד, בריטניה ויפן, שנמצאות הרחק מעל ישראל בטבלה וכן מדינות מתפתחות כמו ברזיל, יוון, קניה, פרגוואי, אורוגוואי, מונטנגרו ובולגריה.



חריגות של מאות אחוזים בכל חלקי הארץ



מהמדידות המתפרסמות בדוח עולה כי בישראל אין כמעט אזור שלא חורג במדידת החלקיקים המסוכנים ביותר מהתקן המומלץ של ארגון הבריאות העולמי. מעל שני שליש ממקרי התמותה שמקורם מזיהום אוויר נובעים מהחלקיקים הקטנים. פירוש הדבר שהם אחראים בישראל לכל הפחות ל-1,400 מקרי תמותה מדי שנה מתוך 2,200 שמוערכים שמתים בטרם עת בגלל זיהום אוויר. לחלקיקים האלה שלושה מקורות עיקריים: תחבורה ותעשייה מהם הם נפלטים דרך שריפה של סולר ושל פח, ואבק טבעי. 



בחישוב הממוצע השנתי בהתייחס לשנים 2015-2014 כדוגמה מדווח הארגון על חריגה מהתן המומלץ של 285% בירושלים, 204% בתל אביב לעומת 272% בבני ברק ו-227% ברמת גן (השפעה הן של רוח מערבית בדרך כלל הנושאת את זיהום האוויר מערבה ושל התחבורה הצפופה במרכז גוש דן), בחולון 217% וחריגה של 253% בבאר שבע. כמו כן נרשמה חריגה של 228% מהתקן בפרדס חנה לעומת חריגה של 165% בחדרה (אותו אפקט של הרוח המערבית הנושאת את הזיהום מערבה, במקרה הזה מתחנת הכוח הגדולה בחדרה).



ואיפה חיפה אתם שואלים? ובכן חיפה שמובילה את זיהום האוויר מהתעשייה הפטרוכימית והתעשייה הכבדה, היא עדיין משנית לגוש דן עתיר התחבורה המזהמת ביחס לזיהום האוויר הכולל וגם נתוני ארגון הבריאות העולמי מצביעים על כך. בחיפה נרשמת חריגה יחסית סטטית של 198% בזיהום האוויר, של 201% בקריית אתא ושל 185% בקריית טבעון.



גוש דן עתיר התחבורה מוביל את האזורים המזוהמים. צילום: אבלשום ששוני
גוש דן עתיר התחבורה מוביל את האזורים המזוהמים. צילום: אבלשום ששוני



ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל קמפיינים בגרינפיס ישראל, אומר בתגובה לדוח כי "חשמל ותחבורה נקיים הם הפתרון למשבר זיהום האוויר. שורה של מהלכים שקודמו בשנים האחרונות על ידי משרדי הגנת הסביבה והאנרגיה בנושא מבורכים, אך אינם מספיקים. על מנת שהציבור ייהנה מהזכות לאוויר נקי באחריות המדינה לפעול בדחיפות ולקדם מהלכים נוספים כמו איסור כניסה של רכבי דיזל בכל מרכזי הערים שם גרה אוכלוסיה צפופה ורמות הזיהום גבוהות, יש לחייב כל עירייה להקצות מגרשים לחניה ולטעינה של אוטובוסים חשמליים כדי להחליף את הצי הקיים שפועל רובו ככולו על סולר, יש להגדיר מחדש את היעדים של ישראל לאנרגיה מתחדשת ולהתייעלות אנרגטית ל-2030 ולאחר מכן כך שאנרגיה מתחדשת תהיה הבסיס למשק החשמל של ישראל עד אמצע המאה, במקום גז טבעי ופחם. כמו גם לקדם את השימוש בתחבורה ציבורית חכמה ונקייה על מנת להפחית את שיעור הנסועה ואת הפקקים שאחראים למחצית ממקרי התמותה מזיהום אוויר בישראל".



7 מיליון מתים מדי שנה מזיהום אוויר


אבל גם התמונה הגלובלית שעולה מהדוח מטרידה. "רמות זיהום האוויר נשארות גבוהות באופן מסוכן בחלקים רבים של העולם", אומרים עורכי הדוח. "הנתונים החדשים מראים כי 9 מתוך כל 10 אנשים בעולם נושמים אוויר המכיל רמות גבוהות של מזהמים. אומדנים מעודכנים חושפים מספר מקרי מוות מדאיג של 7 מיליון איש מדי שנה ברחבי העולם, שנגרם מזיהום האוויר".



"זיהום האוויר מאיים על כולנו, אבל האנשים העניים והשוליים ביותר נושאים את עיקר הנטל", מדגיש ד"ר טדרוס אדונום גבריסוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי. יותר מ-90% ממקרי המוות הקשורים לזיהום אוויר מתרחשים במדינות העולם השלישי, בעיקר באסיה ובאפריקה, ולאחריהן מדינות מזרח הים התיכון בהן ישראל ומדינות אירופה ואמריקה. ארגון הבריאות העולמי מכיר בכך שזיהום האוויר הוא גורם סיכון קריטי למחלות לא-סדירות, מה שגרם לרבע (24%) מכלל מקרי המוות של מבוגרים ממחלות לב, 25% משבץ, 43% ממחלת ריאות חסימתית כרונית ו -29% מסרטן הריאות.