בישראל קיבלו בשביעות רצון גדולה את החלטתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מיד לאחר נאומו של הנשיא, כי זו החלטה אמיצה ונכונה. "לו ההסכם היה נשאר על כנו הוא היה מאפשר לאיראן תוך שנים להגיע לארסנל של נשק גרעיני ההסכם הזה הניב לאיראן מיליארדי דולרים שממנים את המהלכים שלה במזרח התיכון. זה מה שעושה איראן היום, כשאין לה נשק גרעיני. אני מבקש מכם לחשוב מה היא תעשה לו היה לה נשק גרעיני, אם ההסכם זהה היה נשאר על כנו. אני מעריך מאוד ועם ישראל כולו צריך להעריך מאוד את ההחלטה הנחושה של הנשיא טראמפ". 

ראש הממשלה אמר עוד, כי "הקהילה הבינלאומית צריכה לפעול לעצור את ההסכם הרע הזה, להפסיק את הזרמת הכסף למכונת המלחמה האיראנית באמצעות החזרת הסנקציות ולבלום את התוקפנות האיראנית באזורנו, ובמיוחד בסוריה".

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר כי "ההחלטה שקיבל נשיא ארה״ב מהווה צעד חשוב ומשמעותי להבטחת ביטחונה של מדינת ישראל, לביטחונו של האזור ולביטחונו של העולם החופשי כולו. לצד האיום הגרעיני, איננו שוכחים לרגע את מירוץ החימוש שמובילה איראן בגבולותינו ואנו עוקבים אחר ההתפתחויות באופן הדוק ואחראי, על מנת לשמור על בטחון אזרחינו. איום ההתבססות האיראנית אינו מוצב לפתחה של מדינת ישראל בלבד ועל כן לחץ בינלאומי הכרחי למאבק בסכנה זו".



יו״ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין מברך את הנשיא טראמפ על פרישתו מהסכם הגרעין. ״פרישתו של טראמפ מההסכם היא הוכחה נוספת לכך שהאיראנים מעולם לא זנחו את תוכניתם להשגת נשק להשמדה המונית. עתה, על כל המדינות השותפות להסכם להבין זאת ולפרוש מיידית. אני גם מברך על הטלת הסנקציות הקשות, כי רק הן יביאו למכה ניצחת וחניקת תוכנית הגרעין והשלטון האיראני״.



"הסכם רע שמבוסס על שקרים - סופו להתבטל"


שר הביטחון אביגדור ליברמן: "ההחלטה על ביטול ההסכם עם איראן היא החלטה נכונה עבור ארה״ב, ישראל ומדינות העולם. הנשיא טראמפ השכיל להבין כי איראן ומנהיגיה שיקרו לאורך כל הדרך, וכי מטרתם הייתה ועודנה התחמשות גרעינית לצורכי מלחמה. זהו ניצחון ענק של המדיניות שהוביל ראש הממשלה נתניהו בעקביות ובנחישות לאורך כל הדרך, אל מול קוצר הראיה של לפיד ושאר ראשי האופוזיציה".

השר לביטחון הפנים וחבר הקבינט המדיני ביטחוני, גלעד ארדן: "‏יום חשוב למדינת ישראל. הנשיא טראמפ החליט החלטה אמיצה שתעצור את התדרדרות הביטחון באזורנו ותמנע ממדינת טרור הגעה ליכולות גרעיניות. הישג גדול למדיניות שלנו בהובלת ראש הממשלה,  שכל טענותיו כנגד ההסכם אומצו אחת לאחת ע״י נשיא ארה״ב. אני קורא לחברות האירופאיות להסכם ללכת בעקבות טראמפ".

שר האוצר וחבר הקבינט המדיני בטחוני, משה כחלון: "הסכם רע שמבוסס על שקרים - סופו להתבטל. הפרישה מהסכם הגרעין, עליה הצהיר הערב הנשיא טראמפ, תפיק תועלת לא רק למדינת ישראל ולמזרח התיכון אלא לעולם כולו. אני מברך את הנשיא טראמפ על ההחלטה האמיצה ועל הנחישות שהפגין לאורך כל הדרך".

