אמש (ראשון) התקיימה במכללת תל חי הרצאה של הארגון השנוי במחלוקת "שוברים שתיקה". בעקבות ההרצאה החל עימות סוער לאחר שהמרצים גינו את פעולותיהם של חיילי צה"ל. תמיר זדה, שארגן את הרצאה, סיפר: "אני פעיל בתא הסטודנטים שנקרא 'מעורבות פוליטית' והחלטנו להזמין בין היתר גם את ארגון 'שוברים שתיקה' להרצאה שמיועדת לסטודנטים לאחר שקיבלנו אישור ממנכ"ל המכללה ומדיקן הסטודנטים". 

לאחר שיח עם עיריית קריית שמונה הוחלט לאשר לקהל מהעיר להגיע להרצאה כשהוא מתחייב לא להתלהם ולא לפוצץ את האירוע. טרם כניסתם לחדר ההרצאות, ספגו אנשי הארגון איומים וקיבלו הודעות טקסט שקוראות להם להתרחק מהמכללה.





זדה המשיך: "כבר בתחילת ההרצאה החלו קריאות ביניים למרות שחילקנו את ההרצאה בצורה שווה בין הנואמים אך לצערנו החלו קריאות גזעניות, קראו לי נאצי והכפישו אותי לאורך כל הערב. כל ההסתה הזו הגיע כתוצר של האווירה הציבורית שהמנהיגים שלנו מייצרים מידי יום. אנחנו חיים באווירה מסיתה נגד ארגון חוקי שמתקיים במדינת ישראל".



כשהאירוע הסתיים, הוצאו סטודנטיות ערביות בליווי משטרתי עד לפתח מעונות הסטודנטים כשהמתנגדים משליכים להן ביצים על הרכב. עוד סיפר זדה: "במהלך ההרצאה סטודנט ערבי או דרוזי החל ללכת מכות. מיד עליתי לבמה וצעקתי במיקרופון להפסיק עם האלימות ועם ההערות הגזעניות כלפיו".



חיילי צה"ל בפעולה. צילום: מתן פורטנוי, דובר צה"ל
חיילי צה"ל בפעולה. צילום: מתן פורטנוי, דובר צה"ל



אורנה פרץ, פעילה חברתית ותושבת קריית שמונה תיארה את חוויותיה מהאירוע: "אתייחס קודם כל לסוף ההרצאה. לא היו נשים שיצאו מכוסות בפניהן בגלל שזרקו עליהן ביצים. הגענו להרצאה לשמוע את 'שוברים שתיקה', זוהי הפעם הראשונה ששמעתי את ההרצאה שלהם. לא יכולתי להכיל את כמות ההכפשות והפגיעה בחיילי צה"ל. האשימו את החיילים שהם עם כובש הנכנס לתוך ביתם של תושבי עזה ומנסה לכבוש אותם. לאחר שעה בה הרצה חייל, קם סטודנט ערבי והחל לקלל את היושבים בקהל. כך החלה האלימות", סיפרה.



זדה התייחס לדבריה: "אעמיד אותך על דיוקך. הייתם 25 פעילים שחדרו להרצאה. סטודנטים ישבו בקמפוס וחשו חוסר ביטחון בעקבות האווירה שאתם יצרתם ולכן נדרשו לצאת בליווי משטרתי. המרצה לא הצליח להגיע לשלב השאלות כי הפעילים כלל לא נתנו לו לדבר". בתגובה, זעמה פרץ: "אל תכפיש את תושבי קריית שמונה, אתה משקר כי לא רק הם התלהמו, מדובר בתושבים ששילמו מכספם האישי כדי להיכנס להרצאה. היו שם גם סטודנטים שרצו להתבטא ולא נתנו להם".



עריכה ב-103FM: איתמר זיגלמן