כמה דקות לאחר נאומו של הנשיא דונלד טראמפ, בו הודיע כי ארה"ב פורשת מהסכם הגרעין עם איראן, הורה צה"ל לפתוח את המקלטים בישובי הגולן, מחשש לתגובה איראנית שתבוא מכיוון סוריה. האלוף (במיל') יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי וראש חטיבת המחקר באמ"ן, התייחס בתכניתה של איילה חסון ב-103FM למתיחות בגבול, ולדיווחים על תקיפה צבאית של ישראל על כוחות איראניים בסוריה אמש . 



עמידרור הבהיר כי "היה ברור לכולנו שצפויות לנו התרעות מדובר צה"ל, ושהאיראנים ייערכו על מנת לתקוף אותנו. אם צה"ל אכן תקף מטרות איראניות, כפי שעולה מן הפרסומים הזרים, המשמעות היא שצה"ל איתר חלק מההכנות ובחר לשבש את הפעולה".



על החלטתו של טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין שחתם קודמו לתפקיד, ברק אובמה, ועל האפשרות ליצירת הסכם חדש מול איראן, אמר עמידרור: "התלבטנו המון עם האמריקאים איזה הסכם נכון לעשות עם איראן. הערכנו שאם יפורקו היכולות הגרעיניות של האיראנים והפיקוח הבינלאומי יהיה חודרני, נוכל להבטיח שהאיראנים לא ישובו לסורם. ברגע שאפשרו לאיראן להמשיך את העשרת האורניום, לפתח את טילי הגרעין ואת הדור הבא של הצנטריפוגות ללא פיקוח חודרני, האיראנים זכו ליתרונות. נכון היה למנוע זאת, אך זה לא נכון לומר שאי אפשר להגיע להסכם הרבה יותר רציני מההסדר הנוכחי".

בנושא אחר, התייחס האלוף במיל' למשבר הקואליציוני סביב פסקת ההתגברות: "אני חושב שלא צריך לשפוך את התינוק עם המים רק משום שהיו יותר מדי מים. זה נכון שבית המשפט לקח סמכויות שלא שלו. אך זה לא נכון לעשות טעות אחת בגלל טעות אחרת. יש להסדיר את היכולת של בית המשפט לבטל חוקים במקרים קיצוניים. ההסדרה תשיב את החוק למקומו ללא התלהמות, ומבלי לחשוש שהדמוקרטיה הולכת לאבדון". עוד הוסיף: "יש לזכור שהזכות לפסול חוקים על ידי בית המשפט קיימת גם במדינות דמוקרטיות נוספות ברחבי העולם, זה נכון לאפשר לבית המשפט לשמר את הזכות הזו במידה מוגבלת וזה נכון לומר שכיום בית המשפט לקח יותר ממה שיש לו, אך לא צריך להגביל אותו בקלות שכזו".
כשנשאל האם הוא שוקל לפנות לזירה הפוליטית השיב: "ממש לא. היה לי טוב בתפקידי הקודם. ישנה הנחה מוטעית שאם מישהו היה טוב במקום מסוים הוא גם יהיה טוב במקום אחר, אך שוכחים שכשמוציאים אדם מעולם התוכן בו הוא עסק, זה לא מעיד על היכולת שלו להצליח במקומות אחרים". 

בתגובה לדברים אלו אמרה חסון: "אמרת דברי חוכמה, לפעמים אנשי צבא שהיו רגילים לפקד מגלים שבזירה הפוליטית זה עובד אחרת באמצעות דיאלוג. כנ"ל גם לגבי אנשי תקשורת שהיו מעולים בקריאת טלפרומטר וגילו שהעבודה בכנסת היא לא פשוטה". עמידרור ענה כי "מפקד רציני צריך להבין את האנשים ולהאמין במה שהם עושים. נכון שבצבא המשמעת היא קריטית, אך עד רגע המבחן מפקדים בונים אמון, גם אם בדיאלוג היררכי. זה לא שחור ולבן".
 



עריכת תוכן: איתמר זיגלמן