באופוזיציה, לעומת זאת, הדעות לגבי החלטתו של הנשיא האמריקאי היו חלוקות. יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, אמר כי "הוויכוח הסתיים. טראמפ קבע עובדה חדשה מול איראן ואין עוד משמעות לדיון באם צדק או לא. זה הזמן לא להתלהם, לא להתהולל ולא להסתכן בעימות קונבנציונלי, אלא להרגיע ולהביא למו"מ ולשיח שיקשור בין הכלכלה האיראנית, לוודאות שאיראן לא תהיה גרעינית ולא תעורר חוסר יציבות במזרח התיכון".
יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, כתב בטוויטר כי הוא מברך את הנשיא טראמפ על עמידתו האיתנה לצד ישראל. "אחרי החלטת הנשיא עלינו לגייס את כל כוחותיה המדיניים של ישראל כדי לוודא שהאירופאים, הסינים והרוסים יצטרפו למהלך וימנעו מאיראן לחזור לפיתוח נשק גרעיני. כפי שבעבר פעלתי לצד הממשלה לביטול הסכם הגרעין הרע, גם הפעם לא נעשה שיקולים של אופוזיציה וקואליציה ונפעל להחזרת הסנקציות ובלימת איראן".
יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ עפר שלח, אמר כי ההחלטה החד משמעית של הנשיא טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן צריכה להיות תחילתו של סדר חדש. "הצעד הבא הוא גיוס העולם כולו, כולל השותפות האחרות להסכם שלא פרשו ממנו, לעיצוב מצב נכון יותר, תוך תיקון כל חסרונותיו של ההסכם הקיים: תיבלם התוקפנות האיראנית כלפי ישראל ומדינות אחרות באיזור; תיעצר תכנית פיתוח הטילים של איראן, וישופרו הסעיפים הנוגעים לתקופה שאחרי פקיעת ההסכם הנוכחי", הוסיף שלח.

לדבריו, "לשם צריכה מדיניות ישראל לכוון, לזה אנחנו צריכים לרתום את אירופה ולעזור לשכנע את רוסיה להצטרף. לשם, ולהחזרת ארה״ב לתפקיד פעיל ומוביל באזור. רק כך יהפוך הצעד ההחלטי שנקט היום נשיא ארה״ב לתחילתו של עולם טוב יותר".

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה כי מדובר בהודעה דרמטית ותיאור מרשים ומדויק של הסכנה הרחבה שמציב המשטר האירני, לא רק בתכנית הגרעין. 
"החזרה האמריקאית למזרח התיכון חשובה כי פרישה מההסכם לבדה לא תספיק. כעת קריטי לקדם מהלכים בינלאומיים שיתנו פתרון שלם - מניעת הגרעין, תכנית הטילים, ההתבססות בסוריה והתמיכה בטרור. זה יהיה מבחן התוצאה".
 
ואילו יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מתחה ביקורת על החלטה. יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג על החלטת טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין: ״אין סיבה לחגוג הערב. מדובר בהחלטה רעה שמסכנת את אזרחי ישראל והעולם כולו". לדבריה, "הערב אזרחי ישראל בטוחים פחות. זו החלטה רעה שמסכנת את אזרחי ישראל והעולם כולו. אנחנו נהיה יהיו בין הראשונים לשלם את המחיר בין אם זה יוביל לאיראן גרעינית או למלחמה. שתי האופציות גרועות יותר מההסכם. אי אפשר להתעלם מכך שנתניהו היה שותף למהלך המסוכן הזה, ואני קוראת לראש הממשלה לעדכן את אזרחי ישראל אם יש לו אלטרנטיבה ואם לא, לחזור בו מעמדתו ולשכנע את הנשיא טראמפ לחזור להסכם יחד עם מדינות אירופה ולמנוע התגרענות איראנית מואצת או מלחמה. דווקא כאשר אנחנו חוששי מהתבססות איראנית בסוריה הדבר האחרון שהאזור צריך זה עוד גורם של חוסר יציבות".
ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, אמר כי זו "החלטה אומללה שעוד תגרור את כולנו לאסון. שיקולים פוליטיים וקטנוניים של שני מנהיגים עם שיגעון גדלות מחרחרים סביבנו מלחמה כוללת. טראמפ מנהל מדיניות מסוכנת במזרח התיכון, כשם מדיניותו בכל הנושאים האחרים. אבל הפעם אנחנו נשלם את המחיר היקר. נתניהו, שכמו טראמפ, מנסה לברוח מחקירות, בוחר להמר על חיי האזרחים בישראל ובאזור. מול מדיניות המלחמה - שתמיט חורבן וסבל על כולנו - אנחנו קוראים ללכת בכיוון ההפוך: להעמיק את ההסכמים, לפרז את האזור מנשק להשמדה המונית ולהתקדם לשלום שרק הוא יבטיח בטחון לכולם".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר כי "טראמפ מחרחר מלחמה. החלטתו הרת אסון שמסכנת את שלום העולם. העולם כולו מחויב להסכם ורק שתי מדינות עם נשק השמדה המונית, ארה"ב וישראל מתנגדות לו. מקווה שמדינות אירופה ישמרו על ההסכם ויחזקו אותו כדי לשמור על השלום העולמי. אין להפקיר את השלום העולמי בידי הרפתקן כמו הנשיא טראמפ".