כיצד יש להתכונן למחלות החורף? בכל שנה עולים מחדש הוויכוחים וחילוקי הדעות סביב השאלה האם כדאי לחסן ילדים כנגד שפעת, ומהם החסרונות והיתרונות של הדבר. הבוקר (שלישי) התראיינו ד"ר צחי גרוסמן וד"ר חיים רוזנטל בתכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ברדיו 103FM, והציגו את שני צידי המתרס. 


לטענת ד"ר גרוסמן: "יש לחסן ילדים. ידיעות אחרונות פרסמו אמש מחקר הבוחן את השפעות החיסון שניתנו בבתי ספר במשך שנתיים לילדים בכיתות ב'-ג'. המחקר הראה כי החיסון הקנה הגנה לא רק לתלמידים שחוסנו בכיתות אלא גם לבני משפותיהם. המחקר הוכיח שכמו חיסונים אחרים גם חיסון השפעת מסייע להגנה לא רק למתחסן, אלא גם לסביבתו".  
 
מנגד, ד"ר רוזנטל סתר את דבריו של ד"ר גרוסמן ואמר כי "בווודאי שלא צריך לחסן ילדים כנגד שפעת. כל נושא החיסונים בעולם הוא בעייתי והסיסמאות שנזרקות לאוויר נובעות בעיקר מחוסר ידע. על פי המלצת משרד הבריאות, כאשר ילד מקבל חיסון לשפעת החל מגיל חצי שנה כל שנה מחדש, מדובר בכמות עצומה של חיסונים. לדעתי יעילותם של החיסונים נמוכה ביותר כשהנזק גדול יותר מהתועלת. תשאלו את עצמכם מדוע 70% מהרופאים והצוותים הרפואיים לא מתחסנים בעצמם".
 
בתגובה לדבריו, תקף ד"ר גרוסמן את גישתו השלילית של ד"ר רוזנטל לחיסונים ואמר: "ד"ר רוזנטל מעדיף להתעלם ממה שקורה בעולם, גם בארצנו נפטרה נערה בגלל שלא חוסנה, מעניין מה יאמר הד"ר להורים של אותה ילדה, ואם יטען שהחיסון לא שווה שום דבר. אני לא יודע באיזה כוכב ד"ר רוזנטל חי, אני אכן יודע שיש אחוז ממשמעותי של רופאים שלא מתחסנים נגד שפעת וזו בעיה. יש להם את התחושה שהם התרגלו לכל המחלות שסביבם וזו תפיסה בעייתית".
 
האם ישנו סיכון אמתי הנובע מחיסון ילדים? לשאלה זו השיב ד"ר גרוסמן כי "כל חיסון שיוצא לציבור עובר בדיקות של אלפי חולים ועשרות אלפי אנשים בריאים כדי לבחון את רמת הבטיחות שלו. אין זה אומר שאין תופעות לוואי לחיסונים כפי שאין דבר כזה נטילת אקמול ללא חשש מתופעות לוואי. אנחנו יודעים לומר שהבטיחות של החיסון עולה כל הסיכונים". 
 
על החשיבות של החיסון הוסיף עוד גרוסמן: "במדינת ישראל נפטרו השנה יותר מ-80 בני אדם כתוצאה מהסתבכות השפעת. חיסון השפעת מגן על הסביבה ומקים קיר ברזל שמונע מהמחלה להיכנס לתוך המשפחה". על אלו שמתחסנים ובכל זאת נדבקים בשפעת סיפר: "אלו שמתחסנים לא חוטפים את המחלה עצמה אלא סובלים מחום כתופעת לוואי". 
 

עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן