זמן קצר לאחר נאומו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בו הכריז על פרישתה של וושינגטון מהסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות ב-2015, בטהרן הגיבו בחריפות. בהצהרה שנשא הערב (שלישי) הנשיא חסן רוחאני לאחר ההכרזה, הוא אמר כי "בניגוד לאיראן שמחויבת להסכמים שהיא חותמת עליהם, ראינו את מה שאמרנו במשך 40 שנים, שארצות הברית לא ממלאת אחר התחייבויותיה ולא עומדת במילתה. זו לא הפעם הראשונה שטראמפ מפר החלטות בינלאומיות. ארה"ב מדינה תומכת בטרור וההיסטוריה הקרובה עדה לכך". 
 
עוד הוסיף רוחאני כי "עלינו להמתין להחלטות חמש המדינות הגדולות לגבי החלטת טראמפ. על העם שלנו לא לדאוג לגבי עתיד ארצו. טהרן תישאר בהסכם שנחתם עם 5+1 בלי ארצות הברית", והבהיר כי לעת עתה ארצו לא יוצאת מההסכם: "הוריתי למשרד החוץ להתחיל במשא ומתן עם רוסיה, סין ומדינות אירופה".

נשיא איראן איים בנוסף, כי "אם השיחות ייכשלו, הרפובליקה האסלאמית תמשיך להעשיר אורניום בשבועות הקרובים - הרבה יותר מאשר בעבר. הנחיתי את הסוכנות לאנרגיה אטומית להתכונן לכך". מוקדם יותר, הודיעה הטלוויזיה הממלכתית של איראן כי "הפרישה של ארצות הברית מהסכם הגרעין היא החלטה בלתי חוקית, בלתי לגיטימית, ואף חותרת תחת ההסכמים הבינלאומיים". בתוך כך, רוסיה גינתה את ההכרזה הדרמטית של טראמפ. "מדובר באיום על הביטחון הבינלאומי", נאמר בהודעת משרד החוץ הרוסי.

מקרון: "מביעים צער על ההחלטה"

התגובות באירופה, הביעו אכזבה מהחלטתו של טראמפ וחשש מהשלכותיה. נשיא צרפת עמנואל מקרון צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "צרפת, גרמניה ובריטניה מביעות צער על ההחלטה האמריקנית לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן. משטר אי-ההפצה של נשק גרעיני הוא שעומד על כף המאזניים". 
 
שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, העומדת בראש הועדה המפקחת על יישום ההסכם, אמרה כי האיחוד האירופי נחוש לשמר את הסכם הגרעין עם איראן, אשר מבטיח כי איראן לא מפתחת נשק גרעיני, וכי היא מצפה מהקהילה הבינלאומית להמשיך וליישם את ההסכם לאחר פרישת ארצות-הברית. "כפי שאמרנו תמיד, הסכם הגרעין אינו הסכם דו-צדדי ואף מדינה לא יכולה לבטל אותו באופן חד-צדדי." היא הדגישה כי הסכם הגרעין הוא "יסוד מפתח באדריכלות המנגנון העולמי למניעת הפצת נשק גרעיני", וכי הוא רלוונטי במיוחד בימים אלו בהם מופיעים סימנים חיוביים בכיוון של פירוז גרעיני של חצי האי הקוריאני. 
 
היא הבהירה כי כל עוד איראן תמשיך ליישם את חלקה בהסכם כפי שעשתה עד היום, האיחוד האירופי יישאר מחויב להסכם במלואו. באמירה שלא ברור כיצד תתיישב עם המדיניות האמריקנית החדשה, הבהירה מוגריני כי האיחוד האירופי מחויב להבטיח את המשך הסרת הסנקציות הנוגעות לסוגיית תכנית הגרעין של איראן. "אני מודאגת במיוחד מההכרזה על סנקציות חדשות. האיחוד האירופי נחוש לפעול בהתאם לאינטרסים הביטחוניים שלו ולהגן על השקעותיו הכלכליות".

ברק אובמה: "הפרישה - טעות חמורה"


נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה אמר כי הפרישה מהסכם הגרעין היא "טעות חמורה", ופירושה הפניית גב לבעלות הברית של ארצות-הברית ופגיעה באמינותה ברחבי העולם. "המציאות ברורה. הסכם הגרעין עובד. הוא החזיר לאחור את תכנית הגרעין האיראנית באופן משמעותי", ציין.
  

טראמפ הכריז לפני כן על פרישת מדינתו מההסכם ואמר כי "אני מכריז על הרמה הגבוהה ביותר של סנקציות. כל מדינה שתעזור לאיראן תזכה לסנקציות מצד ארה"ב. אמריקה לא תיסחט. לא נאפשר למשטר הזועק מוות לאמריקה להשיג נשק גרעיני. אנחנו יוצאים מהעסקה עם איראן אך נעבוד על פתרון לאיום האיראני גרעיני. זה כולל טיפול בנשק הבליסטי של איראן ולבלום את התפשטותה במזרח התיכון. אם המשטר ימשיך לקדם נשק גרעיני הוא יעמוד מול השלכות חמורות ביותר ויהיה במצב חמור משהיה אי פעם".