למעלה משנתיים אחרי התפוצצות הפרשה, ותשעה חודשים אחרי שהחל לרצות את עונש המאסר שנגזר עליו, בכלא 4 בצריפין, אלאור אזריה, שהורשע בהריגת מחבל מנוטרל שוחרר הבוקר (שלישי) ממאסרו. ככל הנראה, השחרור המוקדם, יומיים לפני הזמן, התרחש כדי לאפשר לו להגיע לחתונת אחיו אדיר מחר בערב. מביתו של אזריה ברמלה נשמעו חצוצרות וקולות שמחה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לשחרור עם יציאתו לביקור בקפריסין ואמר: "אני שמח שהדבר הזה הסתיים".



השר ישראל כ"ץ פנה לנשיא המדינה ראובן ריבלין בבקשה למחוק לאזריה את הרישום הפלילי. ״מברך על שחרורו של אלאור אזריה. הגיע העת שאלאור ישוב הביתה אל משפחתו וחבריו", אמר כ"ץ. "אני פונה לנשיא המדינה ראובן ריבלין, לפעול כעת למחיקת הרישום הפלילי של אלאור על מנת לאפשר לו להשתלב בחיים האזרחיים ולהמשיך את חייו בדרך ראויה״.



השר איוב קרא כתב בחשבון הטוויטר שלו: "שמח ומאושר לראות את הלוחם אלאור אזריה משתחרר סוף-סוף וחוזר הביתה, לחיק משפחתו המופלאה והאוהבת. סאגה ארוכה שמוטב שלא היתה נמשכת זמן כה רב - ליבי עם משפחת אזריה החזקה, ואני מאחל להורים ולאלאור רק בריאות איתנה, כוח והרבה נחת, מעתה ואילך. אלאור - כמה טוב שבאת הביתה!".

תומכת של אזריה בבית המשפחה. צילום: אבשלום ששוני

אתי אזריה ואחיה אלאור לאחר השחרור. צילום: אינסטגרם
אתי אזריה ואחיה אלאור לאחר השחרור. צילום: אינסטגרם


סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, אמר על השחרור: "אלאור היה צריך להשתחרר מזמן. תקלה מבצעית אינה צריכה להיות נדונה בהליך פלילי. חוק חסינות לחיילי צה"ל שיו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם-רפאלי ואני מציעים, תגן על חיילי צה"ל ותמנע הישנות מקרים דומים בעתיד. אלאור, ברוך שובך הביתה".
 
תחילתה של הפרשה ב-24 במרץ 2016, חג פורים, כאשר שני מחבלים תושבי חברון תקפו חייל מגדוד שמשון בו שרת סמל אלאור אזריה. אחד המחבלים נורה ונהרג במהלך התקרית בעוד מחבל שני נפצע קשה ונשאר לשכב בזירת האירוע. אזריה ששימש כחובש צבאי הגיע עם כוח שהוזנק למקום וכעבור מספר דקות תועד בסרטון של ארגון 'בצלם' כשהוא יורה במחבל המנוטרל והורג אותו. בעקבות התיעוד נפתחה חקירה במהלכה טען אזריה כי חשש שעל המחבל ישנה חגורת נפץ ושבכוונתו להפעילה ועל כן ביצע את הירי. מנגד, הציגה התביעה עדויות של חיילים וקצינים מזירת האירוע, שלפיהן אזריה אמר כי ירה במחבל בנקמה על כי דקר חבר שלו.

הסיפור עורר סערה ציבורית נרחבת ופוליטיקאים רבים הביעו את דעתם בנושא כאשר הם מתבטאים בעד ונגד החייל וחומרת המעשה שביצע. הוא הועמד למשפט מתוקשר באשמת הריגה וב-4 בינואר 2017 הורשע. ב-21 בפברואר גזר בית הדין הצבאי על אזריה 18 חודשי מאסר בפועל לצד 12 חודשי מאסר על תנאי והורדה לדרגת טוראי. ב-9 באוגוסט החל לרצות את עונשו בכלא 4. הרמטכ"ל גדי איזנקוט החליט בעקבות בקשה שהוגשה אליו על ידי אזריה להמתיק את עונשו ל-14 חודשי מאסר וכאמור ועדת השחרורים הצבאית קיצרה את עונשו בשליש. 
  
פעילי המטה למען אזריה תלו שלט על בית המשפחה ברמלה. צילום: בת חן זנזורי
פעילי המטה למען אזריה תלו שלט על בית המשפחה ברמלה. צילום: בת חן זנזורי
   
המשפט יצר שסע בחברה הישראלית. בית הדין הצבאי במחוז מרכז הרשיע ב־4 בינואר 2017 את אזריה בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת וגזר עליו 18 חודשי מאסר בפועל והורדה לדרגת טוראי. אזריה ערער באמצעות עו"ד יורם שפטל לבית הדין הצבאי לערעורים. גם התביעה ערערה בטענה לקלות העונש שקיבל. בית הדין הצבאי לערעורים בראשות הנשיא אלוף דורון פיילס דחה את הערעורים. 
 
ב־9 באוגוסט החל אזריה לרצות את עונש המאסר שהושת עליו בכלא 4 בצריפין, לשם הגיע בלוויית מאות בני אדם, בני משפחה ופעילי ימין. לאחר תחילת ריצוי העונש פנה אזריה בבקשה לקבלת חנינה. הרמטכ"ל הפחית ארבעה חודשים ממאסרו. בהמשך תמך שר הביטחון אביגדור ליברמן בבקשת חנינה שהגיש אזריה, אך נשיא המדינה ראובן ריבלין דחה את הבקשה. ההליך המשפטי האחרון בפרשת אזריה היה הדיון בבקשתו לקצר שליש מתקופת מאסרו. ועדת השחרורים נענתה לבקשתו.

אלאור אזריה ועו"ד יורם שפטל. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אלאור אזריה ועו"ד יורם שפטל. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